4.9.2016 Ajoneuvot Kawasaki H2R ja Eeki Kuparinen: 345 km/h mittarissa Imatran kaduilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksi Imatranajo-viikonlopun odotetuimmista tapahtumista oli Eeki Kuparisen näytösajo 326-hevosvoimaisella Kawasaki H2R:llä. Poliisi oli mittaamassa tutkalla nopeuksia Imatran katuradan lähtösuoran päässä, kun Eeki Kuparinen kiersi rataa 326-hevosvoimaisella Kawasaki H2R:llä. Kyseessä oli näytösajo ja lainapyörä, joten Superbike-luokan hallitseva Euroopan mestari Kuparinen kertoi ottavansa pomppuisella katuradalla varovasti. Se tosin ei näkynyt nopeuslukemissa.- 310, huutaa tutkaa pitelevä poliisimies Kuparisen ja 120 desibelin voimin mylvivän Kawasakin ohitettua mittauspisteen ensimmäisen kerran.Toisella kierroksella tulos paranee kahden yksikön verran. Kolmannella kierroksella lähtösuoralla on edessä Imatran kaupunginjohtaja Pertti Lintusta kyydittävä kaksipaikkainen Superbike, joten ohitustilanteen takia lukema jää ”vaatimattomaksi”, noin 300 kilometriin tunnissa. Viimeisellä nopealla kierroksella tutka näyttää lukemaa 319 km/h. Tämä ei kuitenkaan ole vielä koko totuus.- Ajotietokone näyttää maksiminopeudeksi 345 km/h. Se on tallentunut todennäköisesti takasuoralla, joka on pidempi kuin lähtösuora, kertoo Eeki Kuparinen palattuaan varikolle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Voima ei lopu lainkaan”Kuparinen on silminnähden innoissaan päästyään testaamaan yli 300-hevosvoimaista tykkiä.- Tällaisilla pitäisi ajaa kilpaa. Se vaan juoksi ja juoksi suorilla, voima ei loppunut lainkaan. Keula nousi vielä kun vaihdoin kuutosvaihteelle.Kiihdytysten lisäksi Kuparinen kertoi nauttineensa myös jarrutusten aikana.- Se moottorin ääni oli niin makea, että ihan sen takia annoin kunnolla välikaasua jarrutuksissa pienemmälle vaihteelle vaihtaessa. Kuuntelin ja nautin siitä.Nopeusennätys isältä pojalleEdellisen kerran Imatran katuradalla ajettiin kilpaa vuonna 1986, eli tasan 30 vuotta sitten. Silloinkin poliisi mittasi tutkalla nopeuksia samalla Vuoksen suoralla. Ja silloinkin nopein oli Kuparinen. Kyseessä oli Eeki Kuparisen isä Esko Kuparinen, joka 500-kuutioisella Suzukilla sai tutkalukeman 264 km/h. Koska tämän jälkeen ei Imatran kaduilla ole kilpaa ajettu, on myös Esko Kuparisen nopeusennätys säilynyt voimassa täydet 30 vuotta. Tänä vuonna Eeki Kuparinen asettikin minimitavoitteekseen isänsä nopeusennätyksen lyömisen.Lähes 100 metriä sekunnissaMoottoripyörät, jousitukset, jarrut, renkaat ja varmasti kuljettajatkin ovat kehittyneet 30 vuodessa huimasti. Se näkyy myös huippunopeuksissa. Imatran Superbike-lähdöissä kärkipyörät saavuttivat noin 310 kilometrin huippunopeuden. Se on aivan kammottava lukema pomppuisella, likaisella ja puiden ympäröimällä katuradalla.Nopeuden kasvu 310 kilometristä 345 kilometriin tunnissa on käytännössä vielä paljon suurempi steppi, kuin pelkkien numeroiden perusteella voisi kuvitella. Noissa vauhdeissa pyörä liikkuu noin 90 metriä sekunnissa. Jos 35 kilometrin lisäys huippunopeuteen kestää esimerkiksi viisi sekuntia, tarkoittaa se 450 metrin matkaa kiihdytyksessä, ja myös jarrutusmatka kasvaa tällöin selvästi.Kawasaki H2R on kompressoriahdettu, 1000-kuutioisella nelisylinterisellä rivimoottorilla varustettu moottoripyörä. Se ei ole rekisteröitävissä, mutta samasta pyörästä on olemassa tieliikennekelpoinen 210-hevosvoimainen H2-versio. Suomeen on hankittu vain yksi 326-hevosvoimainen H2R, joka pyörän omistajan ja Kawasaki-maahantuoja Sumekon suosiollisella avustuksella saatiin näytösajoon Imatralle. Pyörän hinnaksi ilmoitetaan 53 900 euroa.Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle