1.2.2021

Kawasaki Z H2 SE – Z-malliston pehmeästi etenevä lippulaiva

Kompressoriahdettu 200-hevosvoimainen Z H2 saa lisää luksusta, kun SE-varustetaso tuo siihen vieläkin paremmat jarrut ja semiaktiivisen Skyhook-jousituksen.

Kawasaki Z-malliston uusi lippulaiva eroaa Z H2 -perusmallista semiaktiivisella Skyhook-jousituksella ja tehokkaammilla Brembo Stylema Monobloc -jarruilla. Showan valmistaman jousitusjärjestelmän ”taivaskoukku”-nimitys kuvaa hyvin sen toimintaa. Aikaisempien Skyhook-ajokokemusten perusteella semiaktiivisen jousitusjärjestelmän reaaliaikaisesti säätyvät puristus- ja paluuvaimennukset tasaavat menoa niin, että ajaessa todella tuntuu kuin jokin kannattelisi pyörää yli epätasaisuuksien. Järjestelmä tunnustelee jousituksen liikeanturien välityksellä tien epätasaisuutta ja kuljettajan ajotapaa mittaamalla joustoliikkeen pituuksia ja joustonopeuksia.

Kawasaki Z H2 SE

Kun tähän lisätään järjestelmän toimintaa ohjaavien magneettiventtiilien yhden millisekunnin reagointinopeus, voidaan oikeutetusti puhua reaaliaikaisesta vaimennusten säädöstä. Ero selvästi hitaampia askelmoottoreita käyttäviin jousitusjärjestelmiin on selkeä. Kawasakin käyttämässä järjestelmässä etu- ja takajousituksen esijännitysten säädöt ovat edelleen manuaalisia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kevyemmät mutta tehokkaammat jarrut

Perusmallin Brembo M4.32 -etujarrusatulat edustavat valmistajansa valikoiman keskitasoa. SE-versioon on vaihdettu saman merkin premium-tason Stylema Monobloc -etujarrusatulat. Yhdessä Brembon radiaalipääsylinterin ja teräspunosjarruletkujen kanssa jarruteho ja -tuntuman luvataan olevan selvästi parempi. Lisäksi Stylema-satulat ovat ulkomitoiltaan pienemmät ja kevyemmät, joten etupään jousittamaton massa vähenee parantaen jousituksen tuntumaa. Kun vielä Stylema-satuloiden jäähdytyskin on tehokkaampi, ovat SE-mallin jarrut kokonaisuutena merkittävästi paremmat.

Kawasaki Z H2 SE

Z H2 SE:n tekniikka on muilta osin yhtenevä Z H2 -perusmallin kanssa. Nelisylinterinen ja kompressoriahdettu 998-kuutioinen rivinelonen tuottaa 200 hevosvoimaa ja 137 newtonmetrin väännön. Vakiovarustukseen kuuluu kuljettajan valittavat ajotilat (Sport, Road, Rain ja Rider), kaarre-ABS-jarrut, luiston- ja keulimisenesto, kahteen suuntaan toimiva quickshifter-vaihdeavustin sekä vakionopeussäädin.

SE-malli irtoaa kaupasta 27 500 eurolla, kun taas perusmallin saa omakseen 24 490 eurolla.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kawasaki

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat