1.2.2021 Ajoneuvot Kawasaki Z H2 SE – Z-malliston pehmeästi etenevä lippulaiva Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kompressoriahdettu 200-hevosvoimainen Z H2 saa lisää luksusta, kun SE-varustetaso tuo siihen vieläkin paremmat jarrut ja semiaktiivisen Skyhook-jousituksen. Kawasaki Z-malliston uusi lippulaiva eroaa Z H2 -perusmallista semiaktiivisella Skyhook-jousituksella ja tehokkaammilla Brembo Stylema Monobloc -jarruilla. Showan valmistaman jousitusjärjestelmän ”taivaskoukku”-nimitys kuvaa hyvin sen toimintaa. Aikaisempien Skyhook-ajokokemusten perusteella semiaktiivisen jousitusjärjestelmän reaaliaikaisesti säätyvät puristus- ja paluuvaimennukset tasaavat menoa niin, että ajaessa todella tuntuu kuin jokin kannattelisi pyörää yli epätasaisuuksien. Järjestelmä tunnustelee jousituksen liikeanturien välityksellä tien epätasaisuutta ja kuljettajan ajotapaa mittaamalla joustoliikkeen pituuksia ja joustonopeuksia.Kun tähän lisätään järjestelmän toimintaa ohjaavien magneettiventtiilien yhden millisekunnin reagointinopeus, voidaan oikeutetusti puhua reaaliaikaisesta vaimennusten säädöstä. Ero selvästi hitaampia askelmoottoreita käyttäviin jousitusjärjestelmiin on selkeä. Kawasakin käyttämässä järjestelmässä etu- ja takajousituksen esijännitysten säädöt ovat edelleen manuaalisia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevyemmät mutta tehokkaammat jarrutPerusmallin Brembo M4.32 -etujarrusatulat edustavat valmistajansa valikoiman keskitasoa. SE-versioon on vaihdettu saman merkin premium-tason Stylema Monobloc -etujarrusatulat. Yhdessä Brembon radiaalipääsylinterin ja teräspunosjarruletkujen kanssa jarruteho ja -tuntuman luvataan olevan selvästi parempi. Lisäksi Stylema-satulat ovat ulkomitoiltaan pienemmät ja kevyemmät, joten etupään jousittamaton massa vähenee parantaen jousituksen tuntumaa. Kun vielä Stylema-satuloiden jäähdytyskin on tehokkaampi, ovat SE-mallin jarrut kokonaisuutena merkittävästi paremmat.Z H2 SE:n tekniikka on muilta osin yhtenevä Z H2 -perusmallin kanssa. Nelisylinterinen ja kompressoriahdettu 998-kuutioinen rivinelonen tuottaa 200 hevosvoimaa ja 137 newtonmetrin väännön. Vakiovarustukseen kuuluu kuljettajan valittavat ajotilat (Sport, Road, Rain ja Rider), kaarre-ABS-jarrut, luiston- ja keulimisenesto, kahteen suuntaan toimiva quickshifter-vaihdeavustin sekä vakionopeussäädin.SE-malli irtoaa kaupasta 27 500 eurolla, kun taas perusmallin saa omakseen 24 490 eurolla.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kawasaki Lue lisää Kaikki artikkelit 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 15.11.2024 Kuolonkolarit Väsymys ratissa aiheuttaa kuolonkolareita 15.11.2024 Liikennepolitiikka Autoliitto sähköpotkulautailusta: poliisille riittävät oikeudet puhallutuksiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä