1.2.2021 Ajoneuvot Kawasaki Z H2 SE – Z-malliston pehmeästi etenevä lippulaiva Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kompressoriahdettu 200-hevosvoimainen Z H2 saa lisää luksusta, kun SE-varustetaso tuo siihen vieläkin paremmat jarrut ja semiaktiivisen Skyhook-jousituksen. Kawasaki Z-malliston uusi lippulaiva eroaa Z H2 -perusmallista semiaktiivisella Skyhook-jousituksella ja tehokkaammilla Brembo Stylema Monobloc -jarruilla. Showan valmistaman jousitusjärjestelmän ”taivaskoukku”-nimitys kuvaa hyvin sen toimintaa. Aikaisempien Skyhook-ajokokemusten perusteella semiaktiivisen jousitusjärjestelmän reaaliaikaisesti säätyvät puristus- ja paluuvaimennukset tasaavat menoa niin, että ajaessa todella tuntuu kuin jokin kannattelisi pyörää yli epätasaisuuksien. Järjestelmä tunnustelee jousituksen liikeanturien välityksellä tien epätasaisuutta ja kuljettajan ajotapaa mittaamalla joustoliikkeen pituuksia ja joustonopeuksia.Kun tähän lisätään järjestelmän toimintaa ohjaavien magneettiventtiilien yhden millisekunnin reagointinopeus, voidaan oikeutetusti puhua reaaliaikaisesta vaimennusten säädöstä. Ero selvästi hitaampia askelmoottoreita käyttäviin jousitusjärjestelmiin on selkeä. Kawasakin käyttämässä järjestelmässä etu- ja takajousituksen esijännitysten säädöt ovat edelleen manuaalisia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevyemmät mutta tehokkaammat jarrutPerusmallin Brembo M4.32 -etujarrusatulat edustavat valmistajansa valikoiman keskitasoa. SE-versioon on vaihdettu saman merkin premium-tason Stylema Monobloc -etujarrusatulat. Yhdessä Brembon radiaalipääsylinterin ja teräspunosjarruletkujen kanssa jarruteho ja -tuntuman luvataan olevan selvästi parempi. Lisäksi Stylema-satulat ovat ulkomitoiltaan pienemmät ja kevyemmät, joten etupään jousittamaton massa vähenee parantaen jousituksen tuntumaa. Kun vielä Stylema-satuloiden jäähdytyskin on tehokkaampi, ovat SE-mallin jarrut kokonaisuutena merkittävästi paremmat.Z H2 SE:n tekniikka on muilta osin yhtenevä Z H2 -perusmallin kanssa. Nelisylinterinen ja kompressoriahdettu 998-kuutioinen rivinelonen tuottaa 200 hevosvoimaa ja 137 newtonmetrin väännön. Vakiovarustukseen kuuluu kuljettajan valittavat ajotilat (Sport, Road, Rain ja Rider), kaarre-ABS-jarrut, luiston- ja keulimisenesto, kahteen suuntaan toimiva quickshifter-vaihdeavustin sekä vakionopeussäädin.SE-malli irtoaa kaupasta 27 500 eurolla, kun taas perusmallin saa omakseen 24 490 eurolla.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kawasaki Lue lisää Kaikki artikkelit 10.4.2025 Uutinen Liian nopealle sähköpotkulaudalle voi rapsahtaa jopa moottoripyörän vakuuttamattomuusmaksut 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 8.4.2025 Uutinen McLaren ripustaa tulevaisuutensa tuntemattoman sähköautostartupin ja luksuksen varaan 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 7.4.2025 Yleinen Nettiauton tilastot: Polestar 2 alkuvuoden myydyin sähköauto Suomessa 6.4.2025 Ajatuksia autoista Kaksi Volvoa ja menneiden aikojen haikailu johtokunnan neuvotteluhuoneessa – Ajatuksia autoista 6.4.2025 Uutinen Tuleva Renault Twingo taipuu myös Nissaniksi ja Daciaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä