27.10.2018

Kawasaki ZX-6R – supersport uudistuu

Kawasaki ZX-6R

Ratamoottoripyöräilyn Supersport-luokan MM-sarjassa mestaruuksia kahminut ZX-6R uudistuu sekä tekniikaltaan että ulkonäöltään.

Pitkään hiljaiseloa elänyt 600-kuutioisten sporttipyörien luokka saa uutta vipinää, kun Kawasaki ilmoitti päivittävänsä ZX-6R:n kaudelle 2019.

Viime vuosina vain Yamaha on esitellyt uuden mallin tähän luokkaan, kun se lisäsi elektroniset ajoavustimet sekä uudisti ulkonäön omassa YZF-R6-mallissaan. Nyt Kawasaki noudattaa samaa kaavaa.

Kawasaki ZX-6R

Näitä kahta japanilaismerkkiä yhdistää vahva panostus ratamoottoripyöräilyn Supersport-luokan MM-sarjaan, mikä onkin yksi tärkeimmistä syistä uudistaa kisapyörien lähtökohtana olevat tuotantomallit.

Kawasaki on menestynyt Supersporteissa loistavasti pääasiassa turkkilaisen Kenan Sofuoglun ansiosta, joka voitti viidestämaailmanmestaruudestaan peräti neljä juuri Kawasakilla.

Uransa kesken tämän kauden lopettanut Sofuoglu on saanut seuraajikseen japanilaisen Hikari Okubon sekä kokeneen espanjalaisen Héctor Barberán, joille nyt on siis luvassa uudistunut työkalu MM-sarjaan.

Kawasaki ZX-6R

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Päästömääräysten sanelema

Moottori on saanut Euro 4 -päästöluokituksen edellyttämät päivitykset.

Kawasaki saattaa hyvinkin seurata Yamahan esimerkkiä ja ilmoittaa erikseen matalamman teholukeman katulaillisella pakoputkistolla ja korkeamman lukeman kilpailukäyttöön tarkoitetulla vaimentimella. Uusien moottoripyörien tiukat päästönormit ohjaavat tähän suuntaan erityisesti korkealle kiertävien 600-kuutioisten sporttien kohdalla.

Uuden Kawasakin kierroslukumittarin punaraja on nostettu 16 000 kierroksen kohdalle. Moottori perustuu vahvasti jo vuonna 2002 esiteltyyn nelisylinteriseen rivimoottoriin, jonka iskutilavuudeltaan on ylikokoinen 636 kuutiosenttimetriä.

Kawasaki ZX-6R

Komponentit tutuilta valmistajilta

Moottorissa on kaksi tehoasetusta ja vaihteiden ylöspäin vaihtamista helpottaa quickshifter-vaihdeavustin.

Etujousituksena on Showan valmistama isomäntäinen Big Piston -keula.

Pysäyttämisestä huolehtivat Nissinin nelimäntäiset radiaalijarrusatulat yhdessä piparkakkujarrulevyjen kanssa. Ensiasennusrenkaina on Bridgestonen uudet Battlax Hypersport S22:t.

Uuden mallin tunnistaa ulkoisesti uusista tupla-ajovaloista. Myös mittaristo on uusi. Se pitää sisällään muun muassa taloudellisen ajon merkkivalon sekä polttoaineen määrän ja jäljellä olevan ajomatkan näytöt, mikä viittaa siihen että pyörä on suunniteltu rata-ajon lisäksi myös tavalliseen katuajoon.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kawasaki

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat