24.10.2019

Huippu-uutuus Kawasaki Z H2 – kompressoriahdettu 200-hevosvoimainen naku

Kawasaki Z H2

Uutuusmalli Z H2 nostaa Kawasakin kattamattomien tuotantomoottoripyörien suorituskyvyn eturiviin yhdessä Ducatin uuden Streetfighter V4:n ja MV Agusta Brutale 1000 Serie Oron kanssa.

Vuonna 2015 esitelty Kawasaki H2 oli markkinoiden ensimmäinen kompressoriahdettu moottoripyörä. 200-hevosvoimaisen sporttimallin rinnalle esiteltiin pelkästään ratakäyttöön tarkoitettu selvästi korkeaviritteisempi H2R, jolle tehdas lupasi peräti 326 hevosvoiman huipputehon.

Pari vuotta sitten kompressoriahdettu mallisto laajeni sporttouring-pyörien luokkaan, kun esittelyvuorossa oli H2 SX. Nyt mallisto laajenee nakupyörien luokkaan, kun Kawasaki tuo kaudeksi 2020 markkinoille kattamattoman Z H2:n.Kawasaki Z H2

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

”Helppokäyttöinen” 200-hevosvoimainen?

Z H2:n nelisylinterinen rivimoottori tuottaa samat 200 hevosvoimaa kuin matkasportti H2 SX, mutta nakumallin moottoria on säädetty tuottamaan enemmän vääntöä keskikierroksilla. Vääntömomentin maksimilukema on sama 137 newtonmetriä kuin sisarmallissa, mutta vääntöhuippu savutetaan 1000 kierrosta alempana.

Valmistaja ilmoittaa moottorin suunnittelussa tavoitellun enemmän monipuolisuutta ja helppokäyttöisyyttä kuin mahdollisimman suurta huipputehoa. Ja tämä siitä syystä, että kohderyhmä olisi mahdollisimman laaja.

Kawasaki Z H2

Runkorakenteena on samanlainen ristikkoputkirakenne kuin muissakin H2-malleissa. Moottorilla on suuri rooli rungon kantavana rakenteena. Se näkyy muun muassa siinä, että takahaarukka on kiinnitetty suoraan moottoriin, ei runkoon. Takahaarukan suunnittelussa on otettu mallia merkin kovimman ratatykin ZX-10RR:n haarukasta.

Kawasaki Z H2

Kawasaki Z H2 – Puuttuuko mitään?

Vakiovarustukseen kuuluva elektroniikkapaketti ei juuri jätä toivomisen varaa.

Kuljettajan valittavissa on neljä eri ajoasetusta: Sport, Road, Rain ja kuljettajan räätälöitävissä oleva Rider. Lisäksi kuljettaja voi säätää tehoasetusta kolmeen eri asetukseen: Full (100%), Middle (75%) ja Low (50%).

Kawasaki Z H2

Kaarre-ABS-jarrujen, luistoneston, keulimiseneston ja lähtöavustimen lisäksi vakiovarustus pitää sisällään kahteen suuntaan toimivan quickshifter-vaihdeavustimen sekä vakionopeussäätimen.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kawasaki

Kawasaki Z H2 pähkinänkuoressa

Kawasaki Z H2

Moottori: nelisylinterinen rivimoottori kompressoriahtimella, 998 cc
Teho: 147 kW (200 hv) / 11 000 r/min
Vääntö: 137 Nm / 8500 r/min
Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1455 mm
Istuinkorkeus: 830 mm
Tankin tilavuus: 19 litraa
Paino tankattuna: 239 kg
Hinta: ilmoitetaan myöhemmin

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat