22.11.2021 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Alfa Romeo Montreal Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alfa Romeo Montreal on V8-moottorilla varustettu pienen tuotantomäärän italialainen urheiluauto, jonka takaa löytyy maineikas muotoilija. Bertonen tuolloinen muotoilujohtaja, maineikas Marcello Gandini, piirsi muotoilututkielmana uuden ajan auton, joka esiteltiin ensimmäistä kertaa Montrealin maailmannäyttelyssä 1967. Kun tuotantoauto lopulta valmistui, sai se nimensä tapahtuman mukaan: Alfa Romeo Montreal.Tuotantopäätöksen taustalla painoi varmasti muotoilututkielman keräämät kehut erityisesti alan miehiltä. Uniikit sälekaihtimia muistuttavat lamellit peittävät osittain ajovalot. Tuotantoversiossa ne väistyvät ajovalojen tieltä valot päälle kytkettäessä.Osin ajovaloja peittävät lamelleista koostuvat paneelit ovat Montrealin tunnus.Genevessä 1970 esitelty tuotantomalli saatiin kauppoihin vielä saman vuoden aikana. Vapaasti hengittävällä kahdeksanpyttyisellä moottorilla varustettu Alfa Romeo oli ymmärrettävästi janoinen. Valitettavasti sen julkaisua seurannut öljykriisi hankaloitti tästä syystä myyntiä malli-iän puolivälin tienoilla, joka varmasti vaikutti lopulta kokonaisvalmistusmääriinkin.Marraskuusta 1970 alkanut tuotanto päättyi helmikuussa 1977. Tuossa välissä ehdittiin valmistaa alle 4 000 yksilöä – tarkka määrä riippuu hieman lähteestä. Leikkisästi voisi sanoa kyseessä olevan harvinaisen hieno auto, josta todellinen alfisti varmasti pitäisi.Vuosimallin 1974 Alfa Romeo Montreal on yksi piirtäjänsä monista taidonnäytteistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Alfa Romeo MontrealPunainen Alfa Romeo Montreal sijaitsee Loimaalla. Myynti-ilmoituksen mukaan vuonna 1974 valmistettiin vain 78 Montrealia, ja myynnissä oleva yksilö on juurikin yksi niistä. Mittarilukemakin on alhainen 30 700 kilometriä.V-muotoon asetellut kaksi sylinteriä potkivat Montrealia tasan 200 hevosvoiman verran.Ensimmäistä kertaa Alfa Romeon sarjatuotantooautoon asennettu neljällä kannen yläpuolisella nokka-akselilla ja Spica-polttoaineruiskutuksella varustettu kahdeksansylinterinen V-moottori vauhditti Montrealia. Sen juuret olivat kilpakäytössä ja Alfa Romeo Tipo 33 -mallin matkassa.Moottoria muutettiin käytännöllisyys mielessä muun muassa litratilavuutta noin 2,6 litraan kasvattamalla. Lopulta italialainen voimanlähde tuotti 147 kilowattia (200 hv) moottorin kierrosluvulla 6500 kierrosta minuutissa.Alfa Romeo Montreal ei suinkaan ole keskimoottoriauto, vaikka alkuperäinen konsepti sellaista vihjailikin.Tämä voima välitettiin luonnollisesti käsivalintaisen vaihteiston kautta takapyörille. Kiihtyvyysarvoksi 0-100 km/h on ilmoitettu 7,4 sekuntia ja huippunopeutta pitäisi kertyä 220 kilometriä tunnissa.Konseptista poiketen Alfa Romeo ei tehnyt keskimoottorimallia, vaan Montrealin sarjatuotantoauto suunniteltiin alusta pitäen etumoottoriseksi. Sen kylkiin tehdyt näyttävät ilmanottoaukot saivat kuitenkin jäädä ohjaamon ilmarei’iksi.Mittaristo on ajan huomioiden varsin kattava. Muotoilussa on jotakin ajattoman futuristista.Valitettavasti italialaisilla meinasi tulla hieman kiire ja rahaakin oli rajallisesti. Näin ollen alusta napattiin varsin suoraan Serie 105 -malliston Giulia GT:stä.Tämä taitaa tarkoittaa varsin pehmeää ja mukavaa kyytiä, mutta ajo-ominaisuudet ja jarrut eivät välttämättä vastaa sen enempää moottoria kuin ulkonäköäkään. Haluaisimme toki koeajaa mallin ja päästä puhumaan omalla kokemuksella.Ruletin väreihin värjätty sisusta sopii uhkapelurille. Kuka uskaltaa ohjaimiin?Tämän yksilön sisätilat muistuttavat punamustalla värityksellään rulettipöytää ja muuten ohjaamo edustaa 70-luvun urheiluautoilun seksikästä tyyliä. Kuljettajan käsiin lyödään syvä puuratti ja silmille vino pino mittareita.Auton historiaksi kerrotaan tuonti Ruotsista 1990-luvun puolella. Autoa myyvä taho kertoo hoitaneensa auton huoltoja sekä jonkinlaisia tunnettujen tyyppiheikkouksien parannuksia viimeiset 20 vuotta.Hienokuntoiseksi mainostettu Montreal tarjoaa varsin ainutlaatuisen mahdollisuuden. Kilpailevaa tarjontaa ei juuri maastamme löydy.Viimeisimmät huollot on tehty lokakuussa 2020 ja silloin on hoidettu tulppien ja öljyjenvaihtojen lisäksi muun muassa laturin johtojen korjaus. Museorekisteröidyn yksilön seuraava katsastus koittaa vasta lokakuussa 2024, joten siinäkin mielessä ajoaikaa riittää. Syksy saattaa olla hyvä aika tutustua rauhassa harrasteautoon kysynnän olessa hieman hiljaisempaa.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: kaikki pukee mikä peittää Ssangyong Kyronia 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja