22.11.2021 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Alfa Romeo Montreal Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alfa Romeo Montreal on V8-moottorilla varustettu pienen tuotantomäärän italialainen urheiluauto, jonka takaa löytyy maineikas muotoilija. Bertonen tuolloinen muotoilujohtaja, maineikas Marcello Gandini, piirsi muotoilututkielmana uuden ajan auton, joka esiteltiin ensimmäistä kertaa Montrealin maailmannäyttelyssä 1967. Kun tuotantoauto lopulta valmistui, sai se nimensä tapahtuman mukaan: Alfa Romeo Montreal. Tuotantopäätöksen taustalla painoi varmasti muotoilututkielman keräämät kehut erityisesti alan miehiltä. Uniikit sälekaihtimia muistuttavat lamellit peittävät osittain ajovalot. Tuotantoversiossa ne väistyvät ajovalojen tieltä valot päälle kytkettäessä. Osin ajovaloja peittävät lamelleista koostuvat paneelit ovat Montrealin tunnus. Genevessä 1970 esitelty tuotantomalli saatiin kauppoihin vielä saman vuoden aikana. Vapaasti hengittävällä kahdeksanpyttyisellä moottorilla varustettu Alfa Romeo oli ymmärrettävästi janoinen. Valitettavasti sen julkaisua seurannut öljykriisi hankaloitti tästä syystä myyntiä malli-iän puolivälin tienoilla, joka varmasti vaikutti lopulta kokonaisvalmistusmääriinkin. Marraskuusta 1970 alkanut tuotanto päättyi helmikuussa 1977. Tuossa välissä ehdittiin valmistaa alle 4 000 yksilöä – tarkka määrä riippuu hieman lähteestä. Leikkisästi voisi sanoa kyseessä olevan harvinaisen hieno auto, josta todellinen alfisti varmasti pitäisi. Vuosimallin 1974 Alfa Romeo Montreal on yksi piirtäjänsä monista taidonnäytteistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytetty erikoisuus – Alfa Romeo Montreal Punainen Alfa Romeo Montreal sijaitsee Loimaalla. Myynti-ilmoituksen mukaan vuonna 1974 valmistettiin vain 78 Montrealia, ja myynnissä oleva yksilö on juurikin yksi niistä. Mittarilukemakin on alhainen 30 700 kilometriä. V-muotoon asetellut kaksi sylinteriä potkivat Montrealia tasan 200 hevosvoiman verran. Ensimmäistä kertaa Alfa Romeon sarjatuotantooautoon asennettu neljällä kannen yläpuolisella nokka-akselilla ja Spica-polttoaineruiskutuksella varustettu kahdeksansylinterinen V-moottori vauhditti Montrealia. Sen juuret olivat kilpakäytössä ja Alfa Romeo Tipo 33 -mallin matkassa. Moottoria muutettiin käytännöllisyys mielessä muun muassa litratilavuutta noin 2,6 litraan kasvattamalla. Lopulta italialainen voimanlähde tuotti 147 kilowattia (200 hv) moottorin kierrosluvulla 6500 kierrosta minuutissa. Alfa Romeo Montreal ei suinkaan ole keskimoottoriauto, vaikka alkuperäinen konsepti sellaista vihjailikin. Tämä voima välitettiin luonnollisesti käsivalintaisen vaihteiston kautta takapyörille. Kiihtyvyysarvoksi 0-100 km/h on ilmoitettu 7,4 sekuntia ja huippunopeutta pitäisi kertyä 220 kilometriä tunnissa. Konseptista poiketen Alfa Romeo ei tehnyt keskimoottorimallia, vaan Montrealin sarjatuotantoauto suunniteltiin alusta pitäen etumoottoriseksi. Sen kylkiin tehdyt näyttävät ilmanottoaukot saivat kuitenkin jäädä ohjaamon ilmarei’iksi. Mittaristo on ajan huomioiden varsin kattava. Muotoilussa on jotakin ajattoman futuristista. Valitettavasti italialaisilla meinasi tulla hieman kiire ja rahaakin oli rajallisesti. Näin ollen alusta napattiin varsin suoraan Serie 105 -malliston Giulia GT:stä. Tämä taitaa tarkoittaa varsin pehmeää ja mukavaa kyytiä, mutta ajo-ominaisuudet ja jarrut eivät välttämättä vastaa sen enempää moottoria kuin ulkonäköäkään. Haluaisimme toki koeajaa mallin ja päästä puhumaan omalla kokemuksella. Ruletin väreihin värjätty sisusta sopii uhkapelurille. Kuka uskaltaa ohjaimiin? Tämän yksilön sisätilat muistuttavat punamustalla värityksellään rulettipöytää ja muuten ohjaamo edustaa 70-luvun urheiluautoilun seksikästä tyyliä. Kuljettajan käsiin lyödään syvä puuratti ja silmille vino pino mittareita. Auton historiaksi kerrotaan tuonti Ruotsista 1990-luvun puolella. Autoa myyvä taho kertoo hoitaneensa auton huoltoja sekä jonkinlaisia tunnettujen tyyppiheikkouksien parannuksia viimeiset 20 vuotta. Hienokuntoiseksi mainostettu Montreal tarjoaa varsin ainutlaatuisen mahdollisuuden. Kilpailevaa tarjontaa ei juuri maastamme löydy. Viimeisimmät huollot on tehty lokakuussa 2020 ja silloin on hoidettu tulppien ja öljyjenvaihtojen lisäksi muun muassa laturin johtojen korjaus. Museorekisteröidyn yksilön seuraava katsastus koittaa vasta lokakuussa 2024, joten siinäkin mielessä ajoaikaa riittää. Syksy saattaa olla hyvä aika tutustua rauhassa harrasteautoon kysynnän olessa hieman hiljaisempaa. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volkswagen New Beetle Cabriolet – katto auki ja menoksi 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 15.7.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet X Nimi muutettu: Citroën C-Crosser ja Peugeot 4007, joka ovat japanilaisempia kuin Mitsubishi Outlander Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan