22.3.2021 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Austin-Healey Sprite Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Austin-Healey Sprite on urheiluauto sen sanan todellisessa merkityksessä eikä tehoilla ole merkitystä. Tämä ralliauto on myyty uutena Suomeen. Austin-Healey Sprite on pieni avoauto ja puhdasverinen urheiluauto, jota valmistettiin Englannissa vuosien 1958 ja 1971 välillä. Merkin takana oli British Motor Corporation, joka esitteli uutuuden lehdistölle Monte Carlossa vuoden 1958 Monacon Grand Prixin jälkeen.Austin-Healey Sprite oli alusta alkaen suunniteltu edulliseksi tavaksi päästä urheiluauton rattiin. Toinen sukupolvi esiteltiin vuonna 1961.Donald Healey Motor Company vastasi Spriten suunnittelusta ja MG:n Abingdonin tehdas tuotannosta. Sprite oli suunniteltu edulliseksi hankkia, mutta kuitenkin seuraajaksi sotaa edeltäneille tehokkaampaa päätä edustaneille Austin Seven -malleille. Kotikamaralla Austin-Healey Sprite tuli myyntiin hinnalla 669 puntaa.Auton toinen sukupolvi esiteltiin vuonna 1961 ja tällä kertaa MG oli mukana yhteistyössä. Samalle perustalle palautettiin historian kirjoista perinteikäs nimi MG Midget. Tuo mallinimi oli ollut käytössä jo 1920-luvulla – MG:n versio säilyikin lopulta tuotannossa Austin-Healeyn Spriteä pidempään.Toinen sukupolvi oli uudistunut huomattavasti edeltäjäänsä nähden erityisesti ulkokuoren osalta.Toisen sukupolven Sprite hyödynsi saman moottorin perustaa kuin edeltäjäkin, mutta vaihteiston välityksiä lyhennettiin. Sen sijaan korin puolella uudistumista nähtiin reilusti. Ajovalot oli sijoitettu selvästi edeltäjää tavanomaisemmin ja kori oli muutenkin kulmikkaampi, mutta massaa kertyi silti vyötäisille vajaat 50 kilogrammaa lisää. Uutena Suomeen myyty Austin-Healey Sprite on vuosimallia 1962 ja otettu sittemmin rallikäyttöön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Austin-Healey SpriteKäytetyt erikoisuudet -juttusarjaa piristää tällä viikolla Austin-Healey Sprite vuodelta 1962. Kyseessä on näin ollen toisen sukupolven yksilö. Autosta tekee erityisen mielenkiintoisen sen historia. Austin-Healey kerrotaan myydyn uutena Suomeen ja käyttöönottopäivämääräksi on merkitty 01.06.1962. Se on sittemmin ensin purettu osiin, entisöity kauttaaltaan ja rakennettu Historic-luokan kilpa-autoksi. Tästä on todisteena 31.12.2020 umpeutunut FIA Historic -passi. Tämän jälkeen se on vielä museorekisteröity.Spriten pellin alta löytyvä BMC:n A-sarjan moottori on nelisylinterinen rivimoottori.BMC:n A-sarjaan kuuluvan nelisylinterisen rivimoottorin tilavuus on 0,95 litraa, mutta teholukema riippunee hurjasti kilparakentelun yhteydessä tapahtuneesta kutittelusta. Tehtaalta tehoa tarjottiin alle 50 hevosvoimaa. Moottori sijaitsee edessä, mutta vetävät pyörät takana. Aikalaisten testien mukaan auton kiihtyvyys 100 kilometrin tuntinopeuteen kestäisi noin 20 sekuntia. Omamassaksi on merkitty 690 kilogrammaa.Keltainen väri on hieman hailakka sinappiin ja sitruunaan suuntaava sävy.Sympaattinen yksilö on maalattu keltaisella, josta löytyy sinapin ja sitruunan sävyjä. Auton kyljistä ja konepellistä löytyy myös valkoiset täplät kilpailunumeroiden täyttämistä varten. Vanteet ovat käytännöllistä mallia. Sisätilojen puolella kilpakäyttö näkyy. Kojelautaa ja istuimia lukuun ottamatta lähes kaikki mahdollinen on riisuttu maalatulle pellille. Autossa istutaan Cobran kuppijakkaroissa. Autossa istutaan Cobran valmistamissa kuppi-istuimissa, jotka on selvästi valittu kilpakäyttöä varten.Autosta luvataan löytyvän parikin kansiota täynnä dokumentteja sen vaiheista. Näihin lukeutuvat myös useat 2000-luvulla autolla ajetut kilpailut ja niiden dokumentaatio. Tämän Austin-Healey Spriten lupaillaan olevan hyvässä teknisessä kunnossa.Maalipinta välttää kilpa-autoon, kovakatto toimitetaan mukana, turvakaaret on olemassa ja muutenkin varaosia saa matkaan. Katulaillinen kilpa-auto kuulostaa kieltämättä kivalta kesäpeliltä.Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko ajan, kun ohjaustehostinta ja katalysaattoria haluttiin mainostaa autojen ulkopinnoilla? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa