9.5.2022

Käytetyt erikoisuudet – Dodge Viper SRT-10

Dodge Viper SRT-10

Mikäli haluat varmistua siitä, ettet häviä henkilöauton moottorin koossa naapurillesi, voisi Dodge Viper SRT-10 olla juuri sinun autosi.

Dodge Viper on auto, joka ei kaipaa esittelyjä. Chrysler halusi rakentaa 1980-luvun lopulla modernin version AC Cobrasta, eli tilauksessa oli suorituskykyinen kaksipaikkainen urheiluauto. Uusi auto pysyi myrkkykäärmeiden maailmassa, kun kobra vaihtui kyyksi perusidean pysyessä samana. Chryslerin sijasta uusi auto meni konsernin sisässä Dodgen nimiin, ja näin syntyi Dodge Viper.

Dodge Viperin tuotanto alkoi tosissaan vasta vuonna 1992, mutta jo alusta alkaen auton suorituskyky oli jotain aivan omaa luokkaansa. Peräti 8.0-litrainen V10-moottori nousi yhdeksi Viperin tunnusmerkeistä, josta Dodge piti kiinni aina tuotannon loppumiseen asti. Alkuperäisen Viperin moottorin suunnittelussa avusti mm. Lamborghini, joka oli tuolloin vielä Chryslerin omistuksen alla.

Dodge Viper ehti ilahduttaa autoilevaa maailmaa läsnäolollaan neljännesvuosisadan verran, vaikkakin auto poistui pariin otteeseen lyhyeksi ajaksi pois myynnistä. Sukupolvia Viperille ehti kertyä kaikkiaan viisi. Viimeiset Dodge Viperit rullasivat ulos Detroitissa Fiat Chryslerin Connerin tehtaalta vuonna 2017.

Dodge Viper SRT-10

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Team Viperista SRT:ksi

Dodge Viperin suunnittelusta vastannut tiimi kehittyi aikojen myötä omaksi SRT-tiimiksi, joka vastasi suorituskykyisten ajoneuvojen suunnittelusta Chrysler-konsernissa. SRT on lyhenne sanoista Street Racing Technology, ja tätä kolmekirjaimista yhdistelmää on nähty vuosien varrella useiden Chryslerin, Jeepin ja Dodgen mallinimien perässä.

Yleisenä knoppitietona kerrottakoon, että SRT-mallimerkinnän perässä oleva numero kertoo aina auton sylinterilukeman. Esimerkiksi Dodge Viperissa ja Dodge Ramissa esiintynyt SRT-10 viittaa vähemmän yllättävästi V10-moottoriin.

Kuten avolavainen Dodge Ram osoittaa, SRT:n käsittelyn saivat tuntea myös muut kuin perinteiset muskeli- tai urheiluautot. Oman SRT-mallin ovat saaneet mm. keskikokoinen maasturi Jeep Grand Cherokee ja kompakti Dodge Neon.

Dodge Viper SRT-10

Käytetty erikoisuus – Dodge Viper SRT-10

Tämän viikon käytetty erikoisuutemme löytyy Jyväskylästä, jossa tarjolla olisi Dodge Viper SRT-10. Tämä sininen ja vähän harvinaisemmalla kovalla katolla varustettu Viper on vuodelta 2006, eli toisin sanoen se edustaa kolmannen sukupolven viimeistä mallivuotta. Moottori on esitellyt käytettyjen erikoisuuksien juttusarjassa aiemmin ensimmäisen ja toisen sukupolven Dodge Viperit.

Tämänkertaisessa erikoisuudessa on yksityiskohdat kunnossa, sillä Viperille tyypilliseen tapaan autosta löytyy niin valkoiset raidat, kuin myös mallinimeen viittaavat KYY-alkuiset erikoiskilvet. Auton värinä on sähkönsininen, joka on kuuleman mukaan yksi halutuimmista väreistä Viperin yhteydessä. Myyjän mukaan tällä värillä varustettuja Dodge Vipereita tuli tehtaalta ulos vain 400 kappaletta vuonna 2006, jonka jälkeen tuotanto lakkasi hetkeksi.

Kenties tämän yksilön suurin erikoisuus liittyy sen kattoon. Valtaosa Dodge Vipereista on rullannut ulos tehtaalta erilaisina avomalleina, mutta tämä Jyväskylän yksilö on kovalla katolla varustettu coupe, mikä tekee siitä huomattavasti harvinaisemman. Tämän yksilön lisäksi Suomesta löytyi artikkelin kirjoitusvaiheessa vain kaksi muuta myynnissä olevaa coupe-Viperia.

Dodge Viper SRT-10

Tämäntapaiset urheiluautot eivät yleensä juhli varustelistan pituudella, eikä tämä Viper tee asiassa poikkeusta. Varusteista kenties isoimman huomion saa auton nahkasisusta, jonka sporttinen olemus muistuttaa auton hurjasta suorituskyvystä. Kuljettajan on syytä pysyä visusti hyvässä ajoasennossa, sillä 8.3-litrainen V10-moottori tarjoaa 505 hevosvoimaa, 306 km/h huippunopeuden ja nollasta sataan kiihtymisen 3,9 sekuntiin.

Moottorin tekemän tiedustelun pohjalta selvisi, että kyseinen yksilö on liikkunut Yhdysvalloista Suomeen Ruotsin kautta. Suomessa autolla on ollut kaksi omistajaa. Koko historiansa aikana Viperin mittariin on ehtinyt kertyä vain 40 000 kilometriä, eli sillä on ajettu varsin maltillisesti.

Dodge Viper SRT 10:n hintalapussa koreilee summa 119 000 euroa, mikä muistuttaa meitä kivuliaalla tavalla siitä, ettei harvinaisten autojen omistajiksi pääse ihan vain taskurahoilla.

Myynti-ilmoituksessa kuitenkin muistutetaan tämän auton olevan eräänlainen sijoitus. Harvinaiset yksityiskohdat yhdistettynä siihen tosiasiaan, ettei uusia Vipereita enää valmisteta tulevat mitä ilmeisemmin takaamaan sen, että tässä autossa raha on keskivertoa käyttöautoa paremmin tallessa.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori autot

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat