3.10.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Heinolan tehdaspalokunnan Ford F-600 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tehdaspalokunnat ovat merkittävä osa kotimaisten tehtaiden historiaa. Takavuosina tehdaspalokuntien kalusto saattoi olla erittäin hienoa, kuten tämä Ford F-600 osoittaa. Wikipedian mukaan Suomessa on vielä 2020-luvulla noin 200 tehdaspalokuntaa. Tehdaspalokunta toimii useimmiten jonkin yrityksen tai tehtaan alaisuudessa, josta käsin hoitaa tehdasalueen palo- ja pelastustoimen tehtäviä.Tämän lisäksi tehdaspalokunnalla voi toimia myös sopimuspalokuntana paikallisen aluepelastuslaitoksen alueella yhdessä paikallisten vapaapalokuntien, puolivakinaisten palokuntien sekä sotilaspalokuntien kanssa, jolloin tehdaspalokunta saattaa suorittaa tehtäviä myös tehdasalueen ulkopuolella.Tehdaspalokuntien käytännöt ja kalusto saattavat vaihdella hyvinkin paljon paikoittain. Useimmiten tehdaspalokunta toimii sivutoimisena, eli henkilöstö hoitaa pelastustehtäviä omien töidensä ohella, mutta joissakin paikoissa tehdaspalokunta voi toimia jopa päätoimisena. Kenties juuri tästä syystä myös tehdaspalokuntien kalusto on varsin kirjavaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus: Stora Enson Heinolan flutingtehtaan tehdaspaloautoTämän viikon käytetty erikoisuutemme löytyy Kanta-Hämeen Hausjärveltä, jossa kaupan olisi vuoden 1960 Ford F600. Ajoneuvo näyttää ulkoapäin täysiveriseltä aikakautensa paloautolta, eli tehdaspaloauto ei ole kalvennut piiruakaan muiden aikakautensa pelastusajoneuvojen rinnalla. Alkujaan ajoneuvo on kuulunut Heinolan flutingtehtaan tehdaspalokunnalle.Nykyisin Stora Enson omistuksessa oleva flutingtehdas sijaitsee Heinolan Rautsalossa. Vuonna 1961 perustettu tehdas on yksi maailman nykyaikaisimmista flutingia, eli aaltopahvin aallotuskartonkia valmistavista tehtaista. Tehtaan kapasiteetti on noin 300 000 tonnia aallotuskartonkia vuodessa.Auton myynti-ilmoitus on poikkeuksellisen laaja, sillä siinä on jopa tarinoitu auton alkuperäisen tunnuksen, HS31:n taustat. Aikoinaan Heinolassa oli kolme sopimuspalokuntaa, joista HS11 oli Vierumäen tehdaspalokunnan yksikkö, HS21 Enso-Gutzeitin vaneritehtaan tehdaspalokunnan yksikkö ja HS31 silloisen Tampellan tehdaspalokunnan yksikkö.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTunnuksen HS viittaa Heinolaan ja sopimuspalokuntaan. Ensimmäinen numero tuli aseman mukaan ja toinen numero aseman lähtöjärjestyksen mukaan. Kyseinen ajoneuvo oli siis silloisen Tampellan tehtaan ensimmäinen yksikkö.Sittemmin Stora Enson tehtaaksi muuttunut floatingtehdas ei ole ollut enää sopimuspalokunta, joten sen käyttö tehtaan omistuksessa rajoittui pääasiassa tehdasalueen pelastus- ja koulutustehtäviin. Sopimuspalokuntavuosina auto kuitenkin sai hälytyslähtöjä tehtaan ulkopuolelle muutamia kertoja vuodessa. Enimmäkseen nämä olivat maastopaloja, mutta välillä tehtäviin lukeutui myös rakennuspaloja.Myynti-ilmoitukseen on jopa liitetty tarina siitä, miten paloauto päätyi joskus ”Metsähallituksen puolelle”. Kyseinen vahinko sattui maastopaloon liittyvällä hälytystehtävällä, mutta henkilövahingoilta säästyttiin.Auton hieno historia ulottuu myös dokumentteihin, eli auton mukana tulee alkuperäisiä käyttöohjekirjoja yli 60 vuoden takaa. Ford F-600 on pysynyt näiden vuosien ajan hyvinkin alkuperäisessä kunnossa. Pelastusajoneuvolle, ja etenkin tehdaspaloautolle tyypillisesti sen mittarissa on hyvin vähän kilometrejä, vain 12 000 kilometriä.Tekniseltä puolelta autosta löytyy 4.8-litrainen bensa-V8, josta löytyy 132 kilowattia (180 hevosvoimaa) tehoa. Vetotapa paloautolla on takaveto ja vaihteisto on manuaalinen. Auton ajaminen edellyttää kuljettajalta C-ajokorttia. Myynti-ilmoituksen mukaan paloauto hörppää sadalla kilometrillä noin 40 litraa bensiiniä.Myös pelastustehtäviin liittyvät varusteet ovat hyvin pitkälti yhä paikoillaan. Alkuperäiset radiolaitteet ovat yhä paikoillaan, joskaan niistä ei kuulu mitään, sillä kyseinen radiojärjestelmä on poistunut käytöstä. Autosta löytyy jopa alkuperäiset hälytysvalot, vaikkakin ne ovat myyjän mukaan herättäneet jonkin verran närää katsastusreissuilla. Auto on kuitenkin katsastettu onnistuneesti ja se on pienin varauksin ajokelpoinen ajoneuvo.Muita paloauton varusteita ovat 1500 litran vesisäiliö, ESA100-keskipumppu miehistötilassa ja Volkswagen Kuplan moottorilla varustettu ESA 20-moottoriruisku. Näiden lisäksi autosta löytyy noin 50 metriä erilaisia letkuja sekä tukku erilaista sammutuskalustoa kuten suuttimia, unohtamatta tietenkään tikaskalustoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVanhalla tehdaspaloautolla alkuperäiskunnossaan on hintaa 7900 euroa. Myyjä kertoo myynti-ilmoituksessa myynnin syyn piilevän pitkälti siinä, ettei autolle ole olemassa sen ansaitsemia säilytystiloja.Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori AutotLisää aiheestaKäytetyt erikoisuudet: Ilmavoimien paloautona toiminut Dodge Pickup Lue lisää Kaikki artikkelit 15.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius ja erilaisen entisen nuoren oudot ratkaisut 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 14.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: enää virtuaalisesti suomalainen Karma Revero 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 15.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius ja erilaisen entisen nuoren oudot ratkaisut 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa 15.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: pysäköintiä roomalaisittain 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat - ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”