3.10.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Heinolan tehdaspalokunnan Ford F-600 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tehdaspalokunnat ovat merkittävä osa kotimaisten tehtaiden historiaa. Takavuosina tehdaspalokuntien kalusto saattoi olla erittäin hienoa, kuten tämä Ford F-600 osoittaa. Wikipedian mukaan Suomessa on vielä 2020-luvulla noin 200 tehdaspalokuntaa. Tehdaspalokunta toimii useimmiten jonkin yrityksen tai tehtaan alaisuudessa, josta käsin hoitaa tehdasalueen palo- ja pelastustoimen tehtäviä.Tämän lisäksi tehdaspalokunnalla voi toimia myös sopimuspalokuntana paikallisen aluepelastuslaitoksen alueella yhdessä paikallisten vapaapalokuntien, puolivakinaisten palokuntien sekä sotilaspalokuntien kanssa, jolloin tehdaspalokunta saattaa suorittaa tehtäviä myös tehdasalueen ulkopuolella.Tehdaspalokuntien käytännöt ja kalusto saattavat vaihdella hyvinkin paljon paikoittain. Useimmiten tehdaspalokunta toimii sivutoimisena, eli henkilöstö hoitaa pelastustehtäviä omien töidensä ohella, mutta joissakin paikoissa tehdaspalokunta voi toimia jopa päätoimisena. Kenties juuri tästä syystä myös tehdaspalokuntien kalusto on varsin kirjavaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus: Stora Enson Heinolan flutingtehtaan tehdaspaloautoTämän viikon käytetty erikoisuutemme löytyy Kanta-Hämeen Hausjärveltä, jossa kaupan olisi vuoden 1960 Ford F600. Ajoneuvo näyttää ulkoapäin täysiveriseltä aikakautensa paloautolta, eli tehdaspaloauto ei ole kalvennut piiruakaan muiden aikakautensa pelastusajoneuvojen rinnalla. Alkujaan ajoneuvo on kuulunut Heinolan flutingtehtaan tehdaspalokunnalle.Nykyisin Stora Enson omistuksessa oleva flutingtehdas sijaitsee Heinolan Rautsalossa. Vuonna 1961 perustettu tehdas on yksi maailman nykyaikaisimmista flutingia, eli aaltopahvin aallotuskartonkia valmistavista tehtaista. Tehtaan kapasiteetti on noin 300 000 tonnia aallotuskartonkia vuodessa.Auton myynti-ilmoitus on poikkeuksellisen laaja, sillä siinä on jopa tarinoitu auton alkuperäisen tunnuksen, HS31:n taustat. Aikoinaan Heinolassa oli kolme sopimuspalokuntaa, joista HS11 oli Vierumäen tehdaspalokunnan yksikkö, HS21 Enso-Gutzeitin vaneritehtaan tehdaspalokunnan yksikkö ja HS31 silloisen Tampellan tehdaspalokunnan yksikkö.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTunnuksen HS viittaa Heinolaan ja sopimuspalokuntaan. Ensimmäinen numero tuli aseman mukaan ja toinen numero aseman lähtöjärjestyksen mukaan. Kyseinen ajoneuvo oli siis silloisen Tampellan tehtaan ensimmäinen yksikkö.Sittemmin Stora Enson tehtaaksi muuttunut floatingtehdas ei ole ollut enää sopimuspalokunta, joten sen käyttö tehtaan omistuksessa rajoittui pääasiassa tehdasalueen pelastus- ja koulutustehtäviin. Sopimuspalokuntavuosina auto kuitenkin sai hälytyslähtöjä tehtaan ulkopuolelle muutamia kertoja vuodessa. Enimmäkseen nämä olivat maastopaloja, mutta välillä tehtäviin lukeutui myös rakennuspaloja.Myynti-ilmoitukseen on jopa liitetty tarina siitä, miten paloauto päätyi joskus ”Metsähallituksen puolelle”. Kyseinen vahinko sattui maastopaloon liittyvällä hälytystehtävällä, mutta henkilövahingoilta säästyttiin.Auton hieno historia ulottuu myös dokumentteihin, eli auton mukana tulee alkuperäisiä käyttöohjekirjoja yli 60 vuoden takaa. Ford F-600 on pysynyt näiden vuosien ajan hyvinkin alkuperäisessä kunnossa. Pelastusajoneuvolle, ja etenkin tehdaspaloautolle tyypillisesti sen mittarissa on hyvin vähän kilometrejä, vain 12 000 kilometriä.Tekniseltä puolelta autosta löytyy 4.8-litrainen bensa-V8, josta löytyy 132 kilowattia (180 hevosvoimaa) tehoa. Vetotapa paloautolla on takaveto ja vaihteisto on manuaalinen. Auton ajaminen edellyttää kuljettajalta C-ajokorttia. Myynti-ilmoituksen mukaan paloauto hörppää sadalla kilometrillä noin 40 litraa bensiiniä.Myös pelastustehtäviin liittyvät varusteet ovat hyvin pitkälti yhä paikoillaan. Alkuperäiset radiolaitteet ovat yhä paikoillaan, joskaan niistä ei kuulu mitään, sillä kyseinen radiojärjestelmä on poistunut käytöstä. Autosta löytyy jopa alkuperäiset hälytysvalot, vaikkakin ne ovat myyjän mukaan herättäneet jonkin verran närää katsastusreissuilla. Auto on kuitenkin katsastettu onnistuneesti ja se on pienin varauksin ajokelpoinen ajoneuvo.Muita paloauton varusteita ovat 1500 litran vesisäiliö, ESA100-keskipumppu miehistötilassa ja Volkswagen Kuplan moottorilla varustettu ESA 20-moottoriruisku. Näiden lisäksi autosta löytyy noin 50 metriä erilaisia letkuja sekä tukku erilaista sammutuskalustoa kuten suuttimia, unohtamatta tietenkään tikaskalustoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVanhalla tehdaspaloautolla alkuperäiskunnossaan on hintaa 7900 euroa. Myyjä kertoo myynti-ilmoituksessa myynnin syyn piilevän pitkälti siinä, ettei autolle ole olemassa sen ansaitsemia säilytystiloja.Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori AutotLisää aiheestaKäytetyt erikoisuudet: Ilmavoimien paloautona toiminut Dodge Pickup Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 18.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: kei-luokan Suzuki Jimny 7 500 rpm kiertävällä 658-kuutoisella moottorilla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Etelä-Korean suurlähettilään entinen virka-auto, Hyundai Equus VS500 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä