21.10.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Hummer H1 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hummer H1 on se aito ja alkuperäinen sotilasajoneuvon siviiliversio. Hummer H1 ei mahdu kapealle tielle, mutta muut kyllä väistävät. Hummer H1 aloitti tarinansa sotilasajoneuvona. Vuodesta 1984 eteenpäin Yhdysvaltain asevoimat luottivat Humvee-sotilasajoneuvoon, jonka oikeampi nimi on kylläkin High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (HMMWV). Kyseessä oli monella tapaa Jeep-maastoauton moderni korvaaja, vaikka Humvee edustikin aivan toisenlaista kokoluokkaa.Hummer H1 on sotilasajoneuvon suora suurikokoinen siviiliperillinen.Lähes kymmenen vuotta myöhemmin, vuonna 1992, Humvee sai siiviliversion nimellä Hummer H1. Suora sotilasajoneuvon perillinen oli julma näky tavallisessa tieliikenteessä. Se oli noin puoli metriä leveämpi kuin saman aikakauden kolmannen sukupolven Volkswagen Golf, joten kovin kapeille kaduille ei ole asiaa.Hummer H1 on tarkoitettu maastoon ja maavara on hulppea 410 millimetriä. Rakenne sallii sekä 560 millimetriä korkean esteen ylittämisen että nousemisen 60 prosentin mäessä. Auton kahluusyvyys on peräti 760 millimetriä. Näihin tarpeisiin kyseessä oli upea ja mitä erinomaisin laite.Hummer H1 on suuri työkone, jonka takia se ei soveltunut erityisen hyvin siviilikäyttöön.Kääntöpuolella tavallisen tieliikenteen laita oli toisin ja päästömääräyksetkin aiheuttivat ongelmia valtavalla dieselmoottorilla varustetulle työkoneelle. Kovan kiinnostuksen kautta tälle saatiin paremmin tieliikenteeseen sopiva seuraaja Hummer H2 vuonna 2002. Käytetyt erikoisuudet -juttusarja on esitellyt kakkosversion jo aiemmin, joten juttu vuosimallin 2003 Hummer H2 -yksilöstä kannattaa lukea sieltä.Hummerista esiteltiin vuonna 2005 vielä kolmaskin painos – vähemmän yllättäen nimellä Hummer H3. Se oli vielä kakkosmalliakin kesympi, pienempi ja lähempänä tavallista katumaasturia. Alkuperäinen Hummer H1 oli yhä tuotannossa kolmannen julkaisun aikoihin, joten tietyllä tapaa kyseessä onkin kolme eri malliversiota samasta aihiosta.Viikon Käytetty erikoisuus on vuoden 1993 Hummer H1.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Hummer H1Viikon käytetty on tällä kertaa aito ja alkuperäinen Hummer H1 vuodelta 1993. Kuopiossa sijaitsevan auton mittarilukemaa ei ole tiedossa, mutta yksilö on katsastettu kesäkuussa 2019. Tämä Hummer H1 on merkitty kevytkuorma-autoksi, joka tarkoittaisi tiettyjä veroetuja.Kuljettajalla on käytössään 6,2-litrainen V8-dieselmoottori ja työkäyttöön tarkoitettu nelivetojärjestelmä.Todellisessa työjuhdassa on myös siihen sopiva moottori. Sen 6,2-litrainen V8-dieselmoottori tuottaa noin 150 hevosvoimaa eikä tämä ole vitsi – luotettavuus oli tehoa tärkeämpi ominaisuus. Toisaalta dieseltekniikka ei ollut vuonna 1993 aivan nykypäivän tasolla.Myynti-ilmoituksen mukaan autossa on 6-vaihteinen automaattivaihteisto, jota pitäisimme yllättävänä. Kaikki on kuitenkin mahdollista, joten parempien tietojen puutteessa emme väitä vastaankaan. Nelivetojärjestelmä on ainakin tallella.Takaistuimien välistä löytyy suurikokoinen subwoofer.Ulkoa auto on musta ja varustettu valtavin renkain, kuten asiaan kuuluu. Sisätilojen puolella tilanne muuttuu mielenkiintoiseksi. Kuvioidulla ruskeanpuhuvalla nahalta näyttävällä materiaalilla on päällystetty istuimien lisäksi myös sekä ratti että kojelaudan päällinen. Takaistuimien välistä löytyy jykevä subowoofer.Ensivilkaisu saattaa siis hämätä, sillä autoa on yksilöity sisältä käsin. Kirjoitushetkellä auton pyyntihinta on 47 900 euroa, eli vuoden 1993 Hummer H1 ei ole vieläkään aivan halpa. Rahalla saa kuitenkin harvinaisen ja persoonallisen sotilasajoneuvon siviiliperillisen.Auton verhoilu on hyvin mielenkiintoinen ja varmasti yksilöllinen.Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa