5.8.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: jo ensi vuoden jälkeen museorekisteröitävissä oleva Attenborough’n aarre, Ford Scorpio 2,9 V6 Teksti Benjamin Helander Kuva Tori.fi, Ford Heritage Vault Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Olisiko kohu Ford Scorpion ympärillä laantunut 30 vuodessa niin, että autoa voisi pitää isona ja mukavana harrasteautona, suorastaan retrona? Toisen sukupolven Ford Scorpio herättää joissain meistä erilaisia tunteita, kun taas toisissa se ei soita kerta kaikkiaan mitään kelloja, sillä eihän näitä tule juuri koskaan liikenteessä vastaan. Toisen polven Scorpio oli eräänlainen paniikkiratkaisu Fordilta 1990-luvun tilanteessa, jossa se tarvitsi uutta rautaa E-segmentin edustussedaneihin. Fordin Saksan toimipisteen ratkaisu oli ottaa suunnittelupöydälle väistyvä, vuonna 1985 esitelty Scorpio, ja piirtää sille muotoilujohtaja Fritz Mayhew'n johdolla kokonaan uusi kori. Scorpio oli Saksan Ford. Se valmistettiin perinteikkäässä Kölnin-tehtaassa, jossa tehtiin pitkään myös muun muassa Fiestaa, ja joka valmistaa nykyisin Fordin MEB-pohjaisia sähköcrossovereita, Explorer EV:tä ja Capria. Kuvassa on ensimmäisen sukupolven Scorpio vuosimallia 1985. Takavetopohjainen alusta ja esimerkiksi moottorit vuonna 1994 debytoineeseen uutuuteen otettiin käytännössä suoraan edeltäjästä, tosin jousitusta ja muita ajettavuuteen liittyviä asioita pyrittiin parantamaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTällainen otus sieltä tuliAikalaisten vastaanotto toisen sukupolven Ford Scorpiolle oli tuolloin 30 vuotta sitten hieman ristiriitainen. Toisaalta auton ominaisuuksista edelleenkin pidettiin, mutta toisaalta taas sen ulkonäköä oudoksuttiin laajalti. Itse asiassa eurooppalainen autolehdistö kävi biologian kirjat hyvinkin tarkkaan läpi selvittäessään, minkä selkärankaisiin tai selkärangattomiin kuuluvan lajin edustaja Scorpio oikein oli. Maski muistutti monen mielestä jonkin kalan suuta, toiset puolestaan näkivät siinä enemmän liskon irvistystä. Ajovalot sen sijaan tulkittiin Austin-Healey Spriten hengessä "bugeyeksi" eli ötökän silmiksi. Motoring research kirjoittaa artikkelissaan "Scorpion muistuttavan jotain, jonka sir David Attenborough voisi löytää hämärästä luolasta Borneolta". Myöskään sedan-mallin perän ei monesti katsottu oikein keskustelevan rohkean keulan kanssa. Scorpio sedanin perä muistuttaa paljon tuon ajan amerikkalaissedaneita, ja itse asiassa Scorpion ovenkahvat oli lainattu suoraan Atlantin takaa Ford Crown Victoriasta. Farmarimallin perä oli valtavirtaisemman näköinen. Hatchbackina toisen polven Scorpiota ei enää valmistettu. Viimeisten 30 vuoden aikana olemme kuitenkin nähneet niin paljon erikoisen näköisiä ja kaikin puolin irroittelevia automalleja, ettei vuonna 1994 ensiesitelty Scorpio näytä enää mitenkään poikkeuksellisen kummalliselta. E-segmentin edustajana Scorpio päätyi myös kaikkein arvokkaimpiinkin tehtäviin mitä henkilöautolle voi keksiä. Sitä käytettiin nimittäin laajalti Euroopassa hautausautona, ja Hollannin kuningasperheellä oli aikanaan jopa laivue Scorpioita. Yksi niistä oli edelleenkin olemassa oleva erikoisvalmisteinen landaulet, jossa siis takaistuinten yllä on juhlapäiviä varten avattava katto. Kuten jo tulikin mainittua, ulkonäöllään kohauttanut toisen polven Scorpio peri voimanlähteensä pitkälti edeltäjältään. Saatavilla oli Englannin Fordin 2,0- ja 2,3-litraisia DOHC-rivinelosia sekä E-segmenttiin hyvin sopiva 2,9-litrainen saksalainen Cologne V6, Cosworthin virityksillä 24-venttiilisenä tai sitten perusmallisena 12-venttiilisenä. Myös italialaisperäinen diesel oli joillain markkinoilla saatavilla. Ford lakkautti Scorpion lopulta vuoden 1998 jälkeen, ja se on jäänyt toistaiseksi viimeiseksi E-segmentin edustusluokan Fordiksi Euroopan markkinoilla ja Euroopassa tuotettuna. Fordillahan oli tuohon aikaan tallissaan sekä Jaguar että Volvo, joiden kautta Ford sai pidettyä hyvin hyppysissään edustusautoja. Kakkospolven Scorpioita tuotettiin lopulta varsin vähän, alle 100 000 kappaletta. Ford Scorpio 2,9 V6 vm. 1995Jos talliinsa haluaa vaikkapa harrasteajoneuvoksi todellakin erikoisen palan Fordin historiaa, ja samalla tilavan ja mukavan sedanin V6-koneella automaattivaihteiston kera, voisi tässä olla osuva vaihtoehto 2 000 eurolla. Tällä kertaa Tori.fi:n valikoimista löytyy ylöjärveläinen yksilö vuosimallia 1995. Kuten auton myynti-ilmoituksessakin todetaan, tämä vuodelta 1995 peräisin oleva Scorpio on pian museorekisteröitävissä. Ajoneuvohan kelpaa museorekisteriin, kun sen valmistusvuoden päättymisestä on kulunut vähintään 30 vuotta, ja kun se on säilytetty alkuperäistä vastaavassa kunnossa tai entisöity asianmukaisesti. Tämän autoyksilön kohdalla tuo aikaraja on tulossa täyteen puolentoista vuoden kuluessa, ja kaikkein varhaisimpien, vuoden 1994 puolelta peräisin olevien toisen polven Scorpio-yksilöiden kohdalla se täyttyy jo tämän vuoden jälkeen. Ylöjärveläisen yksilön mahdollisella ostajalla on siis 17 kuukautta aikaa saada auto jälleen tieliikennekelpoiseksi ja korjata ilmoituksessa mainitut pienet sähköviat ennen kuin museorekisteröinti on ensimmäisen kerran mahdollista. Muilta osin esimerkkiyksilömme vaikuttaa sisältä ja ulkoa varsin siistiltä. Myynti-ilmoituksessa autoa kerrotaan säilytetyn kuivassa tallissa. Autossa on matalaviritteisempi 12-venttiilinen V6, joka tuottaa 148 hevosvoiman tehot ja 229 newtonmetrin vääntömomentin. Nelivaihteinen automaattivaihteisto yhdistää sen voimat auton takapyörille. Lähteet: Tori.fi, Motoring Research, Motor1 Lue lisää Kaikki artikkelit 15.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Viinaan menevä, ärhentevä replica-Cosworth 5.2.2024 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Ford StreetKa – Jos erikoinen muotoilu ei ahdista 27.11.2023 Ajoneuvot Käytetty erikoisuus: A-Ford 2D Roadster – 66 000 eurolla nostalgiaa? 11.7.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Someron palolaitoksen entinen Ford F250 20.2.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Ford Orion jalosti Escortin sedaniksi 2.1.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Ford Escort RS Cosworth – ”450 hevosvoiman sleeper” 14.11.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: museokuntoinen Ford Fiesta jää vaikka mallin taru päättyy 17.10.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: auralla varustettu Ford Ranger 3.10.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Heinolan tehdaspalokunnan Ford F-600 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen