11.7.2023

Käytetyt erikoisuudet: Someron palolaitoksen entinen Ford F250

Ford F250 oli melko yleinen valinta paloautoksi 1960-luvun Suomessa.

Yhdysvallat ja lava-autot sopivat yhteen kuin kesä ja mansikat. Ei siis ihme, että vuodesta 1948 asti tuotannossa ollut Fordin F-sarja on ollut jättimenestys etenkin rapakon takana. Näihin 75 vuoteen on mahtunut kaikkiaan 14 sukupolvea F-sarjalaisesta.

Myös Fordin F-sarjan tuotantolukemat ovat komeaa luettavaa. Tammikuuhun 2022 mennessä Fordin F-sarjalaisia oli valmistettu kaikkiaan 40 miljoonaa kappaletta. Auto on sinnitellyt Yhdysvaltain myydyimpänä lava-autona vuodesta 1977 ja myydyimpänä ajoneuvona vuodesta 1981 asti.

Fordin F-sarjan ylivoima on jopa niin suurta, että erilaisten Yhdysvaltain myydyimpien ajoneuvojen listauksien selaaminen käy hyvin nopeasti puuduttavaksi. Ykköspaikkaa pitää vuodesta toiseen Fordin F-sarja noin 600 000 – 1 000 000 myydyn yksilön voimin. Hopeisten ja pronssisten mitalien kohtaloissa on sentään vähän jännittämistä, sillä Dodge RAM ja Chevrolet Silverado käyvät keskenään verisempää kilpailua toiseksi myydyimmän ajoneuvon tittelistä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Fordin F-sarja paloautona Suomessa

Se tältä erää Amerikan ihmemaasta. Vaikka juttumme päätähti on ikoninen amerikkalainen Ford F250, tällä kertaa tarinamme juuret ovat tukevasti Suomen maaperällä. Tarkemmin sanottuna Varsinais-Suomen Somerolla.

Fordin F-sarja oli takavuosikymmeninä varsin yleinen paloauto Suomessa. Aikakaudelle tyypillisesti sitä markkinoitiin kevyenä hyökkäysautona, joka tarkoittaa siis nykykielellä enemmänkin sammutusautoa. Nelivetoisuus ja korkea maavara takasivat sen, että tulipaloja päästin sammuttamaan vaikeidenkin maastojen taakse. Samaan aikaan auto oli myös nopea maantiellä ajettaessa.

Pikainen googlaus tiesi kertoa, että Fordin F250 -paloautoja on käytetty ainakin Haagassa, Askaisissa, Kauhajoella ja Somerolla. Monen auton varustelusta paloneuvokäyttöön vastasi Turussa ja Kaarinassa toiminut autokori- ja palokalustotehdas K. Nummela Oy.

Käytetyt erikoisuudet: Ford F250

Viikon käytetty erikoisuus löytyy Helsingistä, jossa kaupataan autoa nimeltä Ford F250. Vuosimallin 1962 ajoneuvo on alkuperäinen Suomi-auto, ja se on ollut vuosien 1962-99 ajan Someron palolaitoksen omistuksessa.

Harmillisesti myynti-ilmoitus ei kerro sen tarkemmin auton historiasta Someron palolaitoksen omistuksen jälkeen. Kuvista välittyvästä hienosta kunnosta päätellen auto on jossain vaiheessa entisöity huolella. Se on myös ilmeisesti siinä yhteydessä riisuttu kaikista paloajoneuvon varusteista. Auton punavalkoisella värivalinnalla on arvatenkin haluttu kuitenkin säilyttää yhteys ajoneuvon alkuperäiseen käyttötarkoitukseen.

Entisöinnin myötä Ford on saanut ylleen museoajoneuvon statuksen. Mittarilukema autossa on 54 000 kilometriä. Katsastuskin on voimassa aina heinäkuuhun 2025 saakka. Nelivetoista ja 2420 kilogramman omamassaista autoa liikuttaa 4,8 litran bensa-V8. Vaihteistona autossa on manuaali.

Muistona palolaitoksen vuosista auton mukana tulee jonkinlaista dokumenttia, joista ainakin huoltopäiväkirja vilahtaa myynti-ilmoituksen kuvissa. Sitä tutkailemalla meille selviää ainakin se, että auton moottorille on tehty täyskorjaus 30.1.1978, kun mittarissa on ollut 15 162 kilometriä. Huoltohistorian ohella auton mukana tulee myös alkuperäinen käsikirja.

Auto on myynti-ilmoituksen mukaan ”mahtavan hienossa kunnossa” ja sitä kautta ”todellinen löytö”. Hintalappuun tälle entiselle kevyelle hyökkäysautolle on kirjattu euroa vajaa varttisatku, eli 24 999 euroa.

Mikäli pelastusajoneuvot kiinnostavat enemmänkin, suosittelemme ottamaan kesälukemiseksi aiemmat artikkelimme ilmavoimien paloautona toimineesta Dodge Pickupista, armeijan Volkswagen Transporter T3:sta, Stadin brankkarin Sisu SK 210:sta tai Heinolan tehdaspalokunnan Ford F-600:sta.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Luetuimmat