27.11.2023

Käytetty erikoisuus: A-Ford 2D Roadster – 66 000 eurolla nostalgiaa?

Kuva Tori Autot

Kokonaan uudelleen rakennettu ja American Car Show´n ykköspalkinnonkin voittanut A-Ford etsii uutta kotia. Tehoa on kymmenkertaisesti alkuperäiseen verrattuna.

A-malli korvasi Fordin 18 vuotta tuotannossa olleen ensimmäisen todellisen menestysmallin, eli T-Fordin. A-mallin tuotannon tarkka aloitusajankohta oli 20. lokakuuta 1927 ja tuotanto päättyi  maaliskuussa. 1932. Siinä välissä sitä valmistettiin uskomattomat 4 858 644 kappaletta. Suurelle valmistusmäärälle on kaksikin hyvää syytä; sitä valmistettiin yli 30 eri tehtaassa ja toiseksi korimalleja oli yhdeksän ja erilaisten malliversioiden yhteismäärä ylitti 30 kappaleen rajan. T-Fordin jäykän sarjatuotannon sijaan A-Ford edustikin ensimmäisenä ns. joustavaa massatuotantoa, jossa tuotantolinjalla pystyttiin valmistamaan eri malliversioita kysynnän mukaan. A-mallin erikoisin valmistuspaikka oli Neuvostoliiton Nizhny Novgorod, jossa sitä valmistettiin lisenssillä, tosin vähän jälkijunassa eli vasta vuosina 1932-1936.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huippunopeus yli 100 kilometriä tunnissa

Voimanlähteenä oli nelisylinterinen rivimoottori, joka nykymittapuun mukaan oli iskutilavuudeltaan suuri mutta teholtaan vaatimaton. 3,3-litraisen moottorin teho oli 40 hevosvoimaa, mikä siivitti sen kolmipykäläisen manuaalivaihteiston avulla 105 kilometrin huippunopeuteen. Vaikka lukemat nykyaikana lähinnä huvittavat, niin pitää muistaa että tuolloin elettiin autoistumisen alkuvuosia ja kehitysvauhti oli huimaa. Edeltävän T-Fordin rivinelosmoottori kun tuotti vain 20 hevosvoimaa ja se saavutti maltillisen 68 kilometrin huippunopeuden tunnissa. A-Fordin teknisissä tiedoissa mainittiin akseliväliksi 2629 millimetriä, pituudeksi 4,5 metriä ja paino vaihteli mallista riippuen 1027:stä 1118 kiloon. Uusien A-Fordien hintahaarukka oli alle 400 dollaarista noin 1400 dollariin mallista riippuen, ja nykyrahaksi muutettuna se tarkoittaa noin 7 000 - 24 000 dollaria.

Merkittävän A-Fordista teki myös se, että se oli käytännössä ensimmäinen automalli, jossa hallintalaitteet olivat kutakuinkin samanlaiset kuin nykyautoissa kytkin-, jarru- ja kaasupolkimineen. Vuodesta 1908 vuoteen 1927 valmistetussa T-Fordissakin oli lattiassa kolme poljinta, mutta niillä ohjattiin vaihteita ja moottorijarrua, kun taas kaasua ohjattiin vielä tuolloin käsikäyttöisellä vivulla.

Tekniikka pantu uusiksi

Myynnissä oleva Ford Model A 2D Roadster on peräisin mallin tuotannon puolivälistä, vuosimalliltaan 1930. Alkuperäistä siinä tosin on melko vähän, sillä alkuperäinen moottori on korvattu 305-kuutiotuumaisella (5,0 litraa) V8-moottorilla, kolmivaihteinen vaihteisto vaihtunut viisipykäläiseen ja alkuperäiset rumpujarrut on korvattu levyjarruilla joka kulmassa. Myyjä ilmoittaa moottoritehoksi 400 hevosvoimaa ja hehkuttaa auton olevan ”älyttömän hyvä ajaa”. Uudelleenrakennus on valmistunut vuonna 2008 ja samana vuonna autolla voitettiin American Car Show´n ykköspalkinto. Varusteluetteloon on listattu ohjaustehostin, urheilullinen alusta sekä nahkaverhoilu. Ostajakandidaatin harkintaan jää, onko auto 66 000 euron hintapyynnin arvoinen.

Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Tori Autot

Kommentoi artikkelia