15.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Viinaan menevä, ärhentevä replica-Cosworth Teksti Janne Huhtala Kuva Tori Autot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Takavetoinen ”siipi-Cossu” yli 500 hevosvoiman teholla. Tästäkö hauska kesäauto? Cosworth-Sierrat alkavat olla katoavaa kansanperinnettä, sillä onhan niiden valmistuksen päättymisestäkin kulunut jo 32 vuotta. Ensimmäiset, takavetoiset siipimallit valmistettiin vuonna 1986, kaksi vuotta myöhemmin korimalli vaihtui viistoperäisestä nelioviseksi sedaniksi, ja 1990-luvulle siirryttäessä takaveto korvattiin joka kulmasta raapivalla tekniikalla. Ensimmäisen parin vuosimallin versiot ovat ulkonäön perusteella kaikkein vaikuttavimmat, eikä vähiten ison takasiiven ansiosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy204 hevosvoimaa vain minimitavoite moottorin suunnittelussaKun Cosworth-Sierraa suunniteltiin, asetettiin Cosworthilla minimitehotavoitteeksi 150 kilowattia eli 204 hevosvoimaa. Koska auto suunniteltiin kilpailukäyttöön sekä ratasarjoihin että sillä ajettiin myös rallia, niin viritysvaraa moottoriin jätettiin reilusti. Nykyisin onkin jo ihme, jos löytää myynnissä vakion, 204-hevosvoimaisena säilytetyn yksilön. Kun tehoja hilataan ylös, niin silloin moottorin sisuskalujakin on vaihdettava kestävämpiin. Se ei tosin Fordin moottorin kohdalla ole ongelma, sillä virityspalikkaa on saatavilla hyvin. Kun tehotavoite muuttuu riittävän kunnianhimoiseksi, silloin voidaan moottori säätää toimimaan E85-etanolilla, koska "viinalla" saadaan mm. palolämpötiloja moottorin sisällä alemmaksi. Jos myynti-ilmoituksessa mainitaan polttoaineeksi E85/Flexifuel, voidaan siitä jo päätellä että moottorille on tehty muitakin muutoksia kuin E85-muutossarja, ja yleensä ne muutokset ovat selvästi tehoa lisääviä.Yli 500 hevosvoimaaMyynnissä olevan ”siipi-Cossun” tekniikka on päivitetty kestämään selvästi vakiota korkeampia teholukemia. Parhaimmillaan siitä on dynossa mitattu 672 hevosvoiman lukema, mutta nykyisellä, hieman pienempään vaihdetulla Holset HX35-ahtimella teholukemaksi ilmoitetaan nyt ”vaatimattomat” 400 kilowattia eli 536 hevosvoimaa ja maksimiväännöksi 600 newtonmetriä. Jotta moottorista saadaan tällainen teholukema ja jotta se kestäisi kiusaamisen, on voimanlähde saanut sisuksiinsa mm. Wössnerin männät, BD15-nokka-akselit, Burton-kiertokanget ja Hestec32-moottoriohjauksen sekä vahvemmat kansipultit. Ahdin vaihdettavissa suurempaan, jos teho ei riitäMoottorin lisäksi tämän replica-Cosworthin muutakin tekniikkaa ja koria on päivitetty suorituskyvyn edellyttämällä tavalla. Vaihteisto on BMW M3:sta peräisin oleva ZF:n valmistama, kytkin hydraulitoiminen Sachs sintterillä, Cosworthin lukkoperää on kirrattu ja sisustuksena on musta Recaron Cosworth-nahkasisusta. Helmenvalkea kori on vahvikehitsattu ja korissa on jämäkämmät puslat. Myyjän mukaan auton papereissa ei ole mainintaa ahtimen merkistä tai koosta sen paremmin kuin välijäähdyttimestäkään, joten ne voi periaatteessa vaihtaa halutessaan ”sopivampiin”. Auto on katsastettu tämän vuoden tammikuussa. Hintapyyntö 18 000 euroa, ja myyjä ilmoittaa ettei siinä ole neuvotteluvaraa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.8.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: jo ensi vuoden jälkeen museorekisteröitävissä oleva Attenborough’n aarre, Ford Scorpio 2,9 V6 5.2.2024 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Ford StreetKa – Jos erikoinen muotoilu ei ahdista 27.11.2023 Ajoneuvot Käytetty erikoisuus: A-Ford 2D Roadster – 66 000 eurolla nostalgiaa? 11.7.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Someron palolaitoksen entinen Ford F250 20.2.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Ford Orion jalosti Escortin sedaniksi 2.1.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Ford Escort RS Cosworth – ”450 hevosvoiman sleeper” 14.11.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: museokuntoinen Ford Fiesta jää vaikka mallin taru päättyy 17.10.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: auralla varustettu Ford Ranger 3.10.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Heinolan tehdaspalokunnan Ford F-600 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?