25.9.2023

Käytetyt erikoisuudet: kadulta metsään haikaileva BMW X5

BMW x5

Unohda katu-uskottavuus – tämä BMW X5 on hakenut itselleen metsäuskottavuutta.

Vuonna 1999 Baijerista kuului kummia. BMW lähti metsästämään uusia markkinoita alueelta, jossa sitä ei oltu totuttu aiemmin näkymään. Tällöin syntyi ensimmäinen BMW X5, joka vei saksalaisvalmistajan kasvavien markkinoiden maasturiaikakauteen.

Vaikka BMW X5:n tuotanto alkoi vuonna 1999, varsinainen projekti starttasi luonnollisesti jo vuosia aiemmin. Ensimmäisen maastoauton suunnittelussa suurta roolia esitti vuonna 1994 tapahtunut yrityskauppa, jossa Rover Group plc myytiin BMW:lle. Kaupan yhteydessä BMW sai sekä tietotaitoa, että myös komponentteja käytettäväksi omaan maasturiinsa.

BMW:n maasturit ovat saaneet vuosien varrella jopa yllättävänkin suuren suosion, vaikka alussa epäilijöitä riitti. Tällä hetkellä saksalaisvalmistajan mallistosta löytyy täysi suora aina X1-mallista X7-malliin saakka, jolloin sopivan maasturin hankinta ei jää ainakaan vaihtoehtojen puutteesta kiinni.

BMW x5

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus: BMW X5 E53

Tämän päivän Käytetyn erikoisuuden pääroolissa on vähemmän yllättävästi ensimmäisen sukupolven BMW X5. Tämä vuosimallin 2001 maasturi on myynnissä Imatralla.

Se, miksi juuri kyseinen BMW X5 on päätynyt tänään tähän juttusarjaan, selviää todennäköisesti ihan vain kuvia katselemalla. BMW:n olomuoto on muuttunut rutkasti siitä, miltä se on näyttänyt rullatessaan ensimmäistä kertaa ulos tehtaalta.

Siinä missä BMW X5 on tavallisesti katumaasturi-ikonin maineessa, tästä yksilöstä ei tee mieli puhua katu-etuliitteillä. Bemarin maasto-ominaisuuksia on kasvatettu rutkasti, jolloin tämä auto hamuaa varmasti kadun sijasta syvälle metsään.

BMW x5

Harmillisesti X5:n muutoksia ei ole listattu sen enempää myynti-ilmoitukseen, joten muutokset joutuu havaitsemaan silmämääräisesti kuvien pohjalta. Auto on kasvanut kokoa vähän joka suuntaan. Alla pyörivät tavallista isommat mutarenkaat, sivuttaissuunnassa leveyttä kasvattaa tuhti levikesarja, maavaran korotuksen lisäksi korkeutta kasvattaa jämäkkä tikkailla varustettu kattoteline. Edessä pituutta tuovat karjapuskuri ja takana astinlaudat.

Myös pienemmät yksityiskohdat paljastavat autosta sellaisia varusteita, ettei metsään mennessä tarvitse yllättyä. Autosta löytyy useita lisä- ja työvaloja, pohjapanssaria ja sekä erilaisia suojia, jolloin metsässä möyriessä ei tarvitse pelätä edes vähän suurempia oksia.

BMW x5

Metsäuskottavaa maasturia ei ole lähdetty rakentamaan aivan mistä tahansa yksilöstä, vaan myös tekniikan puolelta löytyy astetta harvinaisempia valintoja. Moottori on 3,0-litrainen bensiini, josta tehoa irtoaa 170 kilowattia (228 hevosvoimaa). Vaihteistoksi autoon on valittu manuaali, joka on X5 melko harvinainen valinta – tätä artikkelia kirjoittaessa suomalaisilta autosivustoilta löytyy vain kaksi muuta manuaali-X5:ttä. Kenties juuri erikoisuutta korostaakseen X5:n vaihdekepillä on mittaa varsin miehekkäästi.

BMW x5

Sisäpuolelta auto ei ole kokenut juurikaan muutoksia. Ainoa silmiin pistävä muutos on soitin, joka on bluetootheineen sekä AUX- ja USB-pistokkeineen hieman lähemmäksi tätä päivää. Sisusta on nahkaa ja etuistuimissa on sähkösäädöt. Autosta löytyy myös varusteita kuten monitoimiohjauspyörää, automaatti-ilmastointia ja vakionopeudensäädintä, mutta ne ovat peruskauraa tämän luokan autossa.

Kaikista muutoksista huolimatta auto vaikuttaa olevan täysin tieliikennelakien mukainen ajoneuvo, sillä auto on juuri katsastettu. Huolloista ilmoituksessa ei puhuta, mutta huoltokirjasta päätellen huoltohistoriaa löytyy. Kilometrejä BMW X5:n mittariin on kertynyt 279 000 kilometriä.

Tämä hienosti rakennettu ja vähän harvinaisemmalla tekniikalla oleva BMW X5 lähtee syksyllä mukaan vaikkapa hirvimetsälle 12 990 euron panostuksella.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat