17.6.2024

Käytetyt erikoisuudet: Lada Niva loi uuden maasturiluokan

Kuva Tori Autot

Fiat-pohjaisista Lada-malleista poiketen Niva oli kokonaan Neuvostoliitossa suunniteltu automalli.

Jatkuva neliveto ja Lada oli yhdistelmä, joka aiheutti hämmennystä vuonna 1978, kun ensimmäiset Lada Niva 1600 -mallit saapuivat Suomeen. Perustekniikka oli lainattu Ladan henkilöautomalleista, mutta neliveto, korkea maavara, 16-tuumaiset renkaat ja kompaktit ulkomitat tekivät siitä maasto-ominaisuuksiltaan mainion.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autolehtien ylistämä - ja moittima

Autolehtien koeajoissa ylistettiin mm. henkilöautomaista matkustamoa ja ajo-ominaisuuksia niin maantiellä kuin maastossa. Heikkouksiksi nimettiin korkea melutaso, suuri polttoaineen kulutus, muoviverhoillut epämukavat istuimet ja heikko viimeistelyn taso. 

Lada Nivan suurin valtti oli kuitenkin edullinen hinta. Se loi markkinoille tullessaan kokonaan uuden, edullisten nelivetoisten maastoautojen luokan. Viisi vuotta ensiesittelyn jälkeen, vuonna 1983 Nivan autoverollinen hinta Suomessa oli muutaman markan vaille 40 000. Samaan aikaan Toyotan BJ 42 maksoi noin 74 000 markkaa, ja Nivaa selvästi pienempi Suzukin uutuusmaasturi  SJ410 36 000 markkaa, eli lähes Nivan verran. Suomen maahantuoja teki myös erikoismallin Niva De Lux, jossa oli lisävalot ja vauhtiraidat. Suomessa Nivan vajaan 15 vuoden pituinen tarina päättyi, kun se ei enää täyttänyt vaadittavia päästönormeja vuonna 1992.

Niva, Ladalla tai ilman

Suomessa Lada Niva oli suosittu mm. tiehallinnon ja puolustusvoimien käytössä. Myös muualla maailmalla, lähinnä itäblokin maissa, Nivaa käytettiin laajasti mm. puolustuvoimien ja poliisin ajoneuvona. Sitä myytiin joillakin markkinoilla myös pelkällä Niva-nimellä ilman Lada-merkkiä. Kotimarkkinoilla Venäjällä Nivaa on myyty myös pidennettynä viisiovisena versiona. Neuvostoliiton lisäksi Nivaa valmistettiin ainakin Equadorissa, Jordaniassa, Kazakstanissa, Kreikassa, Romaniassa ja Uruguayssa.

Nivan perusmoottorina oli 73-hevosvoimainen bensiinimoottori. Sen päivitetty versio tarjosi seitsemän lisähevosvoimaa eli 80 hevosvoiman tehon. Ruiskuversiossa teho kasvoi 82 hevosvoimaan. Lisäksi Nivaa valmistettiin 65- ja 75-hevosvoimaisilla dieselmoottoreilla, joista tehokkaampi oli Peugeotin valmistama.

Nyt myynnissä oleva Lada Niva on vuoden 1988 mallia ja matkamittarissa on 80 000 kilometrin lukema. Nivan omat 16-tuumaiset vanteet on vaihdettu Suzuki SJ410:n viisitoistatuumaisiin vanteisiin. Myyjän mukaan keinonahkaiset istuimet ovat säilyneet hyvässä kunnossa, koska istuimissa on ollut päälliset. Hinta 3000 euroa. 

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat