22.4.2019

Käytetyt erikoisuudet – Mercedes-Benz 280 SE

Mercedes-Benz 280 SE artikkeli - Tori.f

Mercedes-Benz 280 SE on W116-korimallia ja siten ensimmäisen virallisen S-sarjan sukupolvea. Johtotähden lippulaiva ei enempää esittelyjä kaipaakaan.

Vuonna 1972 markkinoille saatiin Mercedes-Benz 280 SE samassa yhteydessä esiteltyjen 280 S:n ja 350 SE:n kanssa. Saksalaisvalmistajan uuden lippulaivamallin kehitystyö oli aloitettu jo vuonna 1966. Yli 50 vuotta myöhemminkin S-sarja toimii eräänlaisena autoteollisuuden kehityksen symbolina.

Mercedes-Benz 280 SE ohjaamo - Tori.f
W116 oli merkille suuri harppaus edeltäjästä ja muutos oli suuri myös sisätiloissa.

Vuonna 1972 esitelty W116 oli ensimmäinen Mercedes-Benz, joka oli nimetty virallisesti S-sarjaksi. Myös aikaisemmista suurista sedaneista oli käytetty epävirallisesti nimeä Sonderklasse tai sen lyhennettä S. Saman korimallin 450 SE palkittiin vuonna 1974 Vuoden Auto Euroopassa -arvonimellä.

Uutuuden muotoilu lyötiin lukkoon vuonna 1969 ja sen suuntaviivat määrittivät Stuttgartin tähden muotosuunnan pitkäksi aikaa eteenpäin. Muotoilullisesti kyseessä oli suuri harppaus perinteikkäälle merkille, sillä edeltäjänä pidettävä W108 oli pystylamppuineen selvästi klassisemmasta muotista veistetty. Oikeastaan vasta vuonna 1993 esitelty C-sarjan Mercedes-Benz W202 toi merkille seuraavan muotosuunnan.

Mercedes-Benz 280 SE takaa - Tori.f
Teknisen kehityksen osalta W116-sukupolvi toi sarjatuotantoautoihin muun muassa lukkiutumattomat jarrut sekä turbodieselit.

S-sarja tarjosi teknistä kehitystä myös W116 -sukupolven osalta. Se toi tuotantonsa aikana sarjatuotantoautoon sekä lukkiutumattomat jarrut että turbodiesel-moottorit. Dieselit olivat aina viisisylinterisiä rivimoottoreita, mutta bensiinikäyttöisissä oli valittavina kuusisylinteristen rivimoottoreiden lisäksi myös V8-moottoreita.

Eikä Mercedes-Benzin W116 -sukupolvea voi ohittaa mainitsematta lippulaivaa nimeltään 450 SEL 6.9 jonka nimen loppuosa todellakin tarkoittaa moottorin litratilavuutta. Kahdeksansylinterinen voimanpesä siivitti ässämersun 70-luvulla yli 225 kilometrin tuntinopeuteen. Aikanaan sitä kehuttiin jopa maailman parhaaksi autoksi.

Mercedes-Benz 280 SE keskikonsoli - Tori.f
Mercedes-Benz 280 SE on varustettu kuusisylinterisellä rivimoottorilla ja nelipykäläisellä automaattivaihteistolla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Mercedes-Benz 280 SE

Tällä kertaa juttusarjaamme poimima yksilö on Mercedes-Benz 280 SE Tuusulasta. Mallimerkintä tarkoittaa kuusisylinteristä rivimoottoria Boschin K-Jetronicilla ja ruiskutusjärjestelmä onkin uusittu venttiilikoneiston kanssa. Tehoa tämän tulisi tuottaa noin 177 hevosvoimaa, joka välitetään takapyörille nelivaihteisen automaattivaihteiston kautta.

Mercedes-Benz 280 SE sivulta - Tori.f
Vaaleasta metalliväristä erottuvat hyvin hennot muodot.

Käyttöönottovuosi on 1977 ja museorekisteröidyn yksilön mittarilukemaksi on ilmoitettu 20 000 kilometriä. Auto on tuotu Ruotsista 2008 ja entisöity seuraavan vuoden loppuun mennessä. Mukana luvataan toimittaa kokonainen kansiollinen auton historiatietoja.

Vaaleanvihertävä metalliväri tuo tarkasti esiin korimallin hienostuneet muodot. Toki sekaan on viljelty myös runsaasti kromia ajalle tyypilliseen tapaan. Muodoista uusia olivat erityisesti vaakasuuntaiset muodot ajovaloissa ja keulan kromisäleikössä, jotka jäivät saksalaismerkin tavaramerkiksi useaksi vuodeksi tästä eteenpäin.

Mercedes-Benz 280 SE takaistuin - Tori.f
Vihertävä sisusta jakaa varmasti mielipiteitä, mutta sen kunto vaikuttaa kuvien perusteella ensiluokkaiselta.

Vihreä teema jatkuu sisällä istuimien ruutukuosia myöden. Nämä voi tosin peittää auton mukana toimitettavilla Tammersuoja Oy:n istuinpäällisillä, jotka ovat sävyltään vaaleat. Jalopuiden lomasta pilkistävä Becker Mexico -kasettisoitin on mainittava vielä lopuksi.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat