29.5.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz 560 SEL 4-seater – kun neljä on viittä enemmän Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitä saadaan, kun poistetaan W126-Mersusta keskimmäinen takapenkki? No ainakin hyvin harvinainen yksilö. Aloitamme artikkelin poikkeuksellisesti pienillä pahoitteluilla. Moottori pahoittelee nyt sitä, että viime aikoina Mercedes-Benzin W126:t näyttävät vallanneen Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjan. Vain viikkoa aiemmin juttusarjamme esitteli muuan Kaarle XVI Kustaan omistaman Mercedes-Benz 500 SEL:n.Juttusarja ei voinut kuitenkaan ohittaa erästä hiljattain myyntiin putkahtanutta yksilöä, joka on harvinainen jopa maailmanlaajuisessa mittakaavassakin mitattuna – puhumattakaan sitten Suomesta. Tästä syystä tarjoilemmekin teille nyt kasarimersuherkkua vatsan täydeltä ja kertaa kiellon päälle.Joskus automaailmassa vähemmän on sittenkin enemmän. Voisi esimerkiksi helposti olettaa, että istumapaikat viidelle olisi autossa aina parempi ja arvokkaampi juttu, sillä onhan se huomattavasti käytännöllisempää verrattuna siihen, että jakkaroita olisikin ruuvattu autoon tehtaalla vain neljä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMercedes-Benz V126 4 seaterMercedes-Benz on tullut tunnetuksi siitä, että sen autojen varusteita pystyy räätälöimään oikeastaan niin pitkälle, kun ostajan taskuissa riittää syvyyttä. Etenkin valikoiman kalleimpiin malleihin on ollut saatavilla varsin eksoottisiakin yksityiskohtia, joihin vain harva ostaja on lopulta kyennyt tarttumaan.Yksi esimerkki astetta harvinaisemmasta yhdistelmästä on V126-kori varustettuna Coupe-Sitzanlagella, eli sähkösäätöisillä erillisistuimilla. Tavallisestihan W126- ja pidemmän akselivälin V126-mallit on varustettu yksiosaisella takapenkillä. Vielä suht yleistä on nähdä tämäntapaisissa istuimissa sähkösäädöt, mutta erilliset istuimet takapenkillä ovat jääneet erittäin harvinaiseksi herkuksi.Vaikka ensisilmäyksellä istuimet saattavat näyttää jonkinlaiselta jälkiasennusviritykseltä, niin sitä nämä eivät ole. Auto on tosiaan rullannut tehtaalta ulos tässä muodossa.Coupe-Sitzanlage tekee autosta siinäkin mielessä erikoisen, että takapenkkien ohella myös etuistuinten ulkoasu muuttuu hieman. Normaalisti sedanmallisissa S-sarjalaisissa penkkien kuviointi menee auton menosuunnan mukaan, mutta erillisistuimissa ommelkuviointi menee poikittain. Tämä yksityiskohta ei välttämättä pistä niin pahasti silmään, sillä kyseinen kuviointi oli käytössä C126-mallissa, eli S-sarjalaisen coupé-versiossa.Käytetty erikoisuus: Mercedes-Benz 560 SELTämän viikon käytetty erikoisuus tulee Helsingistä, jossa kaupan olisi vuosimallin 1987 Mercedes-Benz 560 SEL. Kuten arvata saattaa, tämä yksilön takapenkiltä löytyy paikat vain kahdelle arvovaltaiselle matkustajalle. Myynti-ilmoitus tietäänkin kertoa, että tällä hetkellä tämä yksilö on koko maailman ainoa julkisessa myynnissä oleva 4 seater -malli.Neljän istuimen yksityiskohta ei ole ainoa erikoisuus, joka tähän autoon liittyy. Kyseessä on uutena Sveitsiin myyty yksilö, joka on siitä huolimatta ollut kuitenkin alusta alkaen suomalaisomistuksessa. Auton uutena ostanut teollisuusneuvos toi ajoneuvon Suomeen vuonna 2005.Auton historia vaikuttaisi olevan poikkeuksellisen hyvin tiedossa, ja kilometrejäkin on ehtinyt kertyä mittariin vain 95 000. Myynti-ilmoituksen mukaan autoon on tehty juuri Classic Data -kuntotarkistus, josta auto sai erinomaisen arvosanan 1-, mikä tarkoittaa siis erinomaista alkuperäiskuntoa. Poikkeuksellisen hyvin säilynyt auto on lisäksi myös museorekisteröity.Istuimiin liittyvien valintojen lisäksi autoon on tilattu toinenkin arvokas varuste, nimittäin hydropneumaattinen alusta. Muita hieman eksoottisempia yksityiskohtia autossa ovat jalkatuet takaistuimilla, seisontalämmitys sekä tietenkin sveitsiläiseen alkuperään liittyvät varusteet, kuten sumuvalot ja varashälytin. Kuvien perusteella kauppaan vaikuttaisi kuuluvan myös Suomen kesässä erityisen tarpeellinen esine, eli autoaiheinen sontikka.Tekniikan osalta auto ei tarjoile suuria yllätyksiä. Pellin alla murisee aikansa suurin 5,6-litrainen V8-bensiinimoottori, joka siivittää autolle 7,5 sekunnin kiihtyvyyden nollasta sataan ja 250 km/h huippunopeuden. Vaihteistona toimii tuttuun tapaan automaattivaihteisto ja vetotapana on takaveto.Tällä harvinaisuudella on hintapyyntiä 49 000 euron edestä, mutta kuten myyjäkin ilmoituksessa muistuttaa, kyseessä on koko maailman mittakaavassakin harvinainen collector car.Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori AutotMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaKäytetyt erikoisuudet: Kaarle XVI Kustaan käytössä ollut Mercedes-Benz 500 SEL Käytetyt erikoisuudet – Mercedes-Benz 500 SE Klassikko: Mercedes-Benz 500 SEL – puolen miljoonan sijoitus Lue lisää Kaikki artikkelit 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: olisiko Suomen oma Bluesmobile tällainen? 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”