8.1.2024 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 420 CDI – Tuttu kori tuhdimmalla moottorilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Taksista tuttu E-sarjalainen mutta muhkealla V8-dieselmoottorilla. Omana aikanaan auto edusti dieselien suorituskyvyn terävintä kärkeä. Taksitolpalta tuttu E-sarjalainen, eli auto jonka useampi meistä on kokenut takapenkiltä kuin kuljettajan paikalta. Diesel-laivaston huippumallin neljän litran alumiinikasilla suorituskyky oli lähes kaksi vuosikymmentä sitten dieseliksi hulppea: nollasta sataan taittui 6,1 sekunnissa ja huippunopeus oli sähköisesti rajoitettu 250 kilometriin tunnissa. Silti maantieajon kulutukseksi ilmoitettiin vain seitsemän litraa sadalla, ja varovaisella ajolla pääsi vielä litran pienempiin kulutuslukemiin. Keskikulutukseksi tehdas ilmoitti 9,3 litraa sadalla kilometrillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaasti moottori-, kori- ja vetotapavaihtoehtojaVuonna 2002 markkinoille tullut E-sarjan W211-korimalli oli tarjolla niin sedanina kuin farmarina, useilla eri kokoisilla bensiini- ja dieselmoottoreilla sekä taka- ja nelivetoisena. Näitä eri ominaisuuksia yhdisteltiin monipuolisesti, mutta esimerkiksi 420 CDI -moottori oli tarjolla vain sedan-koriin ja vain takavetoisena.Kun kahdeksansylinterinen ja kahdella turboahtimella varustettu diesel sullottiin W211-koriin ensimmäistä kertaa, oli OM628-moottorin iskutilavuus tasan neljä litraa ja mallimerkintä E 400 CDI. Hevosvoimia se tarjosi 260 ja vääntöä 560 newtonmetriä. Vuonna 2005 moottorin koodimerkinnäksi tuli OM629 ja mallimerkintä muuttui muotoon 420 CDI siitä huolimatta, että iskutilavuus pysyi ennallaan. Temicin moottorinohjaus vaihtui Boschin valmistamaan, jakopäätä paranneltiin ja suorituskykykin kasvoi mukavasti, kun tehoksi ilmoitettiin nyt 314 hevosvoimaa 3600 kierroksella ja vääntölukemaksi 730 newtonmetriä 2200 kierroksella minuutissa. Samalla automaattilaatikon vaihteiden määrä kasvoi kahdella, viisipykäläisestä 7G-Troniciin. Vuosimalliin 2007 tuli vielä facelift, jossa valmistajan mukaan auton 2000 yksittäistä osaa joko uudistettiin täysin tai niitä ainakin kehitettiin huomattavasti. Ulkoisesti erot olivat pieniä; isompi maski, uudenmallinen etupuskuri (V-keula) sekä pienet muutokset etu- ja takavaloihin. Faceliftiä valmistettiin kaikkiaan 29 eri malliversiona, joista 16 oli sedan-korisia ja 13 farmareita. W211-korimallia valmistettiin vuoteen 2009 asti. Samaa 420 CDI -moottoria käytettiin myös S-sarjalaisessa sekä ML- ja GL-maastureissa.Perusmalleja parempi varustetasoPerustaksimersusta E 420 CDI poikkesi paitsi suorituskyvyn, myös varustelun osalta. Nyt myyntiin tullut vuosimallia 2007 oleva facelift-mallin E 420 CDI on myynti-ilmoituksen mukaan varustettu mm. nahkaverhoilulla, xenon-ajovaloilla, nelialueisella automaatti-ilmastoinnilla, automaattisesti himmentyvällä tausta- ja sivupeilillä, penkinlämmittimillä, osittain sähkösäätöisillä etuistuimilla, sähköpeileillä taittotoiminnolla ja sähkötoimisella kattoluukulla. Myynti-ilmoituksessa ei mainita ilmajousitusta, mutta sisäkuvan perusteella Airmatic DC:n säätönappi näyttäisi keskikonsolista löytyvän. Lisäksi turvavarusteluun kuuluu mm. varashälytin, ajovakautusjärjestelmä, luistonesto, lukkiutumattomat jarrut ja turvatyynyt. Ison dieselin yhteydessä polttoainetankki on kasvatettu pienempien mallien 65 litrasta 80 litraan. Takaluukussa ei ole mallimerkintää, joten kanssa-autoilijat saattavat yllättyä suorituskyvystä, kun luulevat autoa ”kakssataseksi”. Matkamittarilukema on karvan vaille 300 000 kilometriä ja hintapyyntö 8890 euroa.Isolla dieselillä E-sarjalainen tarjoaa leppoisan mukavaa kyytiä, ja suorituskykyä rajoittaa käytännössä moottoritehon sijaan vaihteiston mukavuuspainotteinen ja rauhallinen toiminta. Uutena noin 100 000 euroa maksaneen auton hinnasta on vuosien varrella sulanut yli 90 prosenttia pois, ja hintaero pienempiin neli- ja kuusisylinterisiin dieselmalleihin on samalla kutistunut pieneksi. V8:n yhteydessä tosin joutuu varautumaan vähän suurempaan käyttövoimaveroon ja myös huolto- ja korjauskustannukset nousevat helposti muita malleja korkeammiksi. Käytetyn auton ostajaa saattaa kiinnostaa sekin, että 420 CDI:n moottoria on helppo säätää pelkällä ”optimoinnilla” ja se on siksi ollut suosittua, jolloin teholukema saattaa alkaa nelosella ja vääntöä on jopa nelinumeroinen lukema. Väärin käytettynä tällainen tehomäärä saattaa käydä voimansiirron kestävyyden päälle.Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: olisiko Suomen oma Bluesmobile tällainen? 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 – Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”