8.1.2024 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 420 CDI – Tuttu kori tuhdimmalla moottorilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Taksista tuttu E-sarjalainen mutta muhkealla V8-dieselmoottorilla. Omana aikanaan auto edusti dieselien suorituskyvyn terävintä kärkeä. Taksitolpalta tuttu E-sarjalainen, eli auto jonka useampi meistä on kokenut takapenkiltä kuin kuljettajan paikalta. Diesel-laivaston huippumallin neljän litran alumiinikasilla suorituskyky oli lähes kaksi vuosikymmentä sitten dieseliksi hulppea: nollasta sataan taittui 6,1 sekunnissa ja huippunopeus oli sähköisesti rajoitettu 250 kilometriin tunnissa. Silti maantieajon kulutukseksi ilmoitettiin vain seitsemän litraa sadalla, ja varovaisella ajolla pääsi vielä litran pienempiin kulutuslukemiin. Keskikulutukseksi tehdas ilmoitti 9,3 litraa sadalla kilometrillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaasti moottori-, kori- ja vetotapavaihtoehtojaVuonna 2002 markkinoille tullut E-sarjan W211-korimalli oli tarjolla niin sedanina kuin farmarina, useilla eri kokoisilla bensiini- ja dieselmoottoreilla sekä taka- ja nelivetoisena. Näitä eri ominaisuuksia yhdisteltiin monipuolisesti, mutta esimerkiksi 420 CDI -moottori oli tarjolla vain sedan-koriin ja vain takavetoisena.Kun kahdeksansylinterinen ja kahdella turboahtimella varustettu diesel sullottiin W211-koriin ensimmäistä kertaa, oli OM628-moottorin iskutilavuus tasan neljä litraa ja mallimerkintä E 400 CDI. Hevosvoimia se tarjosi 260 ja vääntöä 560 newtonmetriä. Vuonna 2005 moottorin koodimerkinnäksi tuli OM629 ja mallimerkintä muuttui muotoon 420 CDI siitä huolimatta, että iskutilavuus pysyi ennallaan. Temicin moottorinohjaus vaihtui Boschin valmistamaan, jakopäätä paranneltiin ja suorituskykykin kasvoi mukavasti, kun tehoksi ilmoitettiin nyt 314 hevosvoimaa 3600 kierroksella ja vääntölukemaksi 730 newtonmetriä 2200 kierroksella minuutissa. Samalla automaattilaatikon vaihteiden määrä kasvoi kahdella, viisipykäläisestä 7G-Troniciin. Vuosimalliin 2007 tuli vielä facelift, jossa valmistajan mukaan auton 2000 yksittäistä osaa joko uudistettiin täysin tai niitä ainakin kehitettiin huomattavasti. Ulkoisesti erot olivat pieniä; isompi maski, uudenmallinen etupuskuri (V-keula) sekä pienet muutokset etu- ja takavaloihin. Faceliftiä valmistettiin kaikkiaan 29 eri malliversiona, joista 16 oli sedan-korisia ja 13 farmareita. W211-korimallia valmistettiin vuoteen 2009 asti. Samaa 420 CDI -moottoria käytettiin myös S-sarjalaisessa sekä ML- ja GL-maastureissa.Perusmalleja parempi varustetasoPerustaksimersusta E 420 CDI poikkesi paitsi suorituskyvyn, myös varustelun osalta. Nyt myyntiin tullut vuosimallia 2007 oleva facelift-mallin E 420 CDI on myynti-ilmoituksen mukaan varustettu mm. nahkaverhoilulla, xenon-ajovaloilla, nelialueisella automaatti-ilmastoinnilla, automaattisesti himmentyvällä tausta- ja sivupeilillä, penkinlämmittimillä, osittain sähkösäätöisillä etuistuimilla, sähköpeileillä taittotoiminnolla ja sähkötoimisella kattoluukulla. Myynti-ilmoituksessa ei mainita ilmajousitusta, mutta sisäkuvan perusteella Airmatic DC:n säätönappi näyttäisi keskikonsolista löytyvän. Lisäksi turvavarusteluun kuuluu mm. varashälytin, ajovakautusjärjestelmä, luistonesto, lukkiutumattomat jarrut ja turvatyynyt. Ison dieselin yhteydessä polttoainetankki on kasvatettu pienempien mallien 65 litrasta 80 litraan. Takaluukussa ei ole mallimerkintää, joten kanssa-autoilijat saattavat yllättyä suorituskyvystä, kun luulevat autoa ”kakssataseksi”. Matkamittarilukema on karvan vaille 300 000 kilometriä ja hintapyyntö 8890 euroa.Isolla dieselillä E-sarjalainen tarjoaa leppoisan mukavaa kyytiä, ja suorituskykyä rajoittaa käytännössä moottoritehon sijaan vaihteiston mukavuuspainotteinen ja rauhallinen toiminta. Uutena noin 100 000 euroa maksaneen auton hinnasta on vuosien varrella sulanut yli 90 prosenttia pois, ja hintaero pienempiin neli- ja kuusisylinterisiin dieselmalleihin on samalla kutistunut pieneksi. V8:n yhteydessä tosin joutuu varautumaan vähän suurempaan käyttövoimaveroon ja myös huolto- ja korjauskustannukset nousevat helposti muita malleja korkeammiksi. Käytetyn auton ostajaa saattaa kiinnostaa sekin, että 420 CDI:n moottoria on helppo säätää pelkällä ”optimoinnilla” ja se on siksi ollut suosittua, jolloin teholukema saattaa alkaa nelosella ja vääntöä on jopa nelinumeroinen lukema. Väärin käytettynä tällainen tehomäärä saattaa käydä voimansiirron kestävyyden päälle.Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 18.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: kei-luokan Suzuki Jimny 7 500 rpm kiertävällä 658-kuutoisella moottorilla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Etelä-Korean suurlähettilään entinen virka-auto, Hyundai Equus VS500 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 24.11.2024 Koeajo Koeajo käytetyllä: legendaarinen Fiat Multipla 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä - yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi