8.1.2024 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 420 CDI – Tuttu kori tuhdimmalla moottorilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Taksista tuttu E-sarjalainen mutta muhkealla V8-dieselmoottorilla. Omana aikanaan auto edusti dieselien suorituskyvyn terävintä kärkeä. Taksitolpalta tuttu E-sarjalainen, eli auto jonka useampi meistä on kokenut takapenkiltä kuin kuljettajan paikalta. Diesel-laivaston huippumallin neljän litran alumiinikasilla suorituskyky oli lähes kaksi vuosikymmentä sitten dieseliksi hulppea: nollasta sataan taittui 6,1 sekunnissa ja huippunopeus oli sähköisesti rajoitettu 250 kilometriin tunnissa. Silti maantieajon kulutukseksi ilmoitettiin vain seitsemän litraa sadalla, ja varovaisella ajolla pääsi vielä litran pienempiin kulutuslukemiin. Keskikulutukseksi tehdas ilmoitti 9,3 litraa sadalla kilometrillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaasti moottori-, kori- ja vetotapavaihtoehtojaVuonna 2002 markkinoille tullut E-sarjan W211-korimalli oli tarjolla niin sedanina kuin farmarina, useilla eri kokoisilla bensiini- ja dieselmoottoreilla sekä taka- ja nelivetoisena. Näitä eri ominaisuuksia yhdisteltiin monipuolisesti, mutta esimerkiksi 420 CDI -moottori oli tarjolla vain sedan-koriin ja vain takavetoisena.Kun kahdeksansylinterinen ja kahdella turboahtimella varustettu diesel sullottiin W211-koriin ensimmäistä kertaa, oli OM628-moottorin iskutilavuus tasan neljä litraa ja mallimerkintä E 400 CDI. Hevosvoimia se tarjosi 260 ja vääntöä 560 newtonmetriä. Vuonna 2005 moottorin koodimerkinnäksi tuli OM629 ja mallimerkintä muuttui muotoon 420 CDI siitä huolimatta, että iskutilavuus pysyi ennallaan. Temicin moottorinohjaus vaihtui Boschin valmistamaan, jakopäätä paranneltiin ja suorituskykykin kasvoi mukavasti, kun tehoksi ilmoitettiin nyt 314 hevosvoimaa 3600 kierroksella ja vääntölukemaksi 730 newtonmetriä 2200 kierroksella minuutissa. Samalla automaattilaatikon vaihteiden määrä kasvoi kahdella, viisipykäläisestä 7G-Troniciin. Vuosimalliin 2007 tuli vielä facelift, jossa valmistajan mukaan auton 2000 yksittäistä osaa joko uudistettiin täysin tai niitä ainakin kehitettiin huomattavasti. Ulkoisesti erot olivat pieniä; isompi maski, uudenmallinen etupuskuri (V-keula) sekä pienet muutokset etu- ja takavaloihin. Faceliftiä valmistettiin kaikkiaan 29 eri malliversiona, joista 16 oli sedan-korisia ja 13 farmareita. W211-korimallia valmistettiin vuoteen 2009 asti. Samaa 420 CDI -moottoria käytettiin myös S-sarjalaisessa sekä ML- ja GL-maastureissa.Perusmalleja parempi varustetasoPerustaksimersusta E 420 CDI poikkesi paitsi suorituskyvyn, myös varustelun osalta. Nyt myyntiin tullut vuosimallia 2007 oleva facelift-mallin E 420 CDI on myynti-ilmoituksen mukaan varustettu mm. nahkaverhoilulla, xenon-ajovaloilla, nelialueisella automaatti-ilmastoinnilla, automaattisesti himmentyvällä tausta- ja sivupeilillä, penkinlämmittimillä, osittain sähkösäätöisillä etuistuimilla, sähköpeileillä taittotoiminnolla ja sähkötoimisella kattoluukulla. Myynti-ilmoituksessa ei mainita ilmajousitusta, mutta sisäkuvan perusteella Airmatic DC:n säätönappi näyttäisi keskikonsolista löytyvän. Lisäksi turvavarusteluun kuuluu mm. varashälytin, ajovakautusjärjestelmä, luistonesto, lukkiutumattomat jarrut ja turvatyynyt. Ison dieselin yhteydessä polttoainetankki on kasvatettu pienempien mallien 65 litrasta 80 litraan. Takaluukussa ei ole mallimerkintää, joten kanssa-autoilijat saattavat yllättyä suorituskyvystä, kun luulevat autoa ”kakssataseksi”. Matkamittarilukema on karvan vaille 300 000 kilometriä ja hintapyyntö 8890 euroa.Isolla dieselillä E-sarjalainen tarjoaa leppoisan mukavaa kyytiä, ja suorituskykyä rajoittaa käytännössä moottoritehon sijaan vaihteiston mukavuuspainotteinen ja rauhallinen toiminta. Uutena noin 100 000 euroa maksaneen auton hinnasta on vuosien varrella sulanut yli 90 prosenttia pois, ja hintaero pienempiin neli- ja kuusisylinterisiin dieselmalleihin on samalla kutistunut pieneksi. V8:n yhteydessä tosin joutuu varautumaan vähän suurempaan käyttövoimaveroon ja myös huolto- ja korjauskustannukset nousevat helposti muita malleja korkeammiksi. Käytetyn auton ostajaa saattaa kiinnostaa sekin, että 420 CDI:n moottoria on helppo säätää pelkällä ”optimoinnilla” ja se on siksi ollut suosittua, jolloin teholukema saattaa alkaa nelosella ja vääntöä on jopa nelinumeroinen lukema. Väärin käytettynä tällainen tehomäärä saattaa käydä voimansiirron kestävyyden päälle.Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk – 710 hevosvoiman järkiostos 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous