8.1.2024 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 420 CDI – Tuttu kori tuhdimmalla moottorilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Taksista tuttu E-sarjalainen mutta muhkealla V8-dieselmoottorilla. Omana aikanaan auto edusti dieselien suorituskyvyn terävintä kärkeä. Taksitolpalta tuttu E-sarjalainen, eli auto jonka useampi meistä on kokenut takapenkiltä kuin kuljettajan paikalta. Diesel-laivaston huippumallin neljän litran alumiinikasilla suorituskyky oli lähes kaksi vuosikymmentä sitten dieseliksi hulppea: nollasta sataan taittui 6,1 sekunnissa ja huippunopeus oli sähköisesti rajoitettu 250 kilometriin tunnissa. Silti maantieajon kulutukseksi ilmoitettiin vain seitsemän litraa sadalla, ja varovaisella ajolla pääsi vielä litran pienempiin kulutuslukemiin. Keskikulutukseksi tehdas ilmoitti 9,3 litraa sadalla kilometrillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Runsaasti moottori-, kori- ja vetotapavaihtoehtoja Vuonna 2002 markkinoille tullut E-sarjan W211-korimalli oli tarjolla niin sedanina kuin farmarina, useilla eri kokoisilla bensiini- ja dieselmoottoreilla sekä taka- ja nelivetoisena. Näitä eri ominaisuuksia yhdisteltiin monipuolisesti, mutta esimerkiksi 420 CDI -moottori oli tarjolla vain sedan-koriin ja vain takavetoisena. Kun kahdeksansylinterinen ja kahdella turboahtimella varustettu diesel sullottiin W211-koriin ensimmäistä kertaa, oli OM628-moottorin iskutilavuus tasan neljä litraa ja mallimerkintä E 400 CDI. Hevosvoimia se tarjosi 260 ja vääntöä 560 newtonmetriä. Vuonna 2005 moottorin koodimerkinnäksi tuli OM629 ja mallimerkintä muuttui muotoon 420 CDI siitä huolimatta, että iskutilavuus pysyi ennallaan. Temicin moottorinohjaus vaihtui Boschin valmistamaan, jakopäätä paranneltiin ja suorituskykykin kasvoi mukavasti, kun tehoksi ilmoitettiin nyt 314 hevosvoimaa 3600 kierroksella ja vääntölukemaksi 730 newtonmetriä 2200 kierroksella minuutissa. Samalla automaattilaatikon vaihteiden määrä kasvoi kahdella, viisipykäläisestä 7G-Troniciin. Vuosimalliin 2007 tuli vielä facelift, jossa valmistajan mukaan auton 2000 yksittäistä osaa joko uudistettiin täysin tai niitä ainakin kehitettiin huomattavasti. Ulkoisesti erot olivat pieniä; isompi maski, uudenmallinen etupuskuri (V-keula) sekä pienet muutokset etu- ja takavaloihin. Faceliftiä valmistettiin kaikkiaan 29 eri malliversiona, joista 16 oli sedan-korisia ja 13 farmareita. W211-korimallia valmistettiin vuoteen 2009 asti. Samaa 420 CDI -moottoria käytettiin myös S-sarjalaisessa sekä ML- ja GL-maastureissa. Perusmalleja parempi varustetaso Perustaksimersusta E 420 CDI poikkesi paitsi suorituskyvyn, myös varustelun osalta. Nyt myyntiin tullut vuosimallia 2007 oleva facelift-mallin E 420 CDI on myynti-ilmoituksen mukaan varustettu mm. nahkaverhoilulla, xenon-ajovaloilla, nelialueisella automaatti-ilmastoinnilla, automaattisesti himmentyvällä tausta- ja sivupeilillä, penkinlämmittimillä, osittain sähkösäätöisillä etuistuimilla, sähköpeileillä taittotoiminnolla ja sähkötoimisella kattoluukulla. Myynti-ilmoituksessa ei mainita ilmajousitusta, mutta sisäkuvan perusteella Airmatic DC:n säätönappi näyttäisi keskikonsolista löytyvän. Lisäksi turvavarusteluun kuuluu mm. varashälytin, ajovakautusjärjestelmä, luistonesto, lukkiutumattomat jarrut ja turvatyynyt. Ison dieselin yhteydessä polttoainetankki on kasvatettu pienempien mallien 65 litrasta 80 litraan. Takaluukussa ei ole mallimerkintää, joten kanssa-autoilijat saattavat yllättyä suorituskyvystä, kun luulevat autoa ”kakssataseksi”. Matkamittarilukema on karvan vaille 300 000 kilometriä ja hintapyyntö 8890 euroa. Isolla dieselillä E-sarjalainen tarjoaa leppoisan mukavaa kyytiä, ja suorituskykyä rajoittaa käytännössä moottoritehon sijaan vaihteiston mukavuuspainotteinen ja rauhallinen toiminta. Uutena noin 100 000 euroa maksaneen auton hinnasta on vuosien varrella sulanut yli 90 prosenttia pois, ja hintaero pienempiin neli- ja kuusisylinterisiin dieselmalleihin on samalla kutistunut pieneksi. V8:n yhteydessä tosin joutuu varautumaan vähän suurempaan käyttövoimaveroon ja myös huolto- ja korjauskustannukset nousevat helposti muita malleja korkeammiksi. Käytetyn auton ostajaa saattaa kiinnostaa sekin, että 420 CDI:n moottoria on helppo säätää pelkällä ”optimoinnilla” ja se on siksi ollut suosittua, jolloin teholukema saattaa alkaa nelosella ja vääntöä on jopa nelinumeroinen lukema. Väärin käytettynä tällainen tehomäärä saattaa käydä voimansiirron kestävyyden päälle. Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volkswagen New Beetle Cabriolet – katto auki ja menoksi 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 15.7.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet X Nimi muutettu: Citroën C-Crosser ja Peugeot 4007, joka ovat japanilaisempia kuin Mitsubishi Outlander Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan