8.1.2024 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 420 CDI – Tuttu kori tuhdimmalla moottorilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Taksista tuttu E-sarjalainen mutta muhkealla V8-dieselmoottorilla. Omana aikanaan auto edusti dieselien suorituskyvyn terävintä kärkeä. Taksitolpalta tuttu E-sarjalainen, eli auto jonka useampi meistä on kokenut takapenkiltä kuin kuljettajan paikalta. Diesel-laivaston huippumallin neljän litran alumiinikasilla suorituskyky oli lähes kaksi vuosikymmentä sitten dieseliksi hulppea: nollasta sataan taittui 6,1 sekunnissa ja huippunopeus oli sähköisesti rajoitettu 250 kilometriin tunnissa. Silti maantieajon kulutukseksi ilmoitettiin vain seitsemän litraa sadalla, ja varovaisella ajolla pääsi vielä litran pienempiin kulutuslukemiin. Keskikulutukseksi tehdas ilmoitti 9,3 litraa sadalla kilometrillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaasti moottori-, kori- ja vetotapavaihtoehtojaVuonna 2002 markkinoille tullut E-sarjan W211-korimalli oli tarjolla niin sedanina kuin farmarina, useilla eri kokoisilla bensiini- ja dieselmoottoreilla sekä taka- ja nelivetoisena. Näitä eri ominaisuuksia yhdisteltiin monipuolisesti, mutta esimerkiksi 420 CDI -moottori oli tarjolla vain sedan-koriin ja vain takavetoisena.Kun kahdeksansylinterinen ja kahdella turboahtimella varustettu diesel sullottiin W211-koriin ensimmäistä kertaa, oli OM628-moottorin iskutilavuus tasan neljä litraa ja mallimerkintä E 400 CDI. Hevosvoimia se tarjosi 260 ja vääntöä 560 newtonmetriä. Vuonna 2005 moottorin koodimerkinnäksi tuli OM629 ja mallimerkintä muuttui muotoon 420 CDI siitä huolimatta, että iskutilavuus pysyi ennallaan. Temicin moottorinohjaus vaihtui Boschin valmistamaan, jakopäätä paranneltiin ja suorituskykykin kasvoi mukavasti, kun tehoksi ilmoitettiin nyt 314 hevosvoimaa 3600 kierroksella ja vääntölukemaksi 730 newtonmetriä 2200 kierroksella minuutissa. Samalla automaattilaatikon vaihteiden määrä kasvoi kahdella, viisipykäläisestä 7G-Troniciin. Vuosimalliin 2007 tuli vielä facelift, jossa valmistajan mukaan auton 2000 yksittäistä osaa joko uudistettiin täysin tai niitä ainakin kehitettiin huomattavasti. Ulkoisesti erot olivat pieniä; isompi maski, uudenmallinen etupuskuri (V-keula) sekä pienet muutokset etu- ja takavaloihin. Faceliftiä valmistettiin kaikkiaan 29 eri malliversiona, joista 16 oli sedan-korisia ja 13 farmareita. W211-korimallia valmistettiin vuoteen 2009 asti. Samaa 420 CDI -moottoria käytettiin myös S-sarjalaisessa sekä ML- ja GL-maastureissa.Perusmalleja parempi varustetasoPerustaksimersusta E 420 CDI poikkesi paitsi suorituskyvyn, myös varustelun osalta. Nyt myyntiin tullut vuosimallia 2007 oleva facelift-mallin E 420 CDI on myynti-ilmoituksen mukaan varustettu mm. nahkaverhoilulla, xenon-ajovaloilla, nelialueisella automaatti-ilmastoinnilla, automaattisesti himmentyvällä tausta- ja sivupeilillä, penkinlämmittimillä, osittain sähkösäätöisillä etuistuimilla, sähköpeileillä taittotoiminnolla ja sähkötoimisella kattoluukulla. Myynti-ilmoituksessa ei mainita ilmajousitusta, mutta sisäkuvan perusteella Airmatic DC:n säätönappi näyttäisi keskikonsolista löytyvän. Lisäksi turvavarusteluun kuuluu mm. varashälytin, ajovakautusjärjestelmä, luistonesto, lukkiutumattomat jarrut ja turvatyynyt. Ison dieselin yhteydessä polttoainetankki on kasvatettu pienempien mallien 65 litrasta 80 litraan. Takaluukussa ei ole mallimerkintää, joten kanssa-autoilijat saattavat yllättyä suorituskyvystä, kun luulevat autoa ”kakssataseksi”. Matkamittarilukema on karvan vaille 300 000 kilometriä ja hintapyyntö 8890 euroa.Isolla dieselillä E-sarjalainen tarjoaa leppoisan mukavaa kyytiä, ja suorituskykyä rajoittaa käytännössä moottoritehon sijaan vaihteiston mukavuuspainotteinen ja rauhallinen toiminta. Uutena noin 100 000 euroa maksaneen auton hinnasta on vuosien varrella sulanut yli 90 prosenttia pois, ja hintaero pienempiin neli- ja kuusisylinterisiin dieselmalleihin on samalla kutistunut pieneksi. V8:n yhteydessä tosin joutuu varautumaan vähän suurempaan käyttövoimaveroon ja myös huolto- ja korjauskustannukset nousevat helposti muita malleja korkeammiksi. Käytetyn auton ostajaa saattaa kiinnostaa sekin, että 420 CDI:n moottoria on helppo säätää pelkällä ”optimoinnilla” ja se on siksi ollut suosittua, jolloin teholukema saattaa alkaa nelosella ja vääntöä on jopa nelinumeroinen lukema. Väärin käytettynä tällainen tehomäärä saattaa käydä voimansiirron kestävyyden päälle.Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS – niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volkswagen T-Roc Cabriolet, jopa Euroopan myydyin avoauto 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?