12.9.2022

Käytetyt erikoisuudet: Nissan Bluebird – museorekisteröity luupää

Nissan Bluebird

Bluebird, eli kavereiden kesken "luupää" oli merkittävä malli vuosikymmenten ajan Datsunin ja Nissanin mallistossa.

Tällä viikolla Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjassa edessämme on hieman erikoinen tilanne. Samaa mallinimeä kantava auto on esitelty juttusarjassa jo jokunen vuosi sitten, mutta tällä kertaa se esitellään uudelleen ja eri automerkin alla.

Kyseessähän on tietysti Nissan Bluebird, joka on päässyt juttusarjaamme jo vuonna 2019, mutta tuolloin nimellä Datsun Bluebird. Erikoinen tilanne on samalla myös herkullinen, sillä pian juttusarjamme on käynyt läpi niin Bluebirdin alku- kuin loppuvaiheetkin.

Kuten aiemmassa julkaisussa kerroimme, Nissan rantautui Eurooppaan loppuvuodesta 1962 nimenomaan Datsun Bluebirdin muodossa. Suomalaisittain hetki oli myös siinä mielessä merkittävä, että japanilaisvalmistajan autojen virallinen maahantuonti Eurooppaan alkoi juuri Suomesta.

Nissan Bluebird

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Bluebirdin historia Euroopassa

Bluebirdit saivat nopeasti vanhan suosion Suomessa ja Euroopassakin. Autot edustivat Datsunin (ja myöhemmin Nissanin) mallistossa vähän korkealuokkaisempaa ja tilavampaa vaihtoehtoa. Niitä käytettiin välillä myös taksikäytössä, sillä Bluebirdit olivat kestävän auton maineessa. Ehkäpä juuri tästä syystä autot saivatkin Suomessa lempinimen ”luupää”, joka istui suomalaiseen suuhun Bluebirdiä helpommin.

Datsunin suosio Euroopassa nousi 1970-luvulla sen verran suureksi, että japanilaisvalmistaja halusi panostaa Euroopan markkinoihin yhä kovemmin. Autojen kokoaminen Euroopassa oli tähän yksi ratkaisu, sillä se toi japanilaisille helpotusta mm. tullausmaksuihin.

Heilikuussa 1984 Nissan, joka oli muuttanut brändinsä hiljalleen vuosien 1982-84 Datsunista Nissaniksi, ja Iso-Britannian hallitus allekirjoittivat sopimuksen autotehtaan rakentamisesta saarivaltioon. Tehdas rakentui Pohjois-Englannissa sijainneeseen satamakaupunki Sunderlandiin, jossa autotuotanto alkoi heinäkuussa 1986. Ensimmäiset tehtaalla valmistetut autot olivat Nissan Bluebirdejä.

Nissan rantautui tehtaineen Eurooppaan muutaman vuoden ennen sen suurinta kilpailijaa, niin ikään Japanista ponnistanutta Toyotaa. Toyotan tuotanto siirtyi ensimmäistä kertaa Japanin ulkopuolelle vasta vuonna 1992, jolloin Toyota Carina E:n valmistus alkoi Iso-Britannian Burnastonissa. Tämän tarinan kävimme lyhyesti läpi muutama viikko sitten juttusarjamme osassa, joka käsitteli Toyota Carina II:ta.

Vaikka Nissan Bluebird oli rantautunut uuden tehtaan myötä yhä vankemmin Eurooppaan, veteli auto siitä huolimatta viimeisiään. Viimeiset Nissan Bluebirdit valmistuivat vuonna 1990, jonka jälkeen auton seuraajaksi tuli kokonaan uusi Nissan Primera. Neljän vuoden tuotannon aikana ehti kuitenkin syntyä 200 000 Nissan Bluebirdiä.

Vuosi sitten Nissan Bluebird teki kuitenkin lyhyen, mutta sitäkin näyttävämmän paluun. Nissan juhlisti Sunderlandin tehtaan 35-vuotiasta taivalta tekemällä yhden kappaleen Nissan Newbirdiä, joka oli siis käytännössä 1980-luvun Nissan Bluebird yhdistettynä nykyaikaiseen Nissan Leafin sähköiseen voimalinjaan.

Nissan Bluebird

Käytetty erikoisuus: Nissan Bluebird 2.0 SLX

Tämän viikon käytetty erikoisuutemme löytyy Kokkolasta, jossa kaupan olisi loppupään Nissan Bluebird 2.0 SLX. Auto edustaa Nissan Bluebirdien viimeistä mallivuotta 1989.

Kyseinen luupää on varustettu 2.0-litraisella bensiinimoottorilla, joka tarjoilee kuljettajalle 77 kilowatin (105 hevosvoiman) ajonautinnon. Voima välitetään etupyörille manuaalivaihteiston avulla. Myynti-ilmoitukseen on rustattu auton kiihtyvyydeksi nollasta sataan 11,2 sekuntia ja huippunopeudeksi 175 km/h.

Nissan Bluebird

Auton varustetasona on SLX, jonka tarkempaa sisältöä nopea googlaaminen ei kuitenkaan meille paljastanut. Myynti-ilmoituksen mukaan autosta löytyy kuitenkin keskuslukitusta, sähkölaseja ja ohjaustehostinta, jotka eivät olleet 1980-luvun kansanautossa aivan itsestään selvää herkkua.

Yli 30 vuoden iästään huolimatta auton historia lienee melko hyvin tiedossa, sillä kulkinetta myy sen toinen omistaja. Kauppaan näyttäisi kuuluvan auton alkuperäinen huoltokirja, käyttöohjekirja sekä korin hoito-ohjeet. Hoito-ohjeita on luultavasti myös luettu edellisten omistajien toimesta, sillä kuvien pohjalta auto on ikäisekseen siisti. Tätä havaintoa tukee myös se yksityiskohta, että luupää on läpäissyt museotarkastajan tiukan seulan, josta seurauksena on saatu ajoneuvolle museoajoneuvon status.

Nissan Bluebird

Museorekisteröity Nissan Bluebird on läpäissyt katsastuksen viimeksi huhtikuussa 2021, eli nykyisten museoajoneuvokäytäntöjen mukaan siinä on neljän vuoden mittainen leima. Seuraavan kerran katsastuskonttorille tarvitseekin lähteä vasta keväällä 2025.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat