24.12.2021

Vanha kunnon Luupää palaa Sunderlandiin sähköisenä – ainakin yhden kappaleen verran

Nissan Newbird

Nissan juhlistaa Englannin tehtaansa 35-vuotista taivalta yhdistämällä historian ja nykyajan värikkäässä Bluebird-restomodissa.

Nissanin tuotanto Englannissa alkoi vuonna 1986 T12-mallin Bluebirdillä (Suomessa jo paljon aiemmin liikanimellä ”Luupää”). Tilava hatchback on sen jälkeen tullut todetuksi kestäväksi ja ruosteettomaksi automalliksi. Myös siksi Nissanin on ollut helppo löytää hyvä yksilö, jota lähteä muokkaamaan erityistarkoitusta varten. Sen nimi on Nissan Newbird, ja sitä voi kutsua restomodiksi. Veto on Nissanilta muodikas, sillä historiastaan kaivamiaan malleja ovat viime aikoina eri toteutustavoilla sähköistäneet useat muutkin autonvalmistajat.

Nissan Newbird

Ainutlaatuinen Newbird on sähköistetty niin ikään Sunderlandin tehtaalla valmistettavan Nissan Leafin voimalinjalla. Bluebirdiä on täytynyt melkoisesti muokata, jotta uusi voimapaketti on saatu siihen sopimaan ja että auto kestää sen tuomat muutokset esimerkiksi auton painoon. Muutostyöt on toteuttanut Nissanille niihin erikoistunut Kinghorn Electric Vehicles, joka on perheyritys Durhamissa, vähän matkan päässä Sunderlandista. Se tekee käytettyjen Leafien sähköisiä voimalinjoja hyödyntäen restomodeja. Näin ollen tämäkin voimalinja on jo ehtinyt nähdä maailmaa ennen päätymistään Newbirdiin.

Nissan Newbird

Polttomoottori, vaihdelaatikko ja kaikki niihin liittyvä on luonnollisesti poistettu, jotta Leafin sähkömoottori, 40 kilowattitunnin akusto sekä niiden kaikki oheislaitteet on saatu mahtumaan autoon. Akusto on jaettu kahtia entisen moottoritilan sekä takaluukun kesken, jotta painojakauma olisi mahdollisimman tasainen. Muutokset koskettavat myös mittaristoa, joka on sovitettu sähköauton ajostatistiikkaan. Alustaa on jouduttu vahvistamaan, jotta se kantaa akuston takia kasvaneen kokonaispainon.

Teslan ja kumppaneiden ei tarvitse ainakaan tässä vaiheessa olla kovin huolissaan Newbirdin kilpailullisesta haasteesta senkään puolesta, että se on uniikki. Mutta 210 kilometrin toimintamatka ja hieman alle 15 sekunnin nollasta sataan -kiihtyvyys eivät myöskään huoleta edes Leafia. Tämä ei kuitenkaan sen kummemmin haittaa, sillä Newbird pääsee todennäköisesti suojaan englantilaiselta säältä paikalliseen museoon, jossa näytteillä on myös muun muassa ihka ensimmäinen Sunderlandissa tuotettu auto.

Nissan Newbird
Newbirdin värikkään ilmiasun on suunnitellut Nissan Design Europe Lontoossa. Siinä pyritään yhdistelemään 80- ja 2020-luvun tyylisuuntauksia. Nissanin merkki on saanut keulalla taakseen ledivalon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

10,5 miljoonaa autoa

35 vuoden aikana Nissan on päässyt Englannin tehtaallaan Sunderlandissa, Pohjanmeren rannalla, valmistusmäärissä kymmenen miljoonan auton paremmalle puolelle, näistä vajaat 200 000 ensimmäistä oli aikanaan Bluebirdejä. Vuonna 1986 tehtaalla oli 430 työntekijää, nyt heitä on jo 6 000. Alkuperäisistä Bluebirdin tuotantolinjalla työskennelleistä 19 kokoaa tänä päivänä Leafia. Leafin lisäksi Sunderlandissa tuotetaan nykyisellään kahta crossoveria, Qashqaita ja Jukea.

Sunderlandin tehdas on pyrkinyt tehostamaan autonvalmistusta ja tekemään siitä vastuullisempaa. Kun Bluebirdin valmistus vei 80-luvulla 22 tuntia, kun taas Leaf on nykyisin pyörillään 10 tunnissa. Tehdas on panostanut uusiutuvaan energiaan, ja yhteensä 11 megawatin edestä sähköä sille tuottavat tuuli- ja aurinkopuistot, joista jälkimmäistä aiotaan reilulla kädellä kasvattaa. Nissan näkee Sunderlandin tehtaan tärkeänä osana tavoitteitaan hiilineutraaliksi sähköautomerkiksi siirtymisessään.

Nissan Newbird

Lähde ja kuvat: Nissan Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Luetuimmat