28.10.2021

Trendiä seuraten – Nissan Leaf muuntuu koko kansan sähkökatumaasturiksi 2025

Nissan Ariya

Koska korotettu maavara on sujuvasti valtaamassa kaikki autoluokat ja -merkit Ford Mustangista Ferrariin, niin miksi ihmeessä ei myös Nissan Leafiin?

Tullessaan markkinoille vuonna 2010 oli Nissan Leaf yksi markkinoiden muutamista oudoista kapistuksista nimeltä sähköauto. Kakkospolvessaan auto on ollut jo huomattavasti valtavirtaisempi, mutta kolmospolvesta aiotaan tehdä ilmeisesti koko kansan sähköauto.

Autocar-lehden mukaan Nissanin Euroopan toimintojen johtaja Guillaume Cartier on vahvistanut, että nykyisen Leaf-mallin merkin Ison-Britannian tehtaan tuotantolinjoilla tulee korvaamaan täyssähköinen, Renault-Nissan-Mitsubishi -allianssin CMF-EV -pohjarakenteelle perustuva crossover/suv, joka olisi ilmeisesti uutta täyssähköistä Ariyaa jonkin verran kompaktimpi. Rahaa tulevaa crossoveria sekä Euroopan toimintojen jatkuvuutta varten on Sunderlandin tehtaalle vastikään pumpattu pyöreät miljardi Englannin puntaa.

Tässä voisi melkein sanoa piilevän vastaus siihen, miksei tuoreesta Qashqaista ole tässä vaiheessa näköpiirissä täyssähköversiota. Vuosikymmenen puoleenväliin mennessä Nissanin [Länsi-Euroopan] mallistoon kuuluvat Juke, Qashqai, Ariya, tämä uusi Leaf sekä X-Trail. Kaikki näistä kulkevat vähintään hybridivoimalinjalla. Merkki aikoo siis toisin sanoen pudottaa valikoimastaan kaikki muut mallit, paitsi crossoverit ja suvit. Nissan ei myöskään näe järkeväksi panostaa polttomoottoreidensa kehittämiseen muutaman vuoden päästä voimaan astuvia Euro 7 -päästönormeja varten. Niin ikään vetyteknologian kehittäminen on ollut aikanaan Nissanilla tapetilla, mutta nyt sekin on haudattu täyssähköautojen edeltä.

Renault-Nissan-Mitsubishi paluuta ei ole
Ariyan konseptimalli

Japanilaisvalmistaja uskoo, että vuosikymmenen loppuun mennessä peräti 80 % sen myymistä autoista olisi täyssähköisiä, ja että viiden vuoden kuluttua sen kaikki mallit olisivat tarjolla sähköistettyinä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Konsernisisarilta apua

Vaikka Nissan siirtyy omilta osiltaan pelkkiin crossovereihin, on sillä suunnitelmissa korvata esimerkiksi Micra täyssähköisellä pikkuautomallilla konsernisisartensa turvin. Tämä tarkoittanee logonvaihtoa Renault Zoen seuraajan kanssa. Tätä ei kuitenkaan ole vahvistettu.

Enemmän tai vähemmän vaakalaudalla ovat päästörajojen takia myös urheiluautomallit. Jo omanlaaisekseen ikoniksi muodostunut GT-R on tässä vaiheessa pitkällä toisella kymmenellään. Sen sijaan kevyemmässä sarjassa painiva tuore Z ei ole edes vielä päässyt kunnolla markkinoille. Miten näille varsinkin Euroopan markkinoilla käy, jää nähtäväksi. Toisaalta Nissan on mukana sähköautourheilun kuninkuusluokassa eli Formula E -sarjassa, joten voisiko sieltä päin ammentaa jotain myös ihan kadulle soveltuviin urheiluautoihin?

Nissan BladeGlider
BladeGlider on vähän villimmän luokan sähkökiitäjä.

Lähde: Autocar Kuvat:Nissan Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Luetuimmat