7.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kovaluontoinen Nissan Juke Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunut Nissan Juke ei vakuuta mukavuudellaan, mutta ilahduttaa yksinkertaisuudellaan. Hyvää: ohjaus, helppo käyttöliittymä. Huonoa: alustan kovuus, vaihteisto, melu. B-segmentin crossovereiden pioneereihin lukeutuva Nissan Juke sai täysin uuden painoksen noin kymmenen vuotta ensimmäisen korimallin esittelyn jälkeen. Uusi Juke pohjautuu Nissan-Renault -allianssin myötä CMF-B -alustaratkaisulle, jolle on rakennettu muun muassa luokkansa Euroopan-suosikki, niin ikään juuri uudistunut Renault Captur. Edeltäjäänsä 7,5 cm pidempi ja akseliväliltään 10,6 cm runsaampi Juke tarjoaa varsin avaran 422 litran tavaratilan. Takapenkille ei jää liiaksi polvitilaa, mutta neljästäänkin matkustaminen onnistuu pienillä kompromisseilla kivuttomasti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kovaa menoa Uuden Juken ohjaamo ei ole mikään muovilaatikko, vaan olemukseltaan hienostunut – ovipahvien lisäksi kojelautaakin on päällystetty nahalla. Laatuvaikutelma saa särön kuljettajan oven sulkeuduttua. Luja, metallinen särähdys pistää välittömästi avaamaan oven ja tarkistamaan, jäikö turvavyö oven väliin. Ei jäänyt, sillä sehän oli jo visusti kiinnitettynä. Liikkeelle lähteminen seitsenportaisen kaksoiskytkinvaihteiston voimin tuntuu kuin ajaisi manuaalivaihteisella autolla verisuonitukoksen kokeneella vasemmalla jalalla – moottorin rääkäisykin on kuin kytkintä luistatettaisiin huolella. Vaihdot eivät ole muutenkaan yhtä pehmeitä ja huomaamattomia kuin tyypillisellä kaksoiskytkinvaihteistolla, vaihtotapahtuman nykäisyt tuovat mieleen jotkin vanhan ja karkeat automaattivaihteistot. Päivän ajamisen jälkeen vaihteisto on selvästi sopeutunut uuteen kuljettajaan ja toimii alkua paremmin, muttei siltikään mairittelevan hyvin. Taajamanopeuksissa Juke pärjää kohtalaisesti. Ajaminen on simppeliä, vaikka vaihteisto viivytteleekin liikkeellelähdöissä. Ahtaissa paikoissa renkaat tuntuvat kääntyvän vähäisesti, mutta maltilliset ylitykset pelastavat auton kömpelyydeltä. Häiritsevä tekijä taajama-ajossa on pintakova alusta yhdistettynä 19-tuumaisiin renkaisiin, ainakin hidastekorokkeisiin tulee pudotettua kunnolla vauhtia pahemmassakin kiireessä. Selkeä käyttöliittymä Kovemmassa vauhdissa alustan kovuus ilmenee tärinänä, jota korkeampiprofiiliset renkaat saattaisivat kompensoida. Myös rengasmelu on kova, mutta niskatukeen upotetuilla kaiuttimilla voi onneksi peittää jyrinän mieleisensä musiikin alle. Ohituskiihtyvyys jää 117-hevosvoimaisen, yksilitraisen kolmoskoneen osalta vaatimattomaksi. Pienellä ennakoinnilla ohitukset kuitenkin onnistuvat, kun autolta pyytää kaasupolkimella täyttä kiihtyvyyttä, tosin raivokkaan melun saattelemana. Mutkatiellä kovan alustan hyvät puolet alkavat näkyä. Juke ei juuri keinu tai nyökkäile kovempivauhtisissakaan kurveissa, ja ohjaus pysyy hyvin mukana. Mietittäväksi jää vain se, kuinka moni toivoo kompaktilta alle 120-hevosvoimaiselta katumaasturiltaan urheilullisuutta ajomukavuuden kustannuksella. Uusi tietoviihdejärjestelmä kahdeksantuumaisella näytöllä ei ole visuaalisuudeltaan tätä päivää, mutta käytettävyys on tuttuun Nissan-tyyliin helppoa myös vähemmän teknologiaan orientoituneelle. Mittaristonäytön toiminnot ovat niin ikään selkeitä ja toiminnot helposti löydettävissä. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Nissan Juke DIG-T 117 7DCT N-Design Hinta alkaen 27 690 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 689 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 86 kW (117 hv), 5250 r/min Vääntö 180 Nm (1750–4000 r/min) Vääntö 180 Nm (1750–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,4 (yhd.) CO2-päästöt 145 g/km Mitat pituus 4210 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1595 mm, akseliväli 2636 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1250 / 638 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?