7.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kovaluontoinen Nissan Juke Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunut Nissan Juke ei vakuuta mukavuudellaan, mutta ilahduttaa yksinkertaisuudellaan. Hyvää: ohjaus, helppo käyttöliittymä. Huonoa: alustan kovuus, vaihteisto, melu. B-segmentin crossovereiden pioneereihin lukeutuva Nissan Juke sai täysin uuden painoksen noin kymmenen vuotta ensimmäisen korimallin esittelyn jälkeen. Uusi Juke pohjautuu Nissan-Renault -allianssin myötä CMF-B -alustaratkaisulle, jolle on rakennettu muun muassa luokkansa Euroopan-suosikki, niin ikään juuri uudistunut Renault Captur.Edeltäjäänsä 7,5 cm pidempi ja akseliväliltään 10,6 cm runsaampi Juke tarjoaa varsin avaran 422 litran tavaratilan. Takapenkille ei jää liiaksi polvitilaa, mutta neljästäänkin matkustaminen onnistuu pienillä kompromisseilla kivuttomasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKovaa menoaUuden Juken ohjaamo ei ole mikään muovilaatikko, vaan olemukseltaan hienostunut – ovipahvien lisäksi kojelautaakin on päällystetty nahalla. Laatuvaikutelma saa särön kuljettajan oven sulkeuduttua. Luja, metallinen särähdys pistää välittömästi avaamaan oven ja tarkistamaan, jäikö turvavyö oven väliin. Ei jäänyt, sillä sehän oli jo visusti kiinnitettynä.Liikkeelle lähteminen seitsenportaisen kaksoiskytkinvaihteiston voimin tuntuu kuin ajaisi manuaalivaihteisella autolla verisuonitukoksen kokeneella vasemmalla jalalla – moottorin rääkäisykin on kuin kytkintä luistatettaisiin huolella.Vaihdot eivät ole muutenkaan yhtä pehmeitä ja huomaamattomia kuin tyypillisellä kaksoiskytkinvaihteistolla, vaihtotapahtuman nykäisyt tuovat mieleen jotkin vanhan ja karkeat automaattivaihteistot. Päivän ajamisen jälkeen vaihteisto on selvästi sopeutunut uuteen kuljettajaan ja toimii alkua paremmin, muttei siltikään mairittelevan hyvin.Taajamanopeuksissa Juke pärjää kohtalaisesti. Ajaminen on simppeliä, vaikka vaihteisto viivytteleekin liikkeellelähdöissä. Ahtaissa paikoissa renkaat tuntuvat kääntyvän vähäisesti, mutta maltilliset ylitykset pelastavat auton kömpelyydeltä. Häiritsevä tekijä taajama-ajossa on pintakova alusta yhdistettynä 19-tuumaisiin renkaisiin, ainakin hidastekorokkeisiin tulee pudotettua kunnolla vauhtia pahemmassakin kiireessä.Selkeä käyttöliittymäKovemmassa vauhdissa alustan kovuus ilmenee tärinänä, jota korkeampiprofiiliset renkaat saattaisivat kompensoida. Myös rengasmelu on kova, mutta niskatukeen upotetuilla kaiuttimilla voi onneksi peittää jyrinän mieleisensä musiikin alle.Ohituskiihtyvyys jää 117-hevosvoimaisen, yksilitraisen kolmoskoneen osalta vaatimattomaksi. Pienellä ennakoinnilla ohitukset kuitenkin onnistuvat, kun autolta pyytää kaasupolkimella täyttä kiihtyvyyttä, tosin raivokkaan melun saattelemana.Mutkatiellä kovan alustan hyvät puolet alkavat näkyä. Juke ei juuri keinu tai nyökkäile kovempivauhtisissakaan kurveissa, ja ohjaus pysyy hyvin mukana. Mietittäväksi jää vain se, kuinka moni toivoo kompaktilta alle 120-hevosvoimaiselta katumaasturiltaan urheilullisuutta ajomukavuuden kustannuksella.Uusi tietoviihdejärjestelmä kahdeksantuumaisella näytöllä ei ole visuaalisuudeltaan tätä päivää, mutta käytettävyys on tuttuun Nissan-tyyliin helppoa myös vähemmän teknologiaan orientoituneelle. Mittaristonäytön toiminnot ovat niin ikään selkeitä ja toiminnot helposti löydettävissä.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Nissan Juke DIG-T 117 7DCT N-Design Hinta alkaen 27 690 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 689 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 86 kW (117 hv), 5250 r/min Vääntö 180 Nm (1750–4000 r/min) Vääntö 180 Nm (1750–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,4 (yhd.) CO2-päästöt 145 g/km Mitat pituus 4210 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1595 mm, akseliväli 2636 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1250 / 638 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla