25.6.2023

Käytetyt erikoisuudet: Porsche 356B T5 – rotta vai possu?

Autoja voi rakentaa monellakin tapaa. Rat-look, eli suomeksi ”rotta-kuosi” on yksi kenties hieman enemmän mielipiteitä jakava tyyli.

Kun mietitään vanhojen autojen parissa harrastamista, monen ensimmäinen mielikuva liittyy jonkinlaiseen entisöintipuuhaan, jossa vanhaa autoa pyritään pitämään mahdollisimman hyvänä ja näyttävänä.

Harrastuksia on kuitenkin monia, ja myös autoharrastamisesta voi löytää lähes täysin päinvastaista rakennustyyliä. Autojen saattaminen rat-lookiin, eli vapaasti suomennettuna rotta-kuosiin jakaa varmasti monien mielipiteet, sillä rottailussa autosta pyritään tietoisesti rakentamaan entistä ränsistyneempi.

Rotta-autoille tyypillisiä elementtejä ovat ruoste, esineiden uusiokäyttö ja pelkistetyt ratkaisut. Tavallisesti autot maalataan näyttämään ruosteisilta ja autoista riisutaan kaikki ylimääräinen pois.

Joitakin yksityiskohtia saatetaan tehdä myös esineiden uusiokäytöllä, kuten vaikkapa metalliketjujen käyttäminen ovenkahvoina tai vyösolkien käyttäminen takaluukun tai konepellin kiinnityksessä. Onpahan joissakin rotta-autoissa nähty myös kiväärin perästä veistettyjä vaihdekeppejä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus: Porsche 356B T5 rat-look

Useimmiten rotta-autojen aihiot ovat suht tavallisia kansanautoja, koska niiden rakentaminen ei herätä aivan niin pahaa verta rottapiirien ulkopuolella. Joskus rotta-kuosiin saattaa toki päätyä hieman harvinaisempi auto. Näin on käynyt esimerkiksi Espoossa, jossa myynnissä olisi vuosimallin 1961 Porsche 356B T5, joka on saanut ylleen näyttävän rat-lookin.

Myynti-ilmoituksen mukaan ruosteen kuorruttamalla autolla on takanaan hyvinkin värikäs historia. Auto on valmistettu Ruotsin markkinoille, mutta syystä tai toisesta se päätyikin heti Yhdysvaltoihin. Ajan myötä Porsche päätyi pihan perälle seisomaan, josta se matkasi vuonna 2016 Iso-Britanniaan. Ilmeisesti Briteissä auto rakennettiin nykyiseen ulkoasuunsa ennen kuin se päätyi taas Ruotsiin ja sitä kautta Suomeen.

Vaikka ensivilkaisulla auto näyttää pahasti ruostevaurioiselta, tässä tapauksessa ulkokuori ei ole sitä miltä se näyttää. Auto on rakennettu pitkälti uusiksi, sillä runko, pohja ja alusta ovat tehty uudesta pellistä. Vain kori ja sisusta ovat jätetty aidon patinan peittoon.

Alustan osat on myynti-ilmoituksen mukaan käyty läpi joko puliverimaalaamalla tai uusilla osilla. Myös jarrut, pyöränlaakerit ja voimansiirto on käyty läpi. Projektin yhteydessä sähköjärjestelmä on päivitetty 6 volttisesta 12 volttiseksi.

Moottorin puolella sen sijaan on tehty sitäkin enemmän, sillä auto on saanut vuoden 1966 Porsche 912:n moottorin, jota on myös hieman paranneltu järeämmillä männillä, uusilla kaasuttimilla ja rosteriputkistolla, jotka nostavat Porschen tehon 115 hevosvoimaan. Teho ei kuulosta nykystandardeilla kaksiselta, mutta käytännössä moottorin tehot on lähes tuplattu alkuperäisestä.

Rottailevaan tyylin autosta on riisuttu paljon ”ylimääräisyyksiä” pois. Matkan varrelle ovat jääneet niin puskurit, kuin myös sisäpuolelta istuinten pehmusteet. Puskurit ovat toki tallessa ja tulevat ostajan halutessa auton mukana. Rat-lookille tyypilliseen tapaan konepelti lukitaan kiinni vyönsolkia käyttämällä.

”Rottapossun” hintalappuun on kirjattu numerot 66 800 euroa. Kuten myynti-ilmoituskin sen kiteyttää, tällaista ei tule vastaan ihan joka vuosi.

Mikäli rat-lookiin rakennettu Porsche saa aikaan kylmiä väreitä, niin ei hätää – Moottorin valikoimasta löytyy myös juttua myös perinteisemmässä kunnossa olevista yksilöistä. Huutokauppahelmet-juttusarjamme on esitellyt Porsche 356-malleja peräti kolmeen otteeseen. Voit käydä tutustumassa Porsche 356 Carrera GT Speedsteria, Porsche 356 Carrera 1500 GS Speedsteria ja Porsche 356 B 1600 Super Cabrioletia esitteleviin julkaisuihin.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat