1955 Porsche 356 Carrera 1500 GS Speedster by Reutter – RM Sotheby’s

Ajoneuvot Huutokauppahelmet 24.10.2020

Huutokauppahelmet – Porsche 356 Carrera 1500 GS Speedster

Huutokauppahelmenä esiintyy seitsemäs tehtaalta valmistunut Pre-A Porsche 356 Carrera 1500 GS Speedster. Vain viisitoista valmistettiin.

Porsche 356 Carrera 1500 GS Speedster nauttii korkeasta kysynnästä harvinaisuutensa lisäksi ehdottomasti juuri moottorinsa ansiosta. Ernst Fuhrmann kehitti 1950-luvulla upean neljällä kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustetun Carrera-moottorin Porsche 550 Spyderin voimanlähteeksi.

1955 Porsche 356 Carrera 1500 GS Speedster by Reutter – RM Sotheby’s

Arvostettu insinööri, ja sittemmin kunniatohtori, Fuhrmann naureskeli myöhemmin kutsuneensa kehitelmäänsä “pöytälaatikkomoottoriksi”, sillä aina Ferdinand Porschen marssiessa toimistoon hän piilotti piirrustukset kiireesti piirrustuspöytänsä vetolaatikkoon. Tuolla projektilla kun ei ollut vielä virallista hyväksyntää. 

Tunnetusti 550 keräsi menestystä Meksikossa Carrera Panamerican -kilpailuissa ja tämän jälkeen Porsche päätti tarjota moottoria myös tieliikenteeseen tarkoitettuihin tuotantoautoihin. Nämä erittäin kalliit ja harvinaiseksi jääneet versiot tunsivat lisänimen “Carrera” kilpamenestyksen kunniaksi.

1955 Porsche 356 Carrera 1500 GS Speedster by Reutter – RM Sotheby’s

Ensimmäinen tämänkaltaisella moottorilla varustettu Porsche Speedster olisi tarinan mukaan ilmestynyt vuonna 1954 muutaman yhdysvaltalaisen jälleenmyyjän painostettua tehdasta tarjoamaan kevyttä ja riisuttua avoautoa kilpailemaan hinnalla Englannista ja Italiasta tulleiden kilpailijoiden kanssa. Porschen Speedster -mallit osoittautuivat kilpailukykyisiksi. 

Marco Marinello on kertonut kirjassa “Porsche Speedster Typ 540 Quintessential Sports Car”, että ensimmäinen asiakkaalle myytäväksi tarkoitettu Porsche 356 Carrera Pre-A Speedster olisi valmistunut heinäkuussa 1955. Tehtaan tilastojen perusteella koko tuotannon aikana olisi valmistunut 148 Carrera Speedster -mallia.

1955 Porsche 356 Carrera 1500 GS Speedster by Reutter – RM Sotheby’s

Carrera 1500 GS Speedster -mallin 1,5-litrainen Type 547 -moottori tuotti 100 hevosvoimaa kierrosluvulla 6200 kierrosta minuutissa ja moottori tykkäsi laulaa korkealta. Kevyessä ja aerodynaamisessa korissa 100 hevosvoimaa riitti lähes 200 kilometrin tuntinopeuksiin.

1955 Porsche 356 Carrera 1500 GS Speedster by Reutter – RM Sotheby’s

1955 Porsche 356 Carrera 1500 GS Speedster by Reutter – RM Sotheby’s

Nyt huutokaupattava, runkonumeron 81062, Porsche 356 Carrera 1500 GS Speedster on valmistunut tehtaalta 13. joulukuuta 1955. Samoin tehtaan tiedot vahvistavat kyseessä olevan seitsemäs vain viidestätoista koskaan valmistetusta pre-A Carrera Speedesteristä.

Se on toimitettu punaisella värillä ja vaaleanruskealla verhoilulla, 1,5-litraisella nelinokkaisella moottorilla (tunniste: P90523) ja nelipykäläisellä manuaalivaihteistolla (tunniste: 7574H). Tämä Speedster valmistettiin Yhdysvaltojen vientiä varten suljetuilla umpioilla ja mailimittarilla New Yorkiin. Historiatiedot kuitenkin loppuvat pian tämän jälkeen.

Kyseisen Carrera 1500 GS Speedsterin liikkeet ovat jälleen tiedosssa vuodesta 1978 eteenpäin. Se matkasi ympäri Yhdysvaltoja alueilla kuten, Wisconsin, California, Washington ja Oregon ennen kuin auto myytiin entisöintitöiden jälkeen Saksaan.

1955 Porsche 356 Carrera 1500 GS Speedster by Reutter – RM Sotheby’s

Käytännössä välittömästi Carrera Speedsterin saavuttua Eurooppaan omistaja toimitti sen tunnetulle Carrera-asiantuntijalle Saksan Schorndorfiin. Siellä moottori entisöitiin pienin parannuksin palauttaen auton hienoon käyttökuntoon.

Yksi äärimmäisen harvinainen ja haluttu Porsche 356 Carrera 1500 GS Speedster on nyt tarjolla. Auton mukana toimitetaan myös sen alkuperäiset 16-tuumaiset vanteet. Mille Migliaan kelpaava Porsche olisi upea lisä kenen tahansa autokokoelmaan – jos siis ylipäätään omistaisi kokoelman.

1955 Porsche 356 Carrera 1500 GS Speedster by Reutter – RM Sotheby’s

Teksti: Henri Posa, kuvat ja lähde: RM Sotheby’s

Jaa artikkeli

Keskustelu

Kaikki koeajot

Uusimmat