Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS – niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua

Kuva Nettiauto, Porsche

Huippumalli GT4 RS:ää saa harvinaisuutensa takia jatkossakin myydä unionin alueella eli sitä ei tarvitsisi etsiä käytettynä. Ei tämä Nettiautonkaan esimerkki tosin kovin käytetty ole.

General Safety Regulation 2- eli GSR2 -aikakausi hääti Porsche 718-sarjan EU-markkinoilta melko lailla tasan vuosi sitten. Sama kohtalo kohtasi myös muun muassa polttomoottorista Porsche Macania sekä polttomoottorista Fiat 500:tä. Niitä ei siis saa myydä uutena Euroopan unionin alueella, mutta jokainen niistä löytyy katalogeista edelleen esimerkiksi unionista loikanneen Ison-Britannian markkinoilla.

Yksi pieni porsaanreikä säännöistä kuitenkin löytyy, nimittäin se, että auto pidetään tarkoituksellisesti riittävän harvinaisena eli toisin sanoen sitä valmistetaan rajoitetusti. Tähän nojaten Suomessa ja muualla EU:ssa pystyy edelleen ostamaan Porsche 718 Cayman GT4 RS:n sekä sen avokattoisen sisarmallin 718 Spyder RS:n uutenakin, ei pelkästään käytettynä erikoisuutena.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lajinsa nopein

Riittävän harvinaisen GT4 RS:n 500-heppainen vapaastihengittävä bokseri on lainattu 911 GT3 Cup -rata-autosta ja edelleen 992.1:n GT3:n katuversiosta. Korkealta ja kovaa, peräti 9 000 kierrosta minuutissa laulava voimanlähde on saanut hieman maltillisempaan 718 Cayman GT4:ään verrattuna 80 heppaa lisää tehoa ja kaiken kukkuraksi 20 newtonmetriä lisää vääntöä, huippulukeman ollessa nyt 450 Nm. 1 400-kiloisessa kärryssä on yksi hevosvoima 2,83 kilogrammaa kohti. 7-pykäläinen Porsche Doppelkupplung eli PDK -kaksoiskytkinvaihteisto on muidenkin RS-mallien tavoin standardina.

Moottorin lisäksi myös aerodynamiikka on RS:ssä parantunut GT4:ään verrattuna. Se tarkoittaa erityisesti downforcea; RS painautuu ajorataan valmistajan mukaan 25 prosenttia GT4:ää tehokkaammin. Auto esimerkiksi kulkee 30 millimetriä 718-sarjan standardimalleja matalammalla, siinä on useita tehostavia ilmanohjaimia sekä -ottoaukkoja ympäri koria sekä kookas, kiinteä takasiipi. 

Parannuksitta ei ole jäänyt myöskään alusta, johon on saatu muun muassa RS-iskunvaimennus. Ekstraa aerodynamiikkaan tuo valinnainen Weissach -paketti. Kaksipaikkainen sisusta verhoutuu lähes kokonaan tummaan alcantaraan, eikä mitään ratakireän auton näkökulmasta ylimääräistä blingblingiä löydy. Urheiluistuinten takaa löytyvät turvakaaret.

Cayman GT4 RS kiihtyy nollasta sataan 3,4 sekunnissa, huippunopeuden ollessa 315 km/h. Auto on kuitenkin myös toisella tavalla nopea.

Huiman teho-painosuhteen omaava GT4 RS selviytyi vuonna 2021 Nürburgringin Nordschleifesta 23 sekuntia "perusmallista" GT4:ää nopeammin. RS kellotti tauluun Porschen brändilähettiläs Jörg Bergmeisterin ohjastamana ajan 7 minuuttia, 9 sekuntia ja 3 kymmennystä.

Porsche 718 Cayman GT4 RS vm. 2022

Nettiauton valikoimista löytyi tähän tarpeeseen yksi 718 Cayman GT4 RS. Auto edustaa vuosimallia 2022 eli se on loppuvuodesta vuonna 2021 lanseeratun Cayman GT4 RS:n näkökulmasta varhainen yksilö.

Lempäälässä liikkeessä myynnissä olevalla GT4 RS:llä on kolmen vuoden iästä huolimatta ajettu vain 2 500 kilometriä eli Stuttgartin Zuffenhausenissa valmistettu auto on liikkunut omilla pyörillään hädin tuskin sen verran mitä rekalla ja laivalla, olettaen, että auto on tuotu tehdasuutena Suomeen. Auton reitti Lempäälään ei suoraan käy ilmi myynti-ilmoituksesta.

Täällä Käytetyissä erikoisuuksissa ei ole tapana kommentoida esimerkkiyksilöiden hintapyyntiä, mutta tässä tapauksessa lienee paikallaan huomata se, että kolmen vuoden ikä ja autoliikkeen kynnyksen väärälle puolelle ajaminen eivät ole tainneet syödä 718 Cayman GT4 RS:n hinnasta juuri hitustakaan.

GT4 RS:n nykyinen hinta 25,5 prosentin arvonlisäverolla on nimittäin 312 161 euroa, josta muuten melkein 134 000 euroa on pelkän autoveron osuus. Tästä muutamilla lisävarusteilla tilatusta yksilöstä aiotaan myynti-ilmoituksen mukaan saada 339 718 euroa.

Joka euro on sijoitusta nykyiseen ja tulevaan keräilyharvinaisuuteen.

Lähteet: Porsche, Nettiauto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat