25.10.2021

Käytetyt erikoisuudet – Renault 5 GTX

Käytetty erikoisuus – Renault 5 GTX – Tori Autot

Tulevaisuus voi joskus löytyä historiasta. Tämä Renault 5 GTX on oikea Supersinq, mutta ei suinkaan täyssähköauto.

Retrohenkisiä autoja tippuu tasaisin väliajoin vaihtelevalla menestyksellä ja ranskalainen timanttilogo jonottaa jo vuoroaan. Renault 5 GTX saattaa olla pian jälleen kaupoissa, mutta tällä kertaa palaamme yli 30 vuoden päähän. 

Renault 5 GTX – Tori Autot
Renault 5 sai täytettäväkseen suuret saappaat, mutta suoriutui tehtävästä kunnialla.

Nelosnumerolla tunnettu “tipparellu” esiteltiin kotimaan lehdistölle elokuussa 1961, joskin nelosensa tuolloin projektina R1120 tunnettu auto sai vasta neljä vuotta myöhemmin. Yhtiön ensimmäinen etuvetoinen perheauto ylsi valtaviin myyntilukuihin. Siitä tuli yli 8 miljoonan valmistetun yksilön myötä maansa historian myydyin auto.

Vuonna 1972 esitelty seuraaja sai suuret saappaat. Loogisesti nimetty Renault 5 täytti kalossit itsevarmasti ja myynti jatkui erinomaisella tasolla. Tuotantoa jatkettiin aina vuoteen 1996 saakka.  

Renault 5 GTX – Tori Autot
Vuonna 1985 esitelty toinen sukupolvi uudisti Renaultin Vitosta suuresti sekä sisää että ulkoa.

Moottorin Käytetyt erikoisuudet -juttusarja on jo ehtinyt esitellä vuosimallin 1979 Renault 5 TL  -yksilön. Tähän on hyvä tutustua erikseen, sillä vuosien varrella eroja ehti kertyä. Marcello Gandinin piirtämä niin sanottu “Supercinq” esitteli mallivuodelle 1985 täysin uuden sukupolven.

Tulevaisuus saattaa olla juuri tämännäköinen. Syyskuussa Münchenin autonäyttelyssä Renault esitteli uuden täyssähköisen “vitosen” prototyyppiversion edeltäjänsä rinnalla. Tuleva sähköauto tähtää noin 20 000 - 25 000 euron hintaluokkaan, mutta ei aivan vielä.

Renault 5 GTX – Tori Autot
Vuosimallin 1989 Renault 5 GTX on niin sanottu "Supersinq".

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Renault 5 GTX

Sitä odotellessa on katseet käännettävä käytettyjen suuntaan. Vuosimallin 1989 Renault 5 GTX tarjoaa yhden mahdollisuuden. 

Se on myöhemmän “Supersinq” -sukupolven edustajana varustettu poikittain asennetulla moottorilla ja siitä löytyy MacPherson-joustintuet edestä. Ulkokuoresta nähtäviä piirteitä ovat leveämpi ja pidempi kori sekä auton sisäpuolelle löydetty lisätila.

Renault 5 GTX – Tori Autot
Kuljettaja saa käyttöönsä auton liikuttamiseen riittävät tehot, mutta kovin räjähtävästä suorituskyvystä ei ole kyse.

Renault 5 GTX varusteltiin tietääksemme tehtaalta vuonna 1987 valikoimaan tuodulla noin 1,7-litraisella moottorilla, mutta tämän autoyksilön pellin alta löytyy tietojen mukaan 1,4-litrainen ja noin 50 kilowattinen voimanlähde. Huippuväännöksi kerrotaan 104 newtonmetriä. 

Poikittain keulalle asennetun moottorin voima välitetään joka tapauksessa manuaalivaihteiston kautta etupyörille. Mitään kovin hurjia suoritusarvoja tällä ei saavuteta. 

Renault 5 GTX – Tori Autot
Vihertävä sävy sopii hienosti yhteen oranssien vilkkujen kanssa. Alle valitut vanteet ovat omanlaisensa oivallus.

Ulkovärinä on arvokas vihertävä sävy, joka sopii hienosti yhteen porkkanavilkkujen kanssa eikä mustaa muovia juuri löydy etsimälläkään. Sumuvalot ovat ranskalaisittain soveliaasti keltaiset. Autoon asennetut vanteet ovat tyylillinen nappivalinta.

Sisätilojen varustelu ei ole järin kattava, mutta mittaristo on. Sisätilojen värimaailma on kovin harmaa ja istuinverhoiluissa on ilmeisesti hyödynnetty isoisän kalsarivarastoa. Istuimista näyttäisi löytyvän jopa hieman sivuttaistukea. 

Renault 5 GTX – Tori Autot
Isoisän kalsarit ovat löytäneet tiensä Anttilan kuvastosta myös Renaultin verhoiluvalikoimiin. Väriteema on harmahtava.

Myyjätahon mukaan kyseessä on siistikuntoinen yksilö. Auton mittarilukemaksi on ilmoitettu 143 000 kilometriä. 

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori Autot

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat