13.4.2020

Käytetyt erikoisuudet – Renault 5

Renault 5 TL - Tori.fi

Renault 5 TL voi tarjota hauskan harrasteauton alle 1000 euron hinnalla. Mallin merkitys on hieman unohtunut vuosien varrella ja nämäkin käyvät harvinaisemmiksi.

Renault 5 noudatti ranskalaismerkin ajalle tyypillistä numerointia, joista oli aiemmin jo katettu numerot 3, 4 ja 6. Tipparellun seuraajaksi maaliskuussa 1972 esitelty pikkuauto nousi myyntimenestykseksi kompaktin kokonsa ja edullisen hintansa johdosta. Renault 5 jatkoi superversiona elämäänsä uskomattomasti aina vuoteen 1996 asti, vaikka toki uusiutuikin matkalla teknisesti täysin.

Renault 5 TL taka - Tori.fi
Vuonna 1972 esitelty Renault 5 esitteli yleisölle muovipuskurit, mutta c-pilaria pitkin lähes kattoon asti jatkuvia takavaloja ei nähty.

Vuonna 1972 muovipuskurit olivat uutta. Auton suunnittelija Michel Boué olisi tahtonut takavalojen jatkuvan ylös c-pilaria pitkin, mutta näin ei koskaan tapahtunut. Rakenteena oli eteen pitkittäin sijoitettu moottori itsekantavassa korissa ja erillisjousitus. Alkupään malleissa vaihteenvalitsin löytyi kojelaudasta ratin läheisyydestä, mutta myöhemmin se siirtyi yleisemmin tunnettuun paikkaan.

Moni tuntenee automallin R5 Turbon kautta, jollainen on esiintynyt James Bondin elokuvasarjassakin. Se on kuitenkin sankari, joka ansaitsee täysin oman juttunsa. Ehkä Käytetyt erikoisuudet -juttusarja pääsee nauttimaan sellaisestakin.

Renault 5 TL sivu - Tori.fi
Reilut 72 000 kilometriä rullattu Renault 5 TL on seisonut muutaman vuoden ajan ja on nyt tarjolla seuraavalle harrastajalle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Renault 5 TL

Muutaman vuoden kuivassa varastossa seissyt vuosimallin 1979 viisiovinen Renault 5 TL on tarjolla savolaisella tarkkuudella Kuopion suunnalla. Mittarilukemaksi on ilmoitettu 72 500 kilometriä, mutta voimassa oleva katsastus uupuu. Palaamme auton kuntoon kuitenkin vielä jutun loppupuolella.

Renault 5 TL ohjaamo - Tori.fi
Sisätilat synnyttävät sotkuisen vaikutelman, jota jo pieni siistiminen saattaisi sovittaa.

Pikkuautoa pukee pirteä väri. Kirkkaanpunainen mustin muoviosin ja kromatuin kahvoin varustettu sympaattinen saippualaatikko etenee tyylille uskollisin hopeanharmaaksi maalatuin peltivantein. Auton mukana luvataan toimittaa kaksi hyväkuntoista rengassarjaa omin vantein sekä vielä lisää muita vanteita ja osia.

Sisätiloja on vaikea arvioida yhden ainoan kuvan perusteella, mutta ne vaikuttavat ulkokuorta sekavammilta eri materiaalein ja sävyin aina puurattia myöden. Myyntikuvasta erottaa myös kaikennäköistä tavaraa, jota ei tehtaalla ole sisätiloihin sijoitettu. Juuri mitään varusteita ei ole erikseen mainittu, mutta lohkolämmitin on myynti-ilmoituksen tietoihin rastitettu.

Renault 5 TL moottori - Tori.fi
Voimapuolesta vastaa heti etuakselin taakse sijoitettu 1,1-litrainen nelisylinterinen rivimoottori.

Moottorina on 1,1-litrainen nelisylinterinen rivimoottori, joka on jo huomattavasti mallisarjan alkuaikojen alle litraisia moottoreita voimakkaampi tarjoten peräti noin 45 hevosvoimaa ja noin 80 newtonmetriä. Tähän etuvetoisen auton moottoriin on paritettu nelipykäläinen täyssynkronoitu manuaalivaihteisto. Vaatimattomilta kuulostavista teholukemista huolimatta suorituskyky on siedettävä, sillä liikutettavana on vaivaiset 760 kilogrammaa.

Tämä Renault 5 TL on kuitenkin jutun kirjoitushetkellä kaupan projektina. Se on seissyt muutaman vuoden, joskin käynnistetty onnistuneesti ja hieman ajettu 6. huhtikuuta 2020. Auto on yritetty katsastaa vuosia sitten, mutta vikalistaan kuuluivat sekä ruostuneet helmat että takajarrujen toiminta. Helmapellit luvataan sittemmin uusitun, mutta takajarruremppaa on ostajalle vielä tiedossa. Tämän lisäksi vitonen vuotaa hieman nesteitä ja alustasta löytyy huomautettavaa.

Renault 5 TL etu - Tori.fi
Tämä Renault 5 on kieltämättä projekti, mutta reilusti alle 1000 euron hintapyynti on myös sen mukainen.

Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi

Luetuimmat