22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 – ”kaunis mutta voimaton” Teksti Janne Huhtala Kuva Tori Autot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä V8 kuulostaa komealta, mutta Fordilta lainattu, vain 2351-kuutioinen Aquillon-moottori ei 84 SAE-hevosvoimallaan tarjonnut tajunnanräjäyttävää suorituskykyä. Siksi se sai lempinimekseen ”kaunis mutta voimaton”. Chambordin kanssa aivan yhtä oikea mallimerkintä on Vedette, sillä Simcalla oli tapana nimetä saman korimallin eri varustetasoja omilla mallinimilläään, ja Chambord olikin yksi Vedette-versio muiden joukossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOmaa sukua Ford VedetteAlkunsa Vedette sai Simcan halusta laajentaa mallistoaan ylöspäin, ja kuin tilauksesta Ford oli samaan aikaan luopumassa Ranskan tytäryhtiöstään, ja Poissyn tehtaan mukana tuli upouuden Ford Vedette -mallin tuotantolinja. Moottorina oli Fordin 2,4-litrainen sivuventtiilikasi, joka tuotti vaatimattomat 75 SAE-hevosvoimaa 4800 kierroksella ja tarjosi 152 newtonmetrin väännön 2750 kierroksella. Ford Vedette -nimi yksinkertaisesti vaihdettiin muotoon Simca Vedette, ja näin uusi lippulaivamallisto oli valmis.Ensimmäisen sukupolven Vedette oli tuotannossa vuodesta 1954 vuoteen 1957. Se oli nykymittapuulla maltillinen kooltaan, sillä pituutta oli 4520 millimetriä ja omamassa 1150 kilogrammaa. V8-moottorista huolimatta hidastimina olivat rumpujarrut joka nurkassa. Ensimmäisen sukupolven Vedetteä valmistettiin kolmen vuoden aikana yli 100 000 kappaletta. Kun Fordin omistuksen aikana valmistusmäärä oli 150 autoa päivässä, pystyi Simca nostamaan määrän 250:een.Lisää pituutta, painoa ja tehoaNyt myynnissä oleva Simca Chambord edustaa toista sukupolvea, jota tuotettiin vuodesta 1958 vuoteen 1961, eli myytävä auto on viimeistä vuosikertaa. Moottoritehoa kasvatettiin toisessa sukupolvesssa 84 hevosvoimaan. Malliversiona Chambord asettui huippuversio Precidencen alapuolelle, ja mallinimenä Chambord korvasi ensimmäisen sukupolven Regencen. Korin pituus kasvoi 4750 millimetriin ja omamassakin 1260 kilogrammaan. Suuret takaevät matkivat yhä selvemmin amerikkalaisia automalleja, kuten tekivät muutkin itseään kunnioittavat eurooppalaisvalmistajat. V8-moottoristen mallien tuotanto päättyi Ranskassa kesällä 1961, jolloin niitä oli valmistettu yli 173 000 kappaletta. Vuodesta 1959 alkaen kokoonpanoa oli tehty myös Brasilian tehtaalla, ja siellä tuotantoa jatkettiin aina vuoteen 1966 asti. Museorekisteröity lähes 30 vuotta sittenMyynnissä oleva Simca Chambord on myyjän mukaan alkuperäinen Suomi-auto, joka on museorekisteröity jo vuonna 1995. Auto on rekisteröity kuudelle. Viimeisin katsastus on suoritettu 6/2021, ja neljän vuoden katsastusvälin takia seuraava katsastus on vuorossa vasta vuonna 2025. Myyjä hehkuttaa näyttelykuntoista yksilöä, että ”autoa ei voi paremmin entisöidä”, ja että ”huolimatta lähes 30 vuotta sitten tehdystä museotarkastuksesta auto on edelleen uskomattoman upeassa kunnossa”. Ja kuvien perusteella näin onkin. Hintapyyntö 47 500 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 – Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk – 710 hevosvoiman järkiostos 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 21.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: unholaan jäänyt 2010-luvun Škoda-pakettiauto Praktik 14.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: enää virtuaalisesti suomalainen Karma Revero 7.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Kaustiselle eksynyt Lontoon-taksi Austin FX4 31.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Fisker Ocean One numero 67 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 24.5.2025 Lentokoneet Mach 0,94: Bombardier Global 8000 on nopein siviililentokone sitten Concorden 24.5.2025 Esittely Koeistuttu: Lexus ES 500e – johtajan mitoille tehty 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa