1.10.2018 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – UAZ 315126 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä UAZ 315126 on melkoinen numerohirmu maastoautoksi. Suomen Puolustusvoimat tuntee tarkasti myös tämän UAZ 469:n lähisukulaisen. Numerohirmulla viitataan tässä puhtaasti mallinimeen. UAZ 315126 taistelee takuulla pisimmän pelkistä numeroista koostuvan henkilöauton tittelistä. Numerosarjan takana on sotilaskäyttöön suunniteltu nelivetoinen maastoauto.UAZ 315126 edustaa huippunopeuden sijaan kahluusyvyydellä. Maastoon tarkoitettu sotilasajoneuvo voi tarjota melkoisia elämyksiä.Tällä kertaa numerohirmulla ei siis suinkaan viitata suoritusarvoihin, jotka olisivat maastoajoneuvon tapauksessa muutenkin erilaisia. Kiihtyvyyden sijasta puhutaan kahluusyvyydestä ja huippunopeuden sijaan esimerkiksi maavarasta. Suurin lähestymis- ja jättökulma kiinnostanee myös UAZin ostajia, mutta palataan näihin myöhemmin.UAZ 469:n ja sen seurannaisten historia on mielenkiintoinen. Neuvostoliitossa armeijan käyttöön tarkoitettu maastoajoneuvo löysi tiensä moneen muuhun maahan kuten Puolaan ja Suomeen. UAZ 469 säilyi tuotannossa noin 40 vuoden ajan vain pienin muutoksin sekä tekniikkaan että myyntinimeen.Tämänkertainen käytetty erikoisuus on vuonna 1971 esitellyn UAZ 469 jatkokehitelmä. Se etenee maanteitä paremmin metsässä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUAZ 469UAZ 469 esiteltiin vuonna 1971 jatkokehitelmänä GAZ 69 ja UAZ 460 -malleille. Nimeämispolitiikasta voi vetää jonkinlaisia johtopäätelmiä tämän GAZ 69:n korvanneen uutuuden osalta. Alun perin vain sotilaskäyttöön tarkoitetun ajoneuvon tärkeimmät ominaisuudet olivat maastokelpoisuus sekä helppo huollettavuus.UAZ 315126:n ohjaamo on vähintäänkin tarkoituksenmukainen. Mittaristorivistö on kuitenkin kattava.Vaikka 469 oli suunniteltu sotilaskäyttöön, niitä valui pian myös siviilimarkkinoille. Tarjolla oli sekä tavanomaisempi UAZ 469B 220 millimetrin maavaralla että sotilaskäyttöön tähdennetty UAZ 469 reilummalla 300 millimetrin maavaralla. Suurin lähestymiskulma oli 50-astetta ja jättökulmakin 45-astetta.Moottorina oli 75 hevosvoimainen noin 2,5-litrainen nelisylinterinen rivimoottori UMZ 452MI. Tämä kykeni toimimaan tarvittaessa varsin huonolaatuisella polttoaineella. Sen avulla UAZ saavuttaa hieman yli 100 kilometrin tuntinopeuden, vaikka Suomen Puolustusvoimat taisivat määrätä suurimmaksi sallituksi nopeudeksi vain 60 kilometriä tunnissa.Istuinverhoilu on konstailemattomasti vinyyliä, joka on helppo pitää puhtaana eikä ime kosteutta.UAZ 315126Käytetyt erikoisuudet -juttusarjan tämänkertaisena sankarina esiintyy UAZ 315126 nimen koko komeudessa. UAZ 469 päivitettiin 80-luvulla ja nimeksi tuli 3151. Samaan aikaan UAZ 469B sai tunnisteeksi yhden lisänumeron, jolla siitä muotoutui 31512.Nämä numerosarjat ovat niin hämmentäviä, että allekirjoittanutkin on jo pudonnut kelkasta. Viimeiselle numerolle emme osaa antaa vastausta, mutta sellainen siinä kuitenkin on aina Trafin ajoneuvotietoja myöden. UAZ 315126 on myynti-ilmoituksen mukaan Kainuun prikaatin entinen ajoneuvo ja siltä ajalta löytyy myös kaksi Puolustusvoimien huoltokirjaa.Vuonna 1990 käyttöönotetun UAZin jalkatilan pellit ovat kuvan perusteella vielä ehjät. Ruoste on pysynyt ainakin jossain määrin poissa.Tämä vuonna 1990 käyttöönotettu yksilö on kirjoitushetkellä poistettuna liikenteestä, mutta se on katsastettu heinäkuussa odottamaan sopivaa kuljettajaa. Myyjä lupaa auton olevan valmiina niin tielle kuin metsällekin. Myyntikuvien perusteella ruostekin on pysynyt varsin hyvin kurissa.Harmaa sävytys sopii käyttötarkoitukseen ja tämä yksilö on varustettu kuomulla. Osa näistä sai nimittäin ylleen kovamuovisen valkoisen katon. Neljästä vaihteesta vain kaksi suurinta on synkronoitu ja molemmilla akseleilla on nestetoimiset rumpujarrut.Nämä UAZin maastoautot eivät ole koskaan keränneet kehuja ajettavuudesta maantiellä. Ne on tarkoitettu metsään, eikä tämä numerohirmu tee poikkeusta.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 23.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: kaikki pukee mikä peittää Ssangyong Kyronia 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja