1.10.2018

Käytetyt erikoisuudet – UAZ 315126

UAZ 315126 - Käytetyt erikoisuudet Tori.fi

UAZ 315126 on melkoinen numerohirmu maastoautoksi. Suomen Puolustusvoimat tuntee tarkasti myös tämän UAZ 469:n lähisukulaisen.

Numerohirmulla viitataan tässä puhtaasti mallinimeen. UAZ 315126 taistelee takuulla pisimmän pelkistä numeroista koostuvan henkilöauton tittelistä. Numerosarjan takana on sotilaskäyttöön suunniteltu nelivetoinen maastoauto.

UAZ 315126 takaa - Tori.fi
UAZ 315126 edustaa huippunopeuden sijaan kahluusyvyydellä. Maastoon tarkoitettu sotilasajoneuvo voi tarjota melkoisia elämyksiä.

Tällä kertaa numerohirmulla ei siis suinkaan viitata suoritusarvoihin, jotka olisivat maastoajoneuvon tapauksessa muutenkin erilaisia. Kiihtyvyyden sijasta puhutaan kahluusyvyydestä ja huippunopeuden sijaan esimerkiksi maavarasta. Suurin lähestymis- ja jättökulma kiinnostanee myös UAZin ostajia, mutta palataan näihin myöhemmin.

UAZ 469:n ja sen seurannaisten historia on mielenkiintoinen. Neuvostoliitossa armeijan käyttöön tarkoitettu maastoajoneuvo löysi tiensä moneen muuhun maahan kuten Puolaan ja Suomeen. UAZ 469 säilyi tuotannossa noin 40 vuoden ajan vain pienin muutoksin sekä tekniikkaan että myyntinimeen.

UAZ 315126 - Tori.fi
Tämänkertainen käytetty erikoisuus on vuonna 1971 esitellyn UAZ 469 jatkokehitelmä. Se etenee maanteitä paremmin metsässä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

UAZ 469

UAZ 469 esiteltiin vuonna 1971 jatkokehitelmänä GAZ 69 ja UAZ 460 -malleille. Nimeämispolitiikasta voi vetää jonkinlaisia johtopäätelmiä tämän GAZ 69:n korvanneen uutuuden osalta. Alun perin vain sotilaskäyttöön tarkoitetun ajoneuvon tärkeimmät ominaisuudet olivat maastokelpoisuus sekä helppo huollettavuus.

UAZ 315126 mittaristo - Tori.fi
UAZ 315126:n ohjaamo on vähintäänkin tarkoituksenmukainen. Mittaristorivistö on kuitenkin kattava.

Vaikka 469 oli suunniteltu sotilaskäyttöön, niitä valui pian myös siviilimarkkinoille. Tarjolla oli sekä tavanomaisempi UAZ 469B 220 millimetrin maavaralla että sotilaskäyttöön tähdennetty UAZ 469 reilummalla 300 millimetrin maavaralla. Suurin lähestymiskulma oli 50-astetta ja jättökulmakin 45-astetta.

Moottorina oli 75 hevosvoimainen noin 2,5-litrainen nelisylinterinen rivimoottori UMZ 452MI. Tämä kykeni toimimaan tarvittaessa varsin huonolaatuisella polttoaineella. Sen avulla UAZ saavuttaa hieman yli 100 kilometrin tuntinopeuden, vaikka Suomen Puolustusvoimat taisivat määrätä suurimmaksi sallituksi nopeudeksi vain 60 kilometriä tunnissa.

UAZ 315126 sisusta - Tori.fi
Istuinverhoilu on konstailemattomasti vinyyliä, joka on helppo pitää puhtaana eikä ime kosteutta.

UAZ 315126

Käytetyt erikoisuudet -juttusarjan tämänkertaisena sankarina esiintyy UAZ 315126 nimen koko komeudessa. UAZ 469 päivitettiin 80-luvulla ja nimeksi tuli 3151. Samaan aikaan UAZ 469B sai tunnisteeksi yhden lisänumeron, jolla siitä muotoutui 31512.

Nämä numerosarjat ovat niin hämmentäviä, että allekirjoittanutkin on jo pudonnut kelkasta. Viimeiselle numerolle emme osaa antaa vastausta, mutta sellainen siinä kuitenkin on aina Trafin ajoneuvotietoja myöden. UAZ 315126 on myynti-ilmoituksen mukaan Kainuun prikaatin entinen ajoneuvo ja siltä ajalta löytyy myös kaksi Puolustusvoimien huoltokirjaa.

UAZ 315126 ruoste - Tori.fi
Vuonna 1990 käyttöönotetun UAZin jalkatilan pellit ovat kuvan perusteella vielä ehjät. Ruoste on pysynyt ainakin jossain määrin poissa.

Tämä vuonna 1990 käyttöönotettu yksilö on kirjoitushetkellä poistettuna liikenteestä, mutta se on katsastettu heinäkuussa odottamaan sopivaa kuljettajaa. Myyjä lupaa auton olevan valmiina niin tielle kuin metsällekin. Myyntikuvien perusteella ruostekin on pysynyt varsin hyvin kurissa.

Harmaa sävytys sopii käyttötarkoitukseen ja tämä yksilö on varustettu kuomulla. Osa näistä sai nimittäin ylleen kovamuovisen valkoisen katon. Neljästä vaihteesta vain kaksi suurinta on synkronoitu ja molemmilla akseleilla on nestetoimiset rumpujarrut.

Nämä UAZin maastoautot eivät ole koskaan keränneet kehuja ajettavuudesta maantiellä. Ne on tarkoitettu metsään, eikä tämä numerohirmu tee poikkeusta.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat