Käytetyt erikoisuudet: Volkswagen New Beetle Cabriolet – katto auki ja menoksi

Kuva Tori Autot

Legendaarinen Kupla palasi Volkswagen mallistoon vuosituhannen vaihteessa retromallina, joka kantoi nimeä New Beetle.

Volkswagen Typ1 eli tuttavallisemmin Kupla on ollut yksi saksalaismerkin tunnetuimpia automalleja. Ei siis ihme, että Volkswagen päätti 1990-luvun lopulla palauttaa Kuplan mallistoonsa retromallina. Tällä kertaa auto tunnettiin tosin nimellä Volkswagen New Beetle.

New Beetlen esikuva on melko helppo tunnistaa. Pyöreät ulkomuodot yhdisettynä pyöreisiin valoihin edessä ja takana luovat helposti yhtäläisyysviivoja alkuperäiseen Kuplaan.

Jotain uutta New Beetlessä kuitenkin oli. Koska auto perustui pitkälti neljännen sukupolven Volkswagen Golfin tekniikkaan, New Beetle oli Golfin tavoin etuvetoinen ja etumoottorinen auto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Volkswagenin värikkäät avoautokuviot

Volkswagen New Beetlen tuotanto alkoi neljännen sukupolven Golfin tavoin mallivuodesta 1998. Korimalleja New Beetlessä oli kaksin kappalein. Tavanomaisempaa vaihtoehtoa tarjosi kolmeovinen coupé, mutta tarjolla oli myös kaksiovinen rättikattoinen Cabriolet-malli, joka menestyi New Beetlen mallistossa yllättävänkin hyvin.

Osasyynä Volkswagen New Beetle Cabrioletin suosiolle voitaneen pitää sitä seikkaa, että Golfin avoautomallin osalta Volkswagenilla oli käytössään hieman erikoiset menettelytavat. Neljännen sukupolven Golfista oli kyllä olemassa avoautoversio aina vuoteen 2003 asti, mutta se oli käytännössä kolmannen sukupolven Golf, jossa oli neljännen sukupolven Golfin keula.

Tästä hieman villin näköisestä autosta käytetään usein nimeä Volkswagen Golf Cabriolet mk 3.5, viitaten siihen, että auto on ikään kuin kolmannen ja neljännen Golf-sukupolven välistä. Puhtaasti neljännen sukupolven Golfiin perustuvaa avoautoa ei ollut tarjolla lainkaan – ainakaan Golfin nimellä.

Näin ollen Volkswagen New Beetle Cabrioletilla oli hyvät saumat iskeä – ja sen se myös tekikin. Yhtenä New Beetlen Cabrioletin valttikorteista voidaan pitää myös suht tehokkaita moottorivaihtoehtoja, sillä autoon sai mm. GTI-Golfista tuttuja 1,8-litraisia bensiiniturbomoottoreita.

Käytetyt erikoisuudet: Volkswagen New Beetle Cabriolet 1.8T

Tämän viikon Käytetty erikoisuus löytyy Akaasta, jossa kaupan olisi vuosimallin 2004 Volkswagen New Beetle Cabriolet, väriltään hopea.

New Beetlestä löytyy 1,8-litrainen bensiiniturbomoottori, jonka teho on ollut uutena 132 kilowattia (180 hevosvoimaa). Sittemmin moottoria on piristetty vielä ohjelmoinnilla ja erilaisilla suorituskykyä lisäävillä komponenteilla, joten tämän hetken kisakunto lienee alkuperäistä selvästi väkevämpi.

Kaikki menokykyä vauhdittavat toimenpiteet eivät rajoitu konepellin alle, sillä New Beetleen on laitettu myös Koni Sportin alusta. Muutoksia on tehty myös menokykyä hidastaviin asioihin, sillä jarrut on käyty läpi kaksi vuotta sitten, jonka seurauksena auto on saanut mm. poratut ja uritetut jarrulevyt.

Myös ohjaamon puolella auto on kokenut muutoksia siitä, millaisena se on rullannut tehtaalta ulos 20 vuotta sitten. Ainakin uudemmasta GTI-Golfista peräisin oleva ratti sekä Audi TT:n poljinpinnat ja lepuutintuki ovat jälkikoristelua. Alkuperäisiä varusteluja autolle lienevät sporttinen nahkasisusta, kuuden CD:n vaihtaja ja xenon-ajovalot.

Näiden 20 vuoden aikana Volkswagen New Beetle Cabrioletin mittariin on kertynyt ajokilometrejä 130 000 kilometrin edestä. Nyt sitä myydään 8490 euron hintapyynnöllä. Eurojen ohella myyjä kertoo kelpuuttavansa kaupantekovälineenä ”aidon Kuplan”.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat