Käytetyt erikoisuudet: elämäntapaversioiden edelläkävijä Volkswagen Golf Country ja toinen kaupan päälle

Kuva Nettiauto, Volkswagen

Vuosina 1990 - 1991 Steyr-Daimler-Puchilla Itävallassa varusteltiin lähemmäs 8 000 keskimääräistä kyvykkäämpää Golfia.

Tämänkertainen Käytetty erikoisuus on tarkoitettu ikään kuin keskustelemaan viimeviikkoisen kanssa, ja kyllähän näin Volkswagen Golfin 50-vuotisjuhlavuonna kelpaa tästä hyvin, hyvin yleisestä automallista nostaa erikoisempia versioita esiin.

Viimeviikkoisen aiheen, vuoden 1991 Trabant 1.1:n kanssa toisen sukupolven Volkswagen Golf keskustelee siten, että se on tavallaan Länsi-Saksan viimeinen kansanauto, kun taas Trabi oli Itä-Saksan viimeinen kansanauto. Molemmat on lisäksi valmistettu lähes samaan aikaan, saksojen jo yhdistyttyä, ja ovat aivan viimeisiä laatuaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Elämäntapahatchback vakuutti muullakin kuin seikkailumuoveillaan

Maailmanlaajuinen crossover-buumi on tunnetusti viimeisten parinkymmenen vuoden aikana saanut aikaan ilmiön, jossa melkeinpä kaikissa kuviteltavissa autoluokissa on ilmaantunut "seikkailumuoveilla" ja kenties muilla "seikkailuelementeillä" varustettuja "elämäntapaversioita". Löytyy siis crossia, activea, stepway'tä, alltrackiä allroadia, allstreetiä, cross countrya, dakaria ja sterratoa, joista kaksi jälkimmäistä ovat "elämäntapaversiot" itse Porsche 911:stä ja Lamborghini Huracánista.

Vuonna 1990 tällainen muoti-ilmiö ei vielä varsinaisesti ollut noussut, ja siksi Volkswagen Golf Country olikin aikaansa edellä.

Golf Country - alkujaan muuten Golf Montana - syntyi, kun jo muutamaa vuotta aiemmin lanseerattu Golfin nelivetoversio Syncro vietiin Itävaltaan maastovarusteltavaksi. Siellä vastassa oli tietenkin silloinen Steyr-Daimler-Puch eli nykyinen Magna-Steyr, joka vastaa muun muassa G-sarjan Mercedeksestä ja alkuperäisestä Fiat Panda 4x4:stä, kuten myös monista muista nelivedoista. Jo Golf Syncro oli yhteistyössä Steyrin kanssa kehitetty, mutta Countryn myötä Golfista tehtiin vieläkin raavaampi.

Countryt valmistettiin siten, että Wolfsburgin uunituoreita Golf Syncroja vietiin Steyrille Itävallan Graziin ikään kuin varusteltaviksi, kuitenkin sarjatuotantomaisesti. Grazissa Golf Syncroon lisättiin tai vaihdettiin jopa 438 uutta osaa, jotka nostivat auton maavaraa, suojasivat sitä osumilta eri kulmista, vahvistivat sitä muutoinkin sekä lisäsivät sen valotehoa. Lisäksi Golf Countryn perusvarustukseen kuului täysikokoinen varapyörä takaluukun päällä.

Volkswagen ja Steyr valmistivat Golf Countrya vain lyhyen aikaa vuosina 1990 - 1991, sillä kun Golf vuonna 1991 siirtyi kolmanteen sukupolveensa, ei vastaavaa Country-versiota enää tehty, Syncro toki kuitenkin. Vuodesta 2013 valmistetusta Golf VII:n Variant-mallista alkaen tehty Golf Alltrack on jossain määrin Countryn henkinen seuraaja, paljon vähemmän metsäläinen tosin.

Golf Countryn valmistusmäärä asettui 7 735 kappaleeseen, joista kaksi on meillä tällä kertaa Käytettynä erikoisuutena.

Volkswagen Golf Country vm. 1990 (ja toinen samanlainen)

Nettiauton valikoimista löytyy vuosimallin 1990 Golf Country, jolla on ajettu 230 000 kilometriä. Autoa myydän ei-tieliikennekelpoisena, mutta ilmeisesti kyse on siitä, ettei autossa ole leimaa tai jostain vastaavasta. Ainakin ikä tässä yksilössä riittäisi kevyesti jo museorekisteriin asti.

Lappeenrantalaismyyjä antaa tämän armeijanvihreän Golf Countryn kylkiäisenä myös punaisen samanlaisen, josta tosin puuttuu moottori. Myynti-ilmoituksesta käy ilmi, että vihreää autoa ei edes myydä ilman punaista eli se on koko paketti tai ei mitään. Volkkareiden ohella hintaan kuuluu ilmoituksen mukaan varaosia, sisustoja ja alkuperäisiä vannesarjoja eli tällä ostoksella mentäisiin kertaheitolla Golf Country -harrastuksessa syvään päähän.

Myynti-ilmoituksen mukaan vihreä auto eli "päätuote" on maalautettu ammattimaalarilla. Auton C-pilareissa huomio kiinnittyy herkästi rautaristi-tunnukseen, jolla maastonvärinen auto halutaan kaiketi yhdistää Saksan puolustusvoimiin, Bundeswehriin. Punainen auto on maalipinnaltaan heikommassa kunnossa, mutta sen perässä on teline varapyörälle, jota vihreässä Volkkarissa ei näytä olevan ainakaan paikallaan.

Lähteet: Nettiauto, VWGolfCountry.net, Volkswagen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat