6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia – kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat Teksti Janne Huhtala Kuva Tori Autot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun Karmann Ghia esiteltiin vuonna 1955, pidettiin sitä kaikkien aikojen kauneimpana Volkswagen-mallina. Eikä syyttä. Jos tyyliä olikin urheiluautolllisen verran, niin Karmann Ghian käyttämä VW Kuplan tekniikka ei tarjonnut ulkonäköä vastaavaa suorituskykyä. Länsisaksalainen Auto, Motor und Sport- lehti kirjoittikin Karmann Ghian olevan ”nopeakulkuisen auton parodia”. Sekään ei estänyt menestystä, ja 19 vuoden aikana Karmann Ghia Typ 14 -versiota valmistettiin juhlavat 466 856 kappaletta, joista 81 053 oli Cabriolet-malleja ja loput Coupé-korisia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Volkswagen halusi urheilumallilla viedä "korittajien" markkinat 1950-luvulle tultaessa VW Kuplan valmistus porskutti vahvassa myötätuulessa, ja autoja myytiin ”kuin colatölkkejä”. Asiakkaat alkoivat kuitenkin vähitellen vaatia urheilullisempia ja tyylikkäämpiä autoja, ja niitä tekivät pääosin pienet koripajat - ”korittajat”. Ne ostivat VW Kuplan pohjalevyn ja tekniikan, ja rakensivat niiden pohjalle tyylikkäitä coupé- ja avoautoja. Muiden joukossa näitä koritettuja versioita rakensivat mm. Porsche ja Karmann. Näiden pajojen rakentamat tyylikkäät versiot maksoivat helposti kaksinkertaisen hinnan verrattuna alkuperäiseen kuplaan. Ja sekös harmitti Volkswagenin johtoa, joka sekä taloudellisista että imagosyistä halusi luoda vastaavan, urheilullisen ja asiakkaita puhuttelevan erikoismallin. Samanaikaisesti Volkswagen suitsi voimakkaasti korittajien toimintaa kieltäytymällä myymästä heille pelkkiä pohjalevyjä ja tekniikkaa, vaan näiden piti ostaa rakentelun pohjaksi kokonaisia autoja, mikä tietysti oli selvästi kalliimpaa. Karmann ja Carrozzeria Ghia SpA yhteistyössä Suunnittelutyötä tehtiin yhteistyössä Volkswagenin, Karmannin ja Carrozzeria Ghia SpA -suunnittelutoimiston kesken. Suunnittelussa oli mukana useita tekijöitä ja ideoita ja prototyyppejä palloteltiin edestakaisin, mutta tiivistettynä voidaan sanoa että lopulta Ghia suunnitteli malllin, joka täytti sarjatuotannon kriteerit Karmannin vaatimusten mukaisesti. Kuplan pohjalevyä mm. levennettiin 80 millimetriä molemmin puolin. Vaikka alunperin suunnitelmana oli luoda VW Kuplan pohjalle avoauto, niin lopulta Volkswagen hyväksyi ensimmäisenä suunnitelman 2+2 -paikkaisen Coupé-version valmistamisesta. Ennen sarjatuotannon aloittamista prototyyppiin tehtiin vielä muutoksia, mm. etumatkustajien tiloja suurennettiin, keulaan lisättiin ilmanottoritilät, Kuplan senaikaiset mekaaniset jarrut korvattiin nestejarruilla ja eturipustuksiin lisättiin kallistuksenvakaimet. Valmistuksessa paljon käsityötä verrattuna VW Kuplaan Valmis Karmann Ghia esiteltiin yleisölle heinäkuussa 1955. Kiinnostus ja innostus oli välitöntä, mutta valmistus ja myynti käynnistyivät aluksi verkkaisesti. Valmistus oli Karmannille haaste, sillä Kuplan pultattujen lokasuojien sijaan Karmann Ghiassa osia muotoiltiin ja hitsattiin yhteen, ja saumoja viimeisteltiin tinaamalla. Volkswagen vaati lisäksi, että valmiit korit oli ruosteenestokäsiteltävä upottamalla. Lisäksi korissa oli neljä maalikerrosta, joista kolme ensimmäistä hiottiin käsin tasaiseksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ensimmäisenä vuotena myynti oli kolminkertainen ennusteeseen verrattuna Coupén valmistus alkoi elokuussa 1955 ja Cabrioletin marraskuussa 1957. Ensimmäisen vuoden aikana autoja myytiin yli 10 000, mikä ylitti selvästi Volkswagenin asettaman 3000 auton ennusteen. Kuplan 30 hevosvoiman moottori kasvoi vuosien myötä samaa tahtia kuin Kuplan moottorikin, ja samoin muuta tekniikkaa uusittiin samaa tahtia Kuplan kehityksen kanssa. Vuonna 1965 moottori kasvoi 1200-kuutioisesta sata kuutiosenttimetriä suuremmaksi. Seuraavana vuonna tarjolle tuli myös 1500-kuutioinen, ”peräti” 44-hevosvoimainen vaihtoehto. Myöhemmin moottorivalkoima kasvoi vielä 50-hevosvoimaisella 1600-kuutioisella versiolla. Valmistus päättyi heinäkuussa 1974, jolloin Coupé-versiota oli valmistettu yhteensä 362 601 kappaletta ja Cabrioletia yli 80 000 kappaletta. Museorekisteröity Kalifornia-Karmann Ghia Karmann Ghian tuotannon päättymisen aikoihin VW esitteli sen seuraajaksi Sciroccon. Se muistutti kuitenkin enemmän VW Golfia kuin Kuplaa. Kun Audi esitteli TT-mallin konseptin vuonna 1995, moni näki siinä Karmann Ghian perinteiden jatkajan. Nyt myynnissä oleva ja kuvissa esiintyvä Karmann Ghia on entisöintikunnostettu ja museorekisteröity. Se on tuotu Kaliforniasta Suomeen vuonna 2010, ja kunnostuksen yhteydessä kori on saanut alkuperäisen L87 Perlweiss/Pearl White -valkoisen värin. Moottorina on 1200-kuutioinen, 30-hevosvoimainen versio. Hintalapussa on 36 800 euron lukema. Lue lisää Kaikki artikkelit 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf – kaksipäisen Golfin varjossa 1.1.2024 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: VW Kupla – Ruosteet suojattu 28.10.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Volkswagen Polo R WRC – yksi kolmesta yksilöstä 5.6.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: kullanhuuhdonnan MM-kisoja mainostanut Volkswagen Kastenwagen 17.4.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: lentokoneitakin vedellyt Volkswagen Touareg 5.0 V10 TDI 23.3.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Volkswagen Polo Cross – korkeammalle kurottava Polo 16.1.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Volkswagen Transporter T3 – armeijan vanha Tölkki 10.10.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: lähde kaulahuivikauteen rantakirppu-Kuplalla 25.7.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Volkswagen Passat 3BG ja W8-moottori Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – BMW M3 CS on ajamisen iloa tiivistemuodossa 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe