Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124:n trippimittarin elvytys Mersuforumin ohjein

Kuva Eetu Kokkonen
Mercedes-Benz S124

Moottorin käytetyn Mercedes-Benz S124:n osamatkamittari ei hankintahetkellä toiminut. Foorumien ihmeellinen maailma teki kuitenkin korjaamisesta helppoa.

Viimeksi Moottorin verkossa kerrottiin käytetyn Mersun audiojärjestelmän parannuksista. Teimme samalla kertaa kuitenkin muitakin kunnostuksia.

Auton alkumatkalla häiritsevin vika oli toimimaton lasinpesulaite. Tähän löytyi nopeasti syy: pesuneste oli jäätynyt melkoiseksi kohjoksi. Pienellä sulattelulla ja väkevämpää nestettä lisäämällä pissapoika rupesi toimimaan. Tämä puolsi huoltoasemien pöydissä vuosikymmenien ajan kuultua mersumiesten hokemaa siitä, että 124-korisissa Mersuissa ei edes ole oikeita vikoja.

Mercedes-Benz W124 250 D

Seuraavana vuorossa oli trippimittarin korjaus. Mersuforumilta – joka on muuten vianetsinnän suhteen yksi netin parhaimmista suomalaisista merkkifoorumeista – löytyikin runsaasti keskustelua aiheesta. Todennäköisimmäksi vian aiheuttajaksi veikattiin pyörittimen akselin irtoamista mittaristosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tee omat työkalusi

Mersun mittaristo ei ole varsinaisesti millään kiinni kojelaudassa, joten irrottamisen pitäisi olla helppoa, eikö vain? No ei muuten ollut. Ensin romukoreista piti etsiä sopivan malliset ja mahdollisimman ohuet metalliset tangot, joiden päät väännettiin koukuiksi. Ne saivat toimia työkaluina.

Mercedes-Benz S124

Mittaristo istui aukossaan melko tiiviisti, joten koukkuja mittariston väliin ujuttaessa piti varoa jättämästä jälkiä kojelautaan. Vielä senkin jälkeen, kun olimme saaneet koukut tukevasti mittariston kauluksen taakse, jokin tuntui vastustavan. Pienen venkoilun ja vääntelyn jälkeen mittaristo kuitenkin tuli hieman ulos kolostaan, mutta ei kovin pitkälle, sillä vaijerissa ei ollut paljoakaan löysää. Kun toinen asentaja työnsi mittaristoa takaa, toisen oli kuitenkin varsin helppo irrottaa vaijeri ja johdot, minkä jälkeen paketti saatiin siirrettyä työpöydälle.

Vika löytyi juuri sieltä mistä foorumilla veikattiinkin. Samalla vaihdoimme polttimot, joista toinen oli palanut ja toinen muuten vain himmeä. Molemmat polttimot olivat joskus ottaneet hieman kuumaa, sillä mittariston taustalevy oli tummunut polttimoiden ympäriltä. Tilalle päätettiin laittaa led-polttimot, ettei lämpöä muodostuisi yhtä paljon.

Uudella yrityksellä kuntoon

Tämän jälkeen tökkäsimme mittariston takaisin paikoilleen ja lähdimme koeajolle. Kolmen kilometrin päässä trippi näytti yhä suoraa nollariviä. Nyt mittari sentään yritti toimia, sillä numerot alkoivat heilahdella, ja mittaristosta kuului ajonopeuden mukaan muuttuvaa naksahtelua.

Mercedes-Benz S124

Ajoimme auton takaisin talliin ja irrotimme jälleen mittariston. Aiemmin kiinnittämämme akseli ei ollutkaan aivan pohjassa – tämän siitä saa, kun yrittää kiirehtiä. Uusintakasauksen ja -koeajon myötä trippikin lähti sitten raksuttamaan.

Kommentit (1)

  • TIMO TURKULA

    Hei! Ihmetyttää tuo pissapojan pesunesteen jäätyminen. Muistaakseni W124-mersuissa on vakiovarusteena (ainakin Suomi-autoissa) on vakiona pissapojan nesteen lämmitin, säiliön sisällä on jäähdytysnestekierukka, minkä ansiosta kuuma jäähdytysneste lämmittää pesunesteen noin 30-40 asteen lämpötilaan. Lisäksi tuulilasin pesusuuttimet ovat sähkölämmitteiset. Onko kyseessä alun perin Suomi-auto vai muualta tuotu uittoauto? Tosi vanhoissa Suomi-autoissa pesunestesäiliön lämmitys on saatettu tulpata pois, jos käyttäjä on huolestunut siitä, että jäähdytysnestekierukka alkaa vuotaa ja jäähdytysneste ja pesuneste pääsisivät sekoittumaan.

    Kiinnostaisi tietää, miten W124-farmarin takajousituksen tasonsäätö (vakiomaavara) toimii noilla kilometrimäärillä, onko jousitusmukavuus hyvä vai pompottaako takajousitus. Onko tasonsäädönkaasupallot jo vaihdettu ja onko järjestelmään sopivaa hydraulinestettä säiliöissä riittävästi?

Kommentointi on suljettu

Luetuimmat