19.6.2019 Ajoneuvot Kesä kaasulla: Seat Arona 1.0 TGI – mitä numeroarvot kertovat? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesä kaasulla -juttusarjamme Seat Arona antaa mielenkiintoiset lähtökohdat tuleviin suorituskyky- ja kulutusmittauksiin. Kuten tarkkaavaisimmat ovat jo saattaneet havaita, Kesä kaasulla -juttusarjamme Seat Arona 1.0 TGI tahkoaa täyttä päätä kesäteitä, ja kokemuksia autosta on alkanut kertyä. Noista fiiliksistä lisää seuraavissa raporteissa; nyt käymme lävitse, millainen auto onkaan kyseessä.Aronamme on kolmesta kaasumallista kallein eli FR-varusteltu. Erona huokeimpaan eli vajaat pari tonnia edullisempaan Style-tasoon ovat muun muassa tuumaa suuremmat 205/55 R17 -pyörät, 8-tuumainen värikosketusnäyttö navigaattorilla, älypuhelimen langaton lataus, led-takavalot, tuulilasinpyyhkimien sadetunnistin, automaatti-ilmastointi, sähköisesti taittuvat sivupeilit sekä urheilullisemmat etuistuimet.Varsin tervetullutta ja käyttökelpoista tavaraa siis. Lisävarusteina autoyksilössä on vielä ulkoväri sekä kaksois-led-ajovalot, jotka yhdessä nostavat kokonaissumman perustason 22 632 eurosta 23 773 euroon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy90 hepallakin pärjääAronan hinnasto paljastaa senkin, ettei kaasumallia ole asemoitu erityisen huokeaksi. Kutakuinkin samalla, reilun 22 500 euron perushinnalla nimittäin saa FR-varusteisen 1.0 Eco TSI 115 -mallin, joka, kuten mallimerkintä paljastaa, liikkuu 115 hevosvoimaa ja 200 newtonmetriä tuottavalla painoksella samasta litraisesta ja kolmisylinterisestä moottorista.Kaasumallissa tehoa sen sijaan on maltilliset 90 hevosvoimaa, ja suurin vääntömomenttikin asettuu nykyautoksi varsin mietoon 160 newtonmetrin lukemaan. Toisaalta testin alku Etelä-Suomen kehätie- ja moottoritieajossa on osoittanut, että moisella määrällä vaikuttaisi pärjäävän aivan mainiosti.Myöhemmät matkat keskisempään maantie-Suomeen, kuten myös perusteelliset suorituskykymittaukset, paljastavat asian todellisen laidan. Mielenkiintoista on nähdä sekin, heikkeneekö kiihtyvyys kaasulla bensiinikäyttöön verrattuna.Lähtökohta: aina kaasullaJa onpahan ajaminen sitten halvempaa – varsinkin kaasukäytössä, jota pyrimme mahdollisimman paljon harrastamaan juttusarjamme aikana. Yhdeksän litran bensiinisäiliö saa luvan toimia ainoastaan hätäapuna silloin, kun kaasutankkausasemat sijaitsevat reittimme ulottumattomissa.Tarkoituksena on toki valottaa tätäkin puolta testaamalla. Ajamme Aronalla samat maantie- ja kaupunkikulutuslenkit, jotka ovat käytössä parivertailuissamme – ja nämä molemmat luonnollisesti sekä kaasulla että bensiinillä. Tätäkin dataa puramme käyttöönne seuraavissa raporteissa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”