19.6.2019

Kesä kaasulla: Seat Arona 1.0 TGI – mitä numeroarvot kertovat?

Seat Arona kesä kaasulla

Kesä kaasulla -juttusarjamme Seat Arona antaa mielenkiintoiset lähtökohdat tuleviin suorituskyky- ja kulutusmittauksiin.

Kuten tarkkaavaisimmat ovat jo saattaneet havaita, Kesä kaasulla -juttusarjamme Seat Arona 1.0 TGI tahkoaa täyttä päätä kesäteitä, ja kokemuksia autosta on alkanut kertyä. Noista fiiliksistä lisää seuraavissa raporteissa; nyt käymme lävitse, millainen auto onkaan kyseessä.

Aronamme on kolmesta kaasumallista kallein eli FR-varusteltu. Erona huokeimpaan eli vajaat pari tonnia edullisempaan Style-tasoon ovat muun muassa tuumaa suuremmat 205/55 R17 -pyörät, 8-tuumainen värikosketusnäyttö navigaattorilla, älypuhelimen langaton lataus, led-takavalot, tuulilasinpyyhkimien sadetunnistin, automaatti-ilmastointi, sähköisesti taittuvat sivupeilit sekä urheilullisemmat etuistuimet.

Varsin tervetullutta ja käyttökelpoista tavaraa siis. Lisävarusteina autoyksilössä on vielä ulkoväri sekä kaksois-led-ajovalot, jotka yhdessä nostavat kokonaissumman perustason 22 632 eurosta 23 773 euroon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

90 hepallakin pärjää

Aronan hinnasto paljastaa senkin, ettei kaasumallia ole asemoitu erityisen huokeaksi. Kutakuinkin samalla, reilun 22 500 euron perushinnalla nimittäin saa FR-varusteisen 1.0 Eco TSI 115 -mallin, joka, kuten mallimerkintä paljastaa, liikkuu 115 hevosvoimaa ja 200 newtonmetriä tuottavalla painoksella samasta litraisesta ja kolmisylinterisestä moottorista.

Kaasumallissa tehoa sen sijaan on maltilliset 90 hevosvoimaa, ja suurin vääntömomenttikin asettuu nykyautoksi varsin mietoon 160 newtonmetrin lukemaan. Toisaalta testin alku Etelä-Suomen kehätie- ja moottoritieajossa on osoittanut, että moisella määrällä vaikuttaisi pärjäävän aivan mainiosti.

Myöhemmät matkat keskisempään maantie-Suomeen, kuten myös perusteelliset suorituskykymittaukset, paljastavat asian todellisen laidan. Mielenkiintoista on nähdä sekin, heikkeneekö kiihtyvyys kaasulla bensiinikäyttöön verrattuna.

Seat Arona kesä kaasulla ajokuva

Lähtökohta: aina kaasulla

Ja onpahan ajaminen sitten halvempaa – varsinkin kaasukäytössä, jota pyrimme mahdollisimman paljon harrastamaan juttusarjamme aikana. Yhdeksän litran bensiinisäiliö saa luvan toimia ainoastaan hätäapuna silloin, kun kaasutankkausasemat sijaitsevat reittimme ulottumattomissa.

Tarkoituksena on toki valottaa tätäkin puolta testaamalla. Ajamme Aronalla samat maantie- ja kaupunkikulutuslenkit, jotka ovat käytössä parivertailuissamme – ja nämä molemmat luonnollisesti sekä kaasulla että bensiinillä. Tätäkin dataa puramme käyttöönne seuraavissa raporteissa.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat