19.6.2019 Ajoneuvot Kesä kaasulla: Seat Arona 1.0 TGI – mitä numeroarvot kertovat? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesä kaasulla -juttusarjamme Seat Arona antaa mielenkiintoiset lähtökohdat tuleviin suorituskyky- ja kulutusmittauksiin. Kuten tarkkaavaisimmat ovat jo saattaneet havaita, Kesä kaasulla -juttusarjamme Seat Arona 1.0 TGI tahkoaa täyttä päätä kesäteitä, ja kokemuksia autosta on alkanut kertyä. Noista fiiliksistä lisää seuraavissa raporteissa; nyt käymme lävitse, millainen auto onkaan kyseessä.Aronamme on kolmesta kaasumallista kallein eli FR-varusteltu. Erona huokeimpaan eli vajaat pari tonnia edullisempaan Style-tasoon ovat muun muassa tuumaa suuremmat 205/55 R17 -pyörät, 8-tuumainen värikosketusnäyttö navigaattorilla, älypuhelimen langaton lataus, led-takavalot, tuulilasinpyyhkimien sadetunnistin, automaatti-ilmastointi, sähköisesti taittuvat sivupeilit sekä urheilullisemmat etuistuimet.Varsin tervetullutta ja käyttökelpoista tavaraa siis. Lisävarusteina autoyksilössä on vielä ulkoväri sekä kaksois-led-ajovalot, jotka yhdessä nostavat kokonaissumman perustason 22 632 eurosta 23 773 euroon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy90 hepallakin pärjääAronan hinnasto paljastaa senkin, ettei kaasumallia ole asemoitu erityisen huokeaksi. Kutakuinkin samalla, reilun 22 500 euron perushinnalla nimittäin saa FR-varusteisen 1.0 Eco TSI 115 -mallin, joka, kuten mallimerkintä paljastaa, liikkuu 115 hevosvoimaa ja 200 newtonmetriä tuottavalla painoksella samasta litraisesta ja kolmisylinterisestä moottorista.Kaasumallissa tehoa sen sijaan on maltilliset 90 hevosvoimaa, ja suurin vääntömomenttikin asettuu nykyautoksi varsin mietoon 160 newtonmetrin lukemaan. Toisaalta testin alku Etelä-Suomen kehätie- ja moottoritieajossa on osoittanut, että moisella määrällä vaikuttaisi pärjäävän aivan mainiosti.Myöhemmät matkat keskisempään maantie-Suomeen, kuten myös perusteelliset suorituskykymittaukset, paljastavat asian todellisen laidan. Mielenkiintoista on nähdä sekin, heikkeneekö kiihtyvyys kaasulla bensiinikäyttöön verrattuna.Lähtökohta: aina kaasullaJa onpahan ajaminen sitten halvempaa – varsinkin kaasukäytössä, jota pyrimme mahdollisimman paljon harrastamaan juttusarjamme aikana. Yhdeksän litran bensiinisäiliö saa luvan toimia ainoastaan hätäapuna silloin, kun kaasutankkausasemat sijaitsevat reittimme ulottumattomissa.Tarkoituksena on toki valottaa tätäkin puolta testaamalla. Ajamme Aronalla samat maantie- ja kaupunkikulutuslenkit, jotka ovat käytössä parivertailuissamme – ja nämä molemmat luonnollisesti sekä kaasulla että bensiinillä. Tätäkin dataa puramme käyttöönne seuraavissa raporteissa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen