21.4.2017

Kesävahvistus Viking Line FSTR – 105 minuuttia Tallinnaan

Viking FSTR

Viking Linen kesävahvistus suositulla Helsinki-Tallinna -linjalla on katamaraani nimeltään FSTR. Matka-aika kaupunkien välillä kutistuu alle kahteen tuntiin ja kytiin mahtuu myös autoja.

Viking FSTR aloitti liikennöinnin Helsingin ja Tallinnan välillä vähin äänin huhtikuun alkupuolella. Viking Line nostaa katamaraanin avulla matkustajakapasiteeettiaan Pohjois-Itämeren suosituimmalla linjalla tuntuvasti. Huippusensongin koittaessa FSTR ja sen hiljattain uudistettu virkaveli Viking XPRS saavat avukseen kerran päivässä myös Helsingin ja Tukholman välillä vuoropäivinä liikennöivät m/s Mariellan ja m/s Gabriellan.

Viking FSTR

Yhteisvoimin luvassa on peräti 12 lähtöä päivässä Helsingin ja Tallinnan välillä, eli kuusi kummastakin kaupungista.

Kaikkiaan kaupunkien välillä liikennöidään kesäkaudella 38 lähtöä päivässä. Viking Linen lisäksi 60 000 potentiaalisen matkustajan kuljettamiseen osallistuvat päivittäin Eckerö Line, Tallink Silja ja Linda Line.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaivattu lisäys aamuun ja iltaan

FSTR ei ole Viking Linen oma alus, vaan Ruotsista vuokrattu keikkapaatti sesonkikiireiden ajaksi. Ennen punavalkoisiin väreihin sonnustautumista vuonna 1998 Australiassa valmistunut alus huollettiin ja siivottiin perusteellisesti, mutta suurempiin muutoksiin ei ollut tarvetta tai edes mahdollisuutta. Pientä lisäviilausta on luvassa vielä liikennöinnin aikana.

Lokakuussa päättyvän pestin jälkeen Ruotsin lipun alla liikennöivä laiva palannee kotiin, sillä Itämeren talviolosuhteissa tai jäissä katamaraanilla ei voi ajaa. Seuraavan kauden suunnitelmista ei vielä tässä vaiheessa heru tietoja, vaikka niitä saattaa hyvinkin olla.

Viking Linen markkinointijohtaja Kaj Takolander on aluksen tuomasta lisäkapasiteetista tyytyväinen.

– Saimme FSTR:n myötä lisälähtöjä, joista varsinkin Helsingistä aamulla kahdeksalta lähteävä vuoro on erityisen tärkeä. Kaikkiaan tarjoamme tulevan kesäsesongin aikana yhteensä 12 lähtöä päivässä Helsingin ja Tallinnan välillä.

FSTR on nimensä mukaisesti nopea. Matka kahden kaupungin välillä taittuu 105 minuutissa, eli selvästi alle kahden tunnin. Avomerellä ajetaan 30 solmun vauhtia, kaupunkien tuntumassa selvästi hiljempaa. Aluksen kannalta 30 solmua on vielä maltillinen nopeus.

– Alus kulkee nopeamminkin, mutta vauhti kasvattaa polttoaineenkulutusta tuntuvasti sekä tihentää laivan vaatimaa huoltoväliä, joten siihen ei lähdetä. Suurin kysyntä on kuitenkin lisälähdöille ei nopeudelle. Parin tunnin alittava matka-aika on sopiva. Myös matkustusmukavuus edellyttää malttia nopeuden suhteen.

Viking FSTR

Mukaan mahtuu myös auto

Katamaraani tarjoaa kyydin 836:lle matkustajalle ja istumapaikkoja luvataan riittävän kaikille. Pika-aluksen vahvuus on vauhdin lisäksi myös sen autokannen kuljetuskapasitetti. Mukaan mahtuu 120 henkilöautoa ilman ahtamista. Kiireinen automatkustaja voi hankkia itselleen paalupaikan nopeaa starttia varten. Ensimmäisten joukossa poistumisesta peritään tosin lisähinta.

Kesäkaudella kyytiin otetaan todennäköisesti muutama bussi, mutta vain koemielessä. Raskaasti lastattuna alus on takapainoinen, eikä kulje yhtä sulavasti matka-ajossa, joten aivan täydellä kuormalla tuskin tullaan liikennöimään.

Ralph Axelson

Autokannen rampit ovat silmämääräisesti varsin jyrkkiä ja satamassa käytettävä purkuramppi varsin lyhyt. Ongelmia ei silti ole luvassa edes matalan maavaran omaaville ajoneuvoille. Todisteeksi laivan omistaja, HSC Nordicin toimitusjohtaja Ralph Axelson kaivaa esiin matkapuhelimensa uumenista muutaman valokuvan, jossa komeilee urheiluautoja lähes koko autokannen mitalla.

Harvinaiset kyytiläiset on kuvattu viime kesäkaudella aluksen liikennöidessä Ruotsissa mantereen ja Gotlannin välillä.

Lyhyt matka, kevyet eväät

Suuremmilta laivoilta tuttua buffetia FSTR:n kansilta on turha etsiä. Baarin ja kahvilan lisäksi ajanvietettä ja ostosmahdollisuuksia tarjoaa laivan pieni myymälä, josta luvataan löytyvän kauden kampanjatuotteet ja laivojen kestosuosikit.

Viking FSTR

Nopean aluksen parhaat paikat löytyvät Club Loungesta, josta saa 30 euron lisämaksua vastaan takuuvarman maisemapaikan ja mukavan istuimen.

Omaa rauhaa mielivälle tarjolla on työtilaa, sosiaalista kanssakäymistä kaipaavalle puolestaan sohvapaikkoja.

Viking FSTR

Parhaita paikkoja on myynnissä vain 60, joten ainakin ruuhkaisimpina aikoina on syytä toimia nopeasti.

Viking FSTR

Aamulähdöllä lougessa tarjoillaan hintaan kuuluva aamupala sekä kuplivaa kuohujuomaa. Muina aikoina tarjolla on kevyt ateria sekä olutta ja viiniä. Raikkain juomavaihtoehto löytyy smoothie-automaattirivistöstä. Makuvaihtoehtoja on kolme.

Muita juomia mielivää palvelee baari, jonka antimista on valmistauduttava maksamaan lisää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Bisnestä ja lomaa

Linjapäällikkö Jaakko Ahti kertoo uuden aluksen houkutelleen asiakkaita kiitettävästi. Erilaisia kohderyhmiä on paljon. Päivän aikana ehtii huollattamaan auton tai jopa hammaslääkäriin. Kaupunkien välinen työmatkaliikenne on vilkasta, mutta suurin osa asiakkaista matkustaa vapaa-ajalla.

Jaakko Ahti

– Nyt onnistuu vaikka kierros golfia Tallinnassa ilman pakollista yöpymistä maissa.

Työmatkaliikenne näkyy myös laivalla. Sitä riittää molempiin suuntiin ja se selittää osaltaan myös kasvaneen kiinnostuksen auton kuljettamiselle.

– Työmatkalaiset liikkuvat autoilla, mutta vaikuttaa myös silltä, että lomamatkalle uskalletaan ottaa oma auto mukaan aiempaa useammin, markkinointijohtaja Kaj Takolander arvioi.

Jos tavoitteena on päästä matkaan tiettynä päivänä ja tiettyyn kellonaikaan, on syytä tehdä ennakkovaraus. Muulloin voi kokeilla onneaan kurvaamalla suoraan satamaan. Jos laivassa on tilaa, saattaa hinta yllättää iloisesti. Laivoilla on siirrytty muun muassa lentoliikenteestä ja majoituspuolelta tuttuun kysynnän mukaisesti muuttuvaan hinnoitteluun.

– Edullisimmillaan auto ja kaksi matkustajaa pääsevät kyytiin noin 50 eurolla, ruuhkaisimpina aikoina matka maksaa noin 150 euroa. Auton kanssa matkustaville Viking Line Club-jäsenille luvassa on kampanjahintoja, linjapäällikkö Jaakko Ahti kertoo.

Viking FSTR

Viking FSTR sietää kohtuullisen hyvin merenkäyntiä. Laiva ajaa vuoronsa sitkeästi vaikka merkitsevä aallonkorkeus olisi merellä neljä metriä ja tuulta 21 metriä sekunnissa. Kovemman myräkän iskiessä katamaraani jää satamaan ja matkustajat siirrtetään esimerkiksi järeämmän Viking XPRS:n kyytiin.

Teksti ja kuvat: Antti Hentinen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat