26.3.2017

Nopein auton kanssa – Viking FSTR antaa matkalle vauhdikkaan startin

Viking FSTR

Ripeästi Helsingin ja Tallinnan väliä sahaava Viking FSTR tuo reippautta kesän risteilysesonkiin, mutta katamaraanin mielenkiintoisin puoli lienee silti autokansi.

Viking Line vastaa kesän kuumimpaan risteilysesonkiin tuomalla uudeksi kausiapulaiseksi Viking FSTR katamaraanin. 10.4.–22.10. välisenä aikana Helsingin ja Tallinnan välin voi suorittaa parhaillaaan tunti 45 minuutissa. Kerrallaan FSTR:iin mahtuu 836 matkustajaa, suhaten Suomenlahden yli 4-6 kertaa päivässä.

Erityisen houkutteleva lienee 10 tuntia Tallinnassa risteily, jossa aamulähtö Helsingistä ja iltapaluu Tallinnasta tapahtuvat kello kahdeksan tienoilla. Myös maissaololtaan lyhyemmät FSTR–XPRS-yhdistelmät löytänevät matkustajansa.

Mielenkiintoiseksi 91-metrisen katamaraanin tekee kuitenkin sen autokansi, sillä ripeän liikennöinnin ohessa FSTR voi kuljettaa peräti 120 ajoneuvoa kerrallaan. Erityisesti tähtäimessä ovat henkilöautot ja moottoripyörät, joskin varustamon mukaan myös ajoneuvoyhdistelmät onnistuvat. Kesän ajan Viking FSTR onkin nopein tapa polkaista käyntiin automatka Virosta eteenpäin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tunnetusti nopea

Australiassa vuonna 1998 InCatin rakentama katamaraani saapuu Vikingille kesälainaksi huhtikuussa. Caterpillarin valmistamissa pääkoneissa on tehoa 28 800 kW ja aluksen vetoisuudet ovat 5902 brutto (GT), 2441 netto (NT). Vitsikkäästi Uppsalaan rekisteröity alus on Nordic HSC:n omistuksessa ja kulkee Ruotsin lipun alla. Aiemmassa elämässään HSC Express on nähty muun muassa Välimerellä, Englannin kanaalin liikenteessä sekä Irlannin ja Skotlannin välisessä liikenteessä.

Aluksella saavutettiin uutena myös epävirallinen Atlantin ylitysennätys itäänpäin kuljettaessa, sillä New Yorkin Manhattanilta matka Espanjan Tarifaan sujui 3 päivässä, 9 tunnissa ja 40 minuutissa. Tuolloin aluksen keskinopeutena oli 38,9 solmua ja nimenä HSC Catalonia. Samalla katamaraanista tuli ensimmäinen matkustaja-alus, joka taittoi yli 1 600 kilometrin matkan alle 24 tunnissa. Suomenlahdella Viking FSTR:n nopeus on 30 solmua.

Kuusi viikkoa myöhemmin epävirallinen Atlantin ylitysennätys siirtyi sisaralus HSC Cat Link V:lle, nykyiselle HSC Fjord Catille. Neljästä InCatin valmistamasta sisaruksesta Express/FSTR eroaa takakannen näköalabaarin osalta.

Ripeän matkustusajan voi halutessaan käyttää hiukan mukavammin Club Lounge -lipulla, jolloin matkaan kuuluu kevyttä purtavaa ja varma istumapaikka takakannen näkymällä. Muuten aikaansa voi viettää Café Fork & Knifessä tai Bar Firstissä. FSTR:issa on myös tietysti myös oma myymälä.

Lisätietoja FSTR:sta Viking Linen sivulta.

Lähde ja havainnekuva: Viking Line

Luetuimmat