13.5.2023 Ajoneuvot Keskimoottorisaagan kulminaatiopisteessä – Porsche 718 Spyder RS nostaa Boxsterin divariluokitusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porschen täytyi suunnitella Boxsterin katto uusiksi, jotta Cayman GT4 RS:n sisarpuoli saisi riittävästi ilmaa sisuksiinsa. Jos Spyder RS:ää verrataan koko 718-malliston suorituskykykuningattareen, puolitoista vuotta sitten lanseerattuun 718 Cayman GT4 RS:ään, on Spyderissä elämä on pyörinyt erityisen paljon katon ympärillä.GT4 RS:n 4,0-litrainen, vapaastihengittävä, 9 000 rpm kiertävä bokserikuutonen tuottaa Spyderissäkin tasan 500 hevosvoimaa - 368 kilowattia. Vastaaviin lukemiin päästäkseen täytyy kiivetä 911-mallistoakin reippaasti ylöspäin.Keskelle sijoitettu ahtamaton voimanpesä tarvitsee ylimääräisiä hengitysteitä, ja Caymanissa tämä on toteutettu takasivuikkuna-aukkojen kautta. Avomallissa näin ei voi tehdä, joten Spyderin kattojärjestelyt ovat menneet monelta osin uusiksi.Spyderissä suunnilleen Caymanin takasivuikkunoiden kohdalla on havaittavissa kaksi hiilikuituista ilmanottoaukkoa. Niiden on tietenkin pysyttävä avoinna, vaikka kangaskatto olisi ylhäällä, ja tavallisen Spyderin kangaskatto kiinnittyisi paikalleen juuri niiden kohdalla. Näinpä Spyder RS:n katto ripustetaan paikalleen uudella konstilla, ja ratkaisu säästää myös painossa.Kangaskatto löytyy irtonaisena ja litistettynä moottorikuvun alta istuinten takaa. Se kiinnitetään ensin tuulilasin yläreunaan, sitten istuinkaariin, ja lopuksi liepeet pingotetaan sivuilmanottokanavista löytyviin kiinnityksiin.Mikäli omalla Spyder RS:llään haluaa lähteä cruisailemaan viileämmällä ilmalla tai vaikka kevyessä kesäsateessa, voi takalasin jättää kotiin, jolloin osa avoauton tunnelmasta säilyy. Ratkaisu on tuttu päiväveneiden maailmasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähettää kahta signaalia718 Cayman GT4 RS:n painopiste on suoranaisesti rata-ajossa, ja onhan kovakattomalli kellottanut mallihistorian nopeimman ajan Nürburgringin Nordschleifella, 7 minuuttia, 9 sekuntia ja 3 kymmennystä. Voisi kuvitella, että saman voimalinjan, keulan ja värikuosin yhdistelmällä myös Spyderistä olisi tehty vastaavanlainen.Näin ei kuitenkaan aivan ole. Avomalli häviää tietysti jo lähtökohtaisesti aerodynamiikassa kovakattoiselle, mutta esimerkiksi Caymanin tukevan kokoinen kiinteä takasiipi on jätetty Spyderistä kokonaan pois. Sen on korvannut "ducktail" eli ankanpyrstö, joka muistuttaa muun muassa taannoisesta 911 Sport Classicista.Sisälläkin painonsäästö näkyy, mutta ehkä ovenkahvoja lukuun ottamatta keskeisistä mukavuuksista ja ylellisyyksistä ei ole tingitty.Pehmeämpää signaalia 718 Spyder RS lähettää myös alustasäädöillään. Jos GT4 RS:ssä on huomattavan jäykäksi säädetty rata-alusta, mennään Spyderissä reippaasti mukavuuspainotteisemmin. Mikään ei kuitenkaan poista 500-heppaisen voimanlähteen ja PDK-vaihteiston saumatonta yhteistyötä sekä armotonta laihdutuskuuria, jonka myös Spyder on käynyt läpi.1 410-kiloinen auto kiihtyy nollasta sataan 3,4 sekunnissa ja huippunopeus on 308 kilometriä tunnissa. Hintaa on Saksan verokannalla 150 000 euroa.Spyder RS:n ja Cayman GT4 RS:n myötä polttomoottorinen 718-mallisto on niin sanotusti uransa huipulla, ja sieltä se saa myös alkaa uraansa lopettelmaan. Seuraavat Porsche 718 -mallit kulkevat vahvistetusti pelkästään sähköllä, ja uudistuskierros lähestyy RS:n kovaa vauhtia.Lähde ja kuvat: Porsche Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa