20.9.2019

Pikkuautoluokassa tapahtuu: Kia harkitsee sähköistä Picantoa

Kia harkitsee sähköistä Picantoa

Kia Picanto saattaa liittyä Niron ja Soulin seuraksi merkin sähköautomallistoon jo lähivuosina, vaikka pienten autojen segmentti osoittautuu kiristyvien määräysten keskellä entistä haastavammaksi.

Vaikka monet autovalmistajat ovat pakenemassa pikkuautoluokasta päästö- ja turvavarusteiden kasvavan hinnan vuoksi, harkitaan Kialla täyssähköversiota Picantosta.

Kia Motor Europen toimitusjohtaja Emilio Herrera ymmärtää, että Picanton sähköversio on haaste, joka on kuitenkin kohdattava "ennemmin tai myöhemmin".
– Mitään ei ole vielä vahvistettu, mutta tutkimme asiaa todella.

Saksassa Picanton hinta alkaa 10 290 eurosta, mutta alennusten kanssa auton saa 10 000 euroon. Täysin varusteltuna auto maksaa yli 17 000 euroa. Samalla hinta-asteikolla Picanton sähköversio maksaisi lähemmäs 20 000 euroa. Tämä tarkoittaisi Herreran mukaan, että Picanto EV:n valmistuskustannukset pitäisi saada painettua 16–17 000 euron luokkaan.

Eräs mahdollisuus Kialle on, jos konsernisisar Hyundai haluaa tehdä täyssähköisen version uuden polven i10-pikkuautostaan. Haaste pienestä sähköautosta on kuitenkin kiinnostava Euroopassa, sillä esimerkiksi Italiassa segmentti muodostaa noin puolet automyynnistä.

Pikkuautosegmentti on yleisesti murroksesa, sillä kiristyvät päästö- ja turvamääräykset vaativat entistä enemmän kallista teknologiaa, josta pienten autojen ostajat eivät ole valmiita maksamaan. Opel luopuu Karlista ja Adamista ja Ford luopuu Ka+:sta. Volkswagen-ryhmä puolestaan tuo VW Upin, Škoda Citigon ja Seat Miin seuraavat versiot tarjolle vain sähköautoina. Renaultilla harkitaan noin 10 000 euron sähköautoa seuraavan viiden vuoden sisään ja Seatin tehtävänä on luoda VW-ryhmälle alle 20 000 euron sähköautoja.

Herrera suhtautuu Renaultin 10 000 euron tavoitteeseen skeptisesti.
– Se on rohkea väite, sillä eräs meidän haastavimmista asioista on tehdä kaikista sähköautoista kannattavampia. Mitä pienempi auto, sitä monimutkaisempaa se on. Joten 10 000 euron sähköauto tuolla aikataululla, se vaikuttaa haastavalta eikä kovin realistiselta, Herrera kommentoi.

Herreran näkemysten mukaan autonvalmistajien ei pitäisi luottaa valtioiden sähköautotukiin, joiden tarkoituksena on tasata polttomoottoriautojen ja sähköautojen hintaeroa. Hän arvioi, että viiden vuoden sisään monet tuista ovat poissa, sillä sähköautojen suuri määrä tekee tuet kannattamattomiksi.

Lähde: Automotive News Kuvituskuva: Kia

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia