23.8.2024

Kiinalaiset autovalmistajat nappasivat ennätyksellisen 11 prosentin osuuden täyssähköautojen markkinoista Euroopassa

MG4 XPower 320 kw teho neliveto

Jää nähtäväksi, pystyvätkö kiinalaismerkit säilyttämään paikkansa markkinoilla, kun uudet EU-tullit astuivat voimaan heinäkuun alussa.

Kiinalaiset autovalmistajat saavuttivat kesäkuussa 11 prosentin osuuden Euroopan sähköautomarkkinoista ja ennätysmäärän rekisteröintejä, kun valmistajat kiirehtivät myymään autoja ennen heinäkuun alussa voimaan tulleita uusia ja kovempia EU-tulleja.

SAIC Motor johti kasvua toimittamalla täyssähköistä MG4-viistoperämallia suurissa erissä jälleenmyyjille markkinatutkimusyritys Dataforcen analyytikoiden mukaan. Ennen 5. heinäkuuta rekisteröidyt autot voitiin myydä asiakkaille ilman lisätulleja, jotka koskevat EU-maihin tuotavia sähköautoja.

Yli 23 000 kiinalaismerkkistä täyssähköautoa rekisteröitiin EU:n alueella kuukaudessa, mikä on ennätyslukema Dataforcen mukaan. Niiden 72 prosentin kasvu toukokuusta oli kaksinkertainen verrattuna koko Euroopan sähköautojen rekisteröintien kasvuun kesäkuussa. Myös Volvon, BMW-konsernin ja Teslan Kiinassa valmistetut automallit kuuluvat uusien tullien piiriin.

Kaiken kaikkiaan kesäkuu oli sähköautojen rekisteröinneissä kolmanneksi suurin kuukausi, kun Euroopan alueella rekisteröitiin yhteensä 208 872 autoa, Euroopan autovalmistajien yhdistys ACEA:n mukaan. Edellä olivat vain joulukuu 2022 ja maaliskuu 2023, ja kesäkuu 2023 jäi vain hieman taakse.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuontiautojen tullimaksut nousivat

Jää nähtäväksi, pystytäänkö volyymin kasvu säilyttämään tulevina kuukausina, kun uudet EU-tullit astuvat voimaan. SAIC joutuu maksamaan nykyisten tullien lisäksi 38 prosentin lisämaksun, kun BYD maksaa 17 prosenttia lisää tullia nykyisen 10 prosentin lisäksi. Kaikki autovalmistajat kiirehtivät lisäämään sähköautojen tuotantoa Euroopassa välttääkseen uudet tullit, samalla kun Pekingin ja Brysselin väliset jännitteet uhkaavat kärjistyä kauppasodaksi.

Vaikka Kiinan valtion omistama SAIC vastasi suurimmasta kasvusta kiinalaismerkkien tuonnissa, noin 40 prosenttia kesäkuussa rekisteröidyistä MG4-malleista oli jälleenmyyjien omaan käyttöön rekisteröityjä – "ei kovin tervettä kasvua," sanoi Dataforcen tuotejohtaja Gabriel Juhas Automotive News Europelle. Yhtiö tarjoaa anteliaita leasing-sopimuksia, mukaan lukien kaksi yhden hinnalla -tarjous MG4-mallista Saksassa, jossa sähköautojen myynti on hidastunut.

Sen sijaan BYD, maailman suurin sähköautojen valmistaja, osoitti edistymisen merkkejä. Saksassa pidettyihin Euro Cup -mestaruuskilpailuihin keskittynyt markkinointikampanja sai kuluttajilta vahvan vastaanoton, kertoi Dataforcen analyytikko Julian Litzinger.

Italiassa sähköautojen myynti räjähti

Kesäkuun sähköautomarkkinoiden kasvua Euroopassa vauhditti myös Italiassa käyttöönotetut kannustimet, jotka kaksinkertaistivat täyssähköautojen myynnin maassa vuoden takaisesta. Uudet sähköautoihin suunnatut 200 miljoonan euron tuet loppuivat alle yhdeksässä tunnissa, hallitus kertoi lausunnossaan. Noin 60 prosenttia tuista meni perheille ja loput yrityksille.

Kasvu nosti Italian, joka on jäänyt jälkeen sähköautojen myynnissä, kuuden suurimman maan joukkoon alueellisilla markkinoilla, joihin kuuluvat EU-maiden lisäksi Norja, Sveitsi ja Iso-Britannia.

Italian pääministeri Giorgia Meloni, jonka hallitus on viime aikoina puuttunut italialaisvalmisteiksiksi väitettyihin tuontituotteisiin, hakee myös yhteistyötä Kiinan presidentti Xi Jinpingin kanssa. Hän vierailee tällä viikolla Kiinassa lieventääkseen suhteita, sillä hänen hallituksensa pyrkii houkuttelemaan kiinalaisia valmistajia.

Lähde: Automotive News Europe

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat