28.8.2020 Liikenne Kirje EU-komissiolta paljastaa: kevytautolaki kaatui byrokratiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevytautolain kumoaminen on edennyt lausuntokierrokselle, joten näillä näkymin nuoret joutuvat tyytymään jatkossakin mopoautoihin. Muutaman vuoden päästä voi olla kuitenkin toisin, sillä kevytautolaki kaatui ajokorttidirektiiviin, joka on tarkoitus uudistaa muutaman vuoden aikana. Vuoden 2019 marraskuussa Suomessa oli tarkoitus ottaa käyttöön uusi, nuorille suunnattu ajoneuvoluokka: kevytautot. Syyskuussa 2019 liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti kevytautot sallivan lain lykkääntyvän vuodella, sillä laki ei soveltunut Euroopan komission mukaan EU-direktiiveihin.Tällä viikolla liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti aloittavansa kevytautolain kumoamisen. Lain kumoaminen on tällä hetkellä lausuntokierroksella. Syyksi lain kumoamiselle kerrottiin se, että Euroopan komissio ei antanut poikkeuslupaa kevytautojen käyttöönottoon. Samalla kerrottiin, että myöhemmin kevytautot voidaan saada liikenteeseen tulevaisuudessa vaikuttamalla EU:n ajokorttidirektiivin sisältöön. Direktiivi on tarkoitus uudistaa lähivuosina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPahoittelukirjeLiikenne- ja viestintäministeriö sai keskiviikkona 26.8. kirjeen Euroopan komissiolta. Kirjeessä pahoiteltiin ettei kevytautolakia saatu soveltumaan EU-direktiiveihin. Kirjeessä myös todetaan, että komissiossa ymmärretään aiheen olevan Suomelle tärkeä ja kerrotaan komission käyneen asian läpi yksityiskohtaisesti. Komission näkemyksen mukaan direktiiviin sopivaa keinoa kevytautojen saattamiseksi nuorten ajoneuvoiksi ei ole.Suomen alkuperäisen lakiehdotuksen mukaan kevytautot olisi rekisteröity T-luokan kortilla ajettaviksi ajoneuvoiksi, mutta ajokorttidirektiiviin mukaan tätä ei voi toteuttaa. Syynä oli, että T-luokan ajokortti on määritetty maatalous- tai metsätraktoreiden kuljettamiseen.B-luokan ajo-oikeuden alaiseksi kevytautot eivät soveltuneet siitä syystä, että EU:n jäsenvaltioilla on oikeus alentaa kyseisen ajo-oikeuden alaikärajaa alimmillaan 17 ikävuoteen. Kirjeessä kuitenkin mainitaan, että nuoret eivät voi vielä saada B-luokan ajo-oikeutta. Tämä tarkoittanee, että Suomella voi olla oikeasti mahdollisuus vaikuttaa uuden ajokorttidirektiivin sisältöön.Omaa luokkaa kevytautojen ajo-oikeuteen ei myöskään voitu tehdä, koska ajokorttidirektiivin mukaan EU:n jäsenmailla ei ole enää oikeutta tehdä kansallisia ajo-oikeusluokkia. Euroopan komissio ehdotti, että Suomi hakisi tähän poikkeusta. Suomi haki poikkeusta, mutta neuvottelujen edetessä komissio ei kuitenkaan antanut suostumusta ajokorttidirektiivin sääntelystä poikkeamiseen.Teksti: Eetu Kokkonen Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää: Kevytautot jäänevät unelmaksi: ministeriö aloittaa lain kumoamisen Moottori testasi: kun kevytauto pysähtyy, kiitää mopoauto vielä 25 km/h Ajatuksia autoista: kevytautosta tuli nurinkurinen ongelma Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”