28.8.2020 Liikenne Kirje EU-komissiolta paljastaa: kevytautolaki kaatui byrokratiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevytautolain kumoaminen on edennyt lausuntokierrokselle, joten näillä näkymin nuoret joutuvat tyytymään jatkossakin mopoautoihin. Muutaman vuoden päästä voi olla kuitenkin toisin, sillä kevytautolaki kaatui ajokorttidirektiiviin, joka on tarkoitus uudistaa muutaman vuoden aikana. Vuoden 2019 marraskuussa Suomessa oli tarkoitus ottaa käyttöön uusi, nuorille suunnattu ajoneuvoluokka: kevytautot. Syyskuussa 2019 liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti kevytautot sallivan lain lykkääntyvän vuodella, sillä laki ei soveltunut Euroopan komission mukaan EU-direktiiveihin. Tällä viikolla liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti aloittavansa kevytautolain kumoamisen. Lain kumoaminen on tällä hetkellä lausuntokierroksella. Syyksi lain kumoamiselle kerrottiin se, että Euroopan komissio ei antanut poikkeuslupaa kevytautojen käyttöönottoon. Samalla kerrottiin, että myöhemmin kevytautot voidaan saada liikenteeseen tulevaisuudessa vaikuttamalla EU:n ajokorttidirektiivin sisältöön. Direktiivi on tarkoitus uudistaa lähivuosina. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pahoittelukirje Liikenne- ja viestintäministeriö sai keskiviikkona 26.8. kirjeen Euroopan komissiolta. Kirjeessä pahoiteltiin ettei kevytautolakia saatu soveltumaan EU-direktiiveihin. Kirjeessä myös todetaan, että komissiossa ymmärretään aiheen olevan Suomelle tärkeä ja kerrotaan komission käyneen asian läpi yksityiskohtaisesti. Komission näkemyksen mukaan direktiiviin sopivaa keinoa kevytautojen saattamiseksi nuorten ajoneuvoiksi ei ole. Suomen alkuperäisen lakiehdotuksen mukaan kevytautot olisi rekisteröity T-luokan kortilla ajettaviksi ajoneuvoiksi, mutta ajokorttidirektiiviin mukaan tätä ei voi toteuttaa. Syynä oli, että T-luokan ajokortti on määritetty maatalous- tai metsätraktoreiden kuljettamiseen. B-luokan ajo-oikeuden alaiseksi kevytautot eivät soveltuneet siitä syystä, että EU:n jäsenvaltioilla on oikeus alentaa kyseisen ajo-oikeuden alaikärajaa alimmillaan 17 ikävuoteen. Kirjeessä kuitenkin mainitaan, että nuoret eivät voi vielä saada B-luokan ajo-oikeutta. Tämä tarkoittanee, että Suomella voi olla oikeasti mahdollisuus vaikuttaa uuden ajokorttidirektiivin sisältöön. Omaa luokkaa kevytautojen ajo-oikeuteen ei myöskään voitu tehdä, koska ajokorttidirektiivin mukaan EU:n jäsenmailla ei ole enää oikeutta tehdä kansallisia ajo-oikeusluokkia. Euroopan komissio ehdotti, että Suomi hakisi tähän poikkeusta. Suomi haki poikkeusta, mutta neuvottelujen edetessä komissio ei kuitenkaan antanut suostumusta ajokorttidirektiivin sääntelystä poikkeamiseen. Teksti: Eetu Kokkonen Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää: Kevytautot jäänevät unelmaksi: ministeriö aloittaa lain kumoamisen Moottori testasi: kun kevytauto pysähtyy, kiitää mopoauto vielä 25 km/h Ajatuksia autoista: kevytautosta tuli nurinkurinen ongelma Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta - virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe