24.12.2021 Ajoneuvot Klassikko: Range Rover Vogue EFi on yhä päätä ylempänä muita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Puoli vuosisataa sitten syntyi nykyisten luksus-SUVien esiäidiksikin kutsuttu Range Rover. Koeajoimme 1980-luvun nousukautta edustavan yksilön, jossa alkuperäistä hienostuneempi asu peittää alleen entistäkin sulavamman tekniikan. Autoihin jälkikäteen lisätyt detaljit eivät monestikaan istu alkuperäiseen designiin, mutta vuonna 1970 lanseeratulle Range Roverille kävi 1980-luvun kuluessa juuri päinvastoin.Vielä vuosikymmenen alussa kulmikas maasturi luotti pelkästään ensiesittelyn aikaiseen asuunsa, mutta vuoteen 1988 mennessä etenkin paremmat mallit olivat saaneet sopivan annoksen modernia luksusta jo valmiiksi yläluokkaiseen statukseensa.Keinoina, joita tuotiin tuotantoon muutaman edellisen vuoden aikana, olivat neliovisuus, kromin ja vaaleanharmauden korvanneet mustat puskurit sekä pisteosat, vaakasuuntaisilla rimoilla toteutettu jäähdyttimen säleikkö, lisävaloilla varustettu etuspoileri, hillitymmät kevytmetallivanteet sekä ylellisempi sisustus päivitettyine kojelautoineen ja ohjauspyörineen. Lisäksi valikoimaan oli tullut automaattivaihteisto, ja äänieristyskin oli vuosikymmenen lopulla jo huomattavasti kehittynyt aiempaan verrattuna.Huippumallille oli kynäilty arvolleen sopiva nimikin: Range Rover Vogue EFi.Kyseessä oli edelleen yksi ainoista todella hienostuneista maastoautoista; katumaasturikäsitettä ei vielä tunnettu, joten vaihtoehtoja oli tarjolla lähinnä Mercedes-Benzin G-sarjan tai amerikkalaisten mallien joukosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVain 129 000 km ajettuSaimme klassikkokoeajoon juuri oikeanlaisen yksilön, erittäin alkuperäisen ja ryvettymättömänä säilyneen 1988-mallisen Vogue EFi:n – luonnollisesti 3,5-litraisella veekasilla. Koeajomme tekoaikaan, viime syksynä, Rangella oli ajettu vain 129 000 kilometriä. Auto on koriltaan poikkeuksellisen hyvä, mistä on kiittäminen huolellista huolenpitoa. Juuri tällaisia Range Rovereita liikkui 1980-luvun nousukaudella suhteellisen runsaasti suomalaisessa liikenteessä, mutta nykyään ne ovat jo tuntuvasti harvinaisempia, ja hinnatkin ovat pikku hiljaa hilautuneet ylöspäin. Tällaisen 1980-luvun vähän ajetun ja hyvän historian omaavan neliovisen mallin keskihintahaitari liikkuu 20 000–30 000 euron tasolla.Koko artikkeli on julkaistu Moottorissa 5/2021, joka paljastaa yllättävien ajotuntumien lisäksi mielenkiintoisia yksityiskohtia muun muassa Range Roverien tyyppivioista – niitä kun asiantuntijoiden mukaan riittää… Lehden saat myös sähköisenä versiona Lehtiluukusta.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Range Rover Vogue EFi Hinta alkaen 233 000 mk (vuonna 1988) Bensiinimoottori 3 528 cm3, 8 sylinteriä, 4-v. automaattivaihteisto, neliveto 123 kW (165 hv) / 4 750 r/min 280 Nm / 3 200 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 12,7 s Huippunopeus 168 km/h Polttonesteen kulutus 90 / 120 km/h / kaupunkiajo 10,8 / 14,0 / 19,4 l/100 km Mitat (p/l/k) 4 449 / 1 818 / 1 792 mm, akseliväli 2 540 mm Omamassa 1 836 kg Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta