24.12.2021 Ajoneuvot Klassikko: Range Rover Vogue EFi on yhä päätä ylempänä muita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Puoli vuosisataa sitten syntyi nykyisten luksus-SUVien esiäidiksikin kutsuttu Range Rover. Koeajoimme 1980-luvun nousukautta edustavan yksilön, jossa alkuperäistä hienostuneempi asu peittää alleen entistäkin sulavamman tekniikan. Autoihin jälkikäteen lisätyt detaljit eivät monestikaan istu alkuperäiseen designiin, mutta vuonna 1970 lanseeratulle Range Roverille kävi 1980-luvun kuluessa juuri päinvastoin.Vielä vuosikymmenen alussa kulmikas maasturi luotti pelkästään ensiesittelyn aikaiseen asuunsa, mutta vuoteen 1988 mennessä etenkin paremmat mallit olivat saaneet sopivan annoksen modernia luksusta jo valmiiksi yläluokkaiseen statukseensa.Keinoina, joita tuotiin tuotantoon muutaman edellisen vuoden aikana, olivat neliovisuus, kromin ja vaaleanharmauden korvanneet mustat puskurit sekä pisteosat, vaakasuuntaisilla rimoilla toteutettu jäähdyttimen säleikkö, lisävaloilla varustettu etuspoileri, hillitymmät kevytmetallivanteet sekä ylellisempi sisustus päivitettyine kojelautoineen ja ohjauspyörineen. Lisäksi valikoimaan oli tullut automaattivaihteisto, ja äänieristyskin oli vuosikymmenen lopulla jo huomattavasti kehittynyt aiempaan verrattuna.Huippumallille oli kynäilty arvolleen sopiva nimikin: Range Rover Vogue EFi.Kyseessä oli edelleen yksi ainoista todella hienostuneista maastoautoista; katumaasturikäsitettä ei vielä tunnettu, joten vaihtoehtoja oli tarjolla lähinnä Mercedes-Benzin G-sarjan tai amerikkalaisten mallien joukosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVain 129 000 km ajettuSaimme klassikkokoeajoon juuri oikeanlaisen yksilön, erittäin alkuperäisen ja ryvettymättömänä säilyneen 1988-mallisen Vogue EFi:n – luonnollisesti 3,5-litraisella veekasilla. Koeajomme tekoaikaan, viime syksynä, Rangella oli ajettu vain 129 000 kilometriä. Auto on koriltaan poikkeuksellisen hyvä, mistä on kiittäminen huolellista huolenpitoa. Juuri tällaisia Range Rovereita liikkui 1980-luvun nousukaudella suhteellisen runsaasti suomalaisessa liikenteessä, mutta nykyään ne ovat jo tuntuvasti harvinaisempia, ja hinnatkin ovat pikku hiljaa hilautuneet ylöspäin. Tällaisen 1980-luvun vähän ajetun ja hyvän historian omaavan neliovisen mallin keskihintahaitari liikkuu 20 000–30 000 euron tasolla.Koko artikkeli on julkaistu Moottorissa 5/2021, joka paljastaa yllättävien ajotuntumien lisäksi mielenkiintoisia yksityiskohtia muun muassa Range Roverien tyyppivioista – niitä kun asiantuntijoiden mukaan riittää… Lehden saat myös sähköisenä versiona Lehtiluukusta.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Range Rover Vogue EFi Hinta alkaen 233 000 mk (vuonna 1988) Bensiinimoottori 3 528 cm3, 8 sylinteriä, 4-v. automaattivaihteisto, neliveto 123 kW (165 hv) / 4 750 r/min 280 Nm / 3 200 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 12,7 s Huippunopeus 168 km/h Polttonesteen kulutus 90 / 120 km/h / kaupunkiajo 10,8 / 14,0 / 19,4 l/100 km Mitat (p/l/k) 4 449 / 1 818 / 1 792 mm, akseliväli 2 540 mm Omamassa 1 836 kg Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 22.6.2025 Klassikko ”Älä koskaan retroile” – BMW:n muotoilijat ryhmähaastattelussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?