29.12.2019 Ajoneuvot Klassikko: Renault Espace Turbo DX vm. 1990 – aikakautensa akvaario Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eurooppalainen tila-auto keksittiin Ranskassa. Koeajo ensimmäisen polven Renault Espace -mallilla vuosikymmeniä myöhemmin avaa väljyydelle ja valoisuudelle uudet merkitykset. Eurooppalainen autovalikoima oli 1980-luvun alussa nykyiseen verrattuna koko lailla suppea. Perinteinen porrasperäkori jylläsi edelleen etenkin suuremmissa autoluokissa, mutta sen rinnalle esiteltiin kaiken aikaa viistoja periä isoine takaluukkuineen ja muunneltavine takaistuimineen. Samalla etuveto valtasi alaa pikkuautoista ylöspäin.Nämä olivat kuitenkin niitä perinteisiä henkilöautoja, joissa konepellin yläpuolella oli vielä pelkkää ilmaa. Autot eivät liioin yleensä tarjonneet tilaa enemmälle kuin viidelle henkilölle kerrallaan – jos matkustajia oli runsaammin, oli turvauduttava joko ison farmarin takakonttiin asennettuun lisäistuimeen tai pakettiautoon pohjautuneeseen pikkubussiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikki ranskalaiset läpiRanskalainen monialayritys Matra, joka oli aloittanut autojen valmistuksen 1960-luvun vuosina, ei kuitenkaan ollut kangistunut kaavoihin.Firma oli esitellyt muutaman urheiluautomallinsa jatkeeksi vuonna 1977 radikaalin Matra Ranchon, joka – vaikka olikin vain Simca 1100 -perheautosta modifioitu etuvetoinen elämantapa-ajoneuvo – voidaan nykyään nähdä eräänlaisena katumaasturien esi-isänä.Ranchon seuraajaksi ryhdyttiin sitten kehittelemään autoa, jossa korin koko pituus otettaisiin matkustamon hyödyksi. Syntyi prototyyppi, jossa toteutettiin paitsi useampi istuinrivi, myös ennennäkemätön muunneltavuus ilman riippuvuutta olemassa olevista automalleista.Kun pääosa kehitystyöstä oli tehty, autoa tarjottiin tuotantoon aiemmalle yhteistyökumppanille Simcalle, mutta taloudellisissa vaikeuksissa ollut ranskalaisvalmistaja oli juuri päätynyt PSA-yhtymän eli Peugeot-Citroënin hyppysiin, missä yhteydessä merkin nimi muuttui pian Talbotiksi.Simcalla eivät siis rahkeet enää riittäneet, ja myös itse emoyhtiö PSA tyrmäsi Matran konseptin viestittämällä, että moisella ei olisi tulevaisuutta – ei edes Citroënina, jonka mallistoon uudenaikainen malli olisi jälkikäteen ajatellen saattanut hyvinkin istua.Matra ei kuitenkaan luovuttanut. Onneksi Ranskasta löytyi vielä valtiollisessa omistuksessa oleva Renault, joka ymmärsi autossa piilevän potentiaalin ja päätti ottaa mallin valmistusohjelmaansa. Tuotantoon saattamisvaiheessa konseptiin tehtiin vielä lukuisia muutoksia – muun muassa moottori käännettiin alkuperäisestä poikittaissuuntaisesta pitkittäiseksi, jotta se saatiin paremmin yhdenmukaiseksi yhtymän muiden automallien kanssa. Etuveto toki säilytettiin.Kaikkien tilarellujen äitiJa näin tavallaan takakautta syntynyt uusi tila-automalli, Renault Espace, esiteltiin vuonna 1984.Aivan maailmanlaajuisesta keksinnöstä ei sentään ollut kyse, sillä samaan aikaan Yhdysvalloissa lanseerattiin niin ikään uudenlaiseen tila-autokonseptiin perustuneet Dodge Caravan ja Plymouth Voyager, ja myös japanilaiset olivat liikkeellä muun muassa suomalaisillekin hyvin tutulla Mitsubishi Space Wagonilla.Mutta Euroopassa Espace avasi täysin uutta latua. Niin uutta, että ostajat eivät olleet uuteen autokonseptiin ihan valmiita, vaikka Renault olikin tuohon mennessä jo pitkään kunnostautunut erilaisten muunneltavien automallien pioneerina. Alkuvaiheen myyntiluvut olivatkin hyvin alhaisia, kunnes asiakkaat alkoivat pikkuhiljaa ottaa Espacen omaksensa.Loppu onkin sitten silkkaa autohistoriaa. Espace on jatkanut Renaultin mallistossa aina näihin päiviin asti, ja sen alapuolelle syntyi vähitellen kokonainen tila-autojen perhe, ensin pikkuruinen Twingo vuonna 1993, sitten keskikokoinen Scenic vuonna 1996 ja lopulta korkean tötterömäinen Kangoo vuonna 1997. Nämäkin ovat edelleen tuotannossa, lukuisine variaatioineen.Espacen ajoasennon mittasuhteet ovat kuin henkilöautossa, vain tuulilasi ulottuu käsittämättömän eteen. Sisustuksen muotoilu on ajan tapaan yksinkertaisen tyylikästä ja tarkoituksenmukaista.Itse Espace koki vuonna 1988 ensimmäisen uudistuksensa, missä keulailmettä ja sisustusta muokattiin vahvemmin Renault-perheen näköiseksi. Siihen asti oli menty maskilla, joka muistutti pikemminkin Talbotin malleja – sinnehän autoa oli alun perin kaavailtukin.Kokonaan uusi Espace oli vuorossa 1991, ja kuusi vuotta myöhemmin oli jälleen uuden mallin aika. Näiden kolmen sukupolven valmistuksesta huolehti auton alkuperäinen kehittäjä Matra, kunnes Renaultin valmistama neljäs Espace näki päivänvalon vuonna 2002. Samalla mallin alkuperäinen innovaatio, teräsrungolle tehty lasikuituinen kori, korvattiin perinteisellä ja painavammalla rakenteella.Nykyään edetään sitten jo viidennessä, aiempaa maasturimaisemmassa polvessa – joka esi-isäänsä verrattuna on todellakin eri aikakaudelta.Kuin lasikaapissaPääsimme koeajamaan kasvojenkohennuksen kokenutta, 1990-mallista ensimmäisen polven Espacea Pariisin laitamilla. Tehtaan kokoelmissa olevalla museoautolla on ajettu kohtuulliset 112 000 kilometriä eli juuri sen verran, että Espace on säilynyt ikäisekseen erittäin vetreässä kunnossa. Sisustus ja ulkokuori ovat itse asiassa kuin uudesta autosta: ei naarmun naarmua missään.Auto näyttää nykyihmisen silmin toki tavanomaisemmalta kuin silloin 1980-luvun puolivälissä, mutta silti pitkälle eteen työntyvä keula, särmikkäät muodot ja valtava ikkunapinta-ala kiinnittävät huomion.Turvatyynytön ohjauspyörä on siron näköinen ja kiva käsitellä. Laaja kojelauta mahdollistaa runsaat säilytystilat pikkutavaroille.Akvaariomaisuus toistuu ohjaamosta ulos katsottaessa, sillä matkustajasta tuntuu kuin koko auto olisi tehty lasista. Todella alhaalla oleva vyötärölinja varmistaa osaltaan esteettömät näkymät, ja vaikka A-pilarit sijaitsevat henkilöauton vastaavia edempänä, nykyautojen piirre eli katveet etuviistoon eivät tule edes mieleen.Vaikka Espacessa istutaan todella ylhäällä, kuin orrella, pääntilaa riittää hämmästyttävän hyvin, eikä muissakaan suunnissa ahdista, vaikka auto on loppujen lopuksi hyvin kompakti, vain 4,37 metriä pitkä, 1,78 metriä leveä ja 1,66 metriä korkea.Ranskalaisistuimet eivät enää tässä kehitysvaiheessaan ole maailman pehmeimmät, kuten oli asian laita vielä joitakin vuosia ennen tämän auton valmistumista, kun penkit upottivat pumpulin lailla. Nykyautoihin – myös niihin ranskalaisiin – verrattuna mukavuutta toki löytyy aivan toiseen tapaan.Muitakin takautumia iskostuu päähän, kun katselee kojelautaa. Muovien laatu, tekstiilit, yleinen muotokieli ja yksittäiset osat, kuten eräät katkaisimet tuovat elävästi mieleen 1980–1990-lukujen ranskalaiset autot merkistä riippumatta. Elettiin aikaa, jolloin auton valmistusmaa selvisi heti ensivilkaisulla ja -kosketuksella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLevy, jossa istuimiaEnnen koeajoa pitää kömpiä takaosastolle katsastamaan pääasioita, siis tiloja ja niiden muunneltavuuksia.Matkamittarit ovat vielä perinteistä mekaanista mallia, sen sijaan muiden mittareiden fonteissa on tavoiteltu 1980-luvulla niin kovin muodikasta digitaalisuutta.Viimeistään nyt Espacen erikoinen korikonsepti nostaa päätään. Auto on oikeastaan kuin pyörien päälle nostettu levy, jonka ylle puolestaan laajat lasipinnat omaava kori on kyhätty. Mitään tunneleita tai muita kohoumia ei lattiasta löydy.Froteepyyhettä muistuttavalla kankaalla verhoillulta lattialta löytyy parhaimmillaan seitsemän erillistä istuinta kolmeen riviin aseteltuina. Istuimia voi sijoitella matkustamossa lukemattomiin eri paikkoihin, ja luonnollisesti irrottaa tarvittaessa kokonaan, joten Espacesta pystyi loihtimaan vaikka matalaan pakettiautoon rinnastettavan tavarankuljettimen.Kaksi takimmaista istuinta olivat aikanaan lisävaruste, ja niissä on ainoastaan irrotusmahdollisuus ilman sen kummempia sijoitusoptioita. Sen sijaan keskirivin istuimissa on jo enemmän muunneltavuusvaraa. Keskenään identtisiä penkkejä voi paitsi irrottaa yksitellen, asetella kaikki kolme rinnakkain tai sijoittaa pitkittäissuunnassa eri paikkoihin, jos tarvitaan vaihtelevan kokoisia polvitiloja.Sen sijaan sivuttaissuuntainen säätö, jolla kaksi toisen rivin istujaa saa väljemmät olot, otettiin käyttöön vasta myöhemmissä tila-automalleissa. Etuistuinten takaa toki löytyvät jo esiin taitettavat tarjoilupöydät eväiden nauttimista varten.Erikoisin – ja myöhemmissä tila-autoissa tuntematon – ominaisuus on se, että etuistuimet kääntyvät haluttaessa 180 astetta ympäri, joten pysäköidyssä Espacessa voi pitää niin firman palavereja, ystäväporukan piknikkejä kuin lapsiperheen taukojakin.Kaikki mekanismit, mukaan lukien penkkien irrotus, ovat mahdollisimman yksinkertaisia ja siksi myös luotettavan tuntuisia. Tässä mielessä ranskalaisten tila-autokonsepti osui heti lähtöön maaliin. Tuntuu, että nykyisissä vastineissa kaikki on niin kovin paljon monimutkaisempaa, etenkin, kun nämä ensipolven Espacen penkit ovat varsin kevyitä käsitellä.Nykydieselien esiasteenaKoeajoauto kulkee jo varsin modernisti pakokaasuahdetulla dieselillä – sittemmin automaailman Keski-Euroopassa vallanneella moottorityypillä, joka ei vielä 1980-luvulla ollut lainkaan yhtä yleinen. Saammekin samalla oivan näkökulman kaasuöljyllä käyvien koneiden kehitykseen.Espace Turbo DX:n nelisylinterisen moottorin vajaat 2,1 litraa tuottavat tehoa nykymittapuun mukaan melko vaatimattomat 88 hevosvoimaa, mutta vääntömomentti asettuu jo kohtuullisempaan 181 newtonmetrin lukemaan, joten kaipa tämä tila-auto niillä avuin ihan kohtuullisesti liikahtaa.Mittaristossa on sittemmin turboautoista poistunut, mutta aikanaan hyvin yleinen varuste, nimittäin ahtopaineen mittari, jonka neula heiluu lystikkäästi kaasupolkimen liikkeiden tahdissa. Toinen pikku mittari, joka nykyään on korvattu digitaalihömpötyksillä, näyttää käynnistettäessä moottoriöljyn määrän.Takapääntuet eivät olleet vielä tässä vaiheessa yleistyneet muunneltavuutta rajoittamaan.Muuten hallintalaitteissa ei ole – enää – ranskalaisia erikoisuuksia, joita pitäisi tovi ihmetellä ennen ajoon lähtöä. Vaihteenvalitsin on piirteistä ehkä persoonallisin: koska keskikonsoli tyssää kojelautaan eikä siis jatku istuinten väliin, keppi nousee käteen suoraan lattiasta – eli on pitkä ja myös pitkäliikkeinen.Jo valmiiksi lämmin moottori kuulostaa käynnistettäessä tavara-automaiselta ja ikään kuin harvakäyntiseltä, eli tässä mielessä turbodieselit ovat käyneet sivistyskoulun. Tien päällä fiilis on vähän kuin ajaisi uutta pakettiautoa, eli polttoaineen tyyppi ei jää epäselväksi, mutta toisaalta miksikään nokivasaraksi ei Renaultin moottoria enää voi haukkua.Sopivasti työteliäsPian selviää sekin, että uusista dieseleistä löytyy myös erilaista joustavuutta: Espacen konetta täytyy pitää vaihdekepin avulla selvemmin ”alueella”, etteivät kierrokset putoa liian alas – ajovirhe kostautuu moottorin jyrinänä ja sitä kautta koko auton resonointina. Välitykset nimittäin tuntuvat koko lailla yhtä pitkiltä kuin nykyautoissa, eikä vaihteita tietenkään ole viittä kappaletta enempää.Turbon viive tuntuu niin ikään nostalgiselta: viimeksi olemme kokeneet tällaista uusissa autoissa joskus vuosituhannen vaihteen alkupuolella. Kaasun painallusta ei seuraa aluksi oikeastaan yhtään mitään, kunnes sitten tila-auto saa napattua ahtimen voimasta kiinni ja lähtee kiihtymään pehmeästi, kuin ylimääräisen sielun saaneena.Kun tämän kaiken oppii taas ennakoimaan, Espacen kulkupuoli alkaa tuntua täysin riittävältä. Selvimmin tämän havaitsee siitä, ettei pedaalia tarvitse polkea pohjaan missään vaiheessa, vaan osakaasulla operointi riittää ainakin Ranskan maaseutua sekä pikkukyliä halkovissa koeajomaisemissa.Selkänojista taittuvista muovisista tarjoilupöydistä tuli sittemmin tila-autojen tavaramerkki.Moderni pakettiautomaisuus tulee mieleen myös ajettavuudesta. Maantien isoissa töyssyissä keula tuntuu tekevän selvää ylös-alas-liikettä, mikä ei ole ihme, sillä istutaanhan Espacessakin käytännössä miltei etupyörien päällä.Terävät kuopat vaikuttavat tulevan melko selvästi läpi ja samalla korva erottaa korista myös ylimääräisiä ääniä, mutta muuten mukavuus on ehdottoman ranskalaista – siis tien epätasaisuudet suodattavaa. Mutta kuten istuimissa, myös jousituksessa se äärimmäinen huippumukavuus jää kuitenkin jo uupumaan.Ohjaus on juuri sellainen kuin tämän aikakauden ranskalaisissa muistaa ennestään olevan: tehostuksen olemassaolon tunnistaa pysäköitäessä juuri ja juuri, jotta paikallaan kääntely onnistuu, mutta tien päällä ohjaus on pikemminkin täysin tehostamattoman tuntuinen, siis äärimmäisen tunnokas ja napakka.Nykyautoon tottuneelle siis ihana kokemus, mutta myös tietyllä tavalla vaivalloisempi, sillä ratista täytyy pitää aika tiukasti – ja mieluummin kahdella kädellä – kiinni, että vaaleansininen kiila pysyy rotvallin ja kaistaviivan välissä. Ohjaus kun reagoi kaikkiin tiessä oleviin asioihin estottomasti, ja keskitys on todella voimakasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilantunnun taantumaaMuuten, ollakseen 1980-luvun alun tuotos ja koeajoyksilönäkin miltei kolmikymmenvuotias, Espace tuntuu hyvin modernilta autolta – niin hitaassa nopeudessa vekslailtaessa kuin nopeammassa maantieajossakin.Etuistuimet yhdellä käden liikkeellä 180 astetta ympäri, keskipenkki pöydäksi ja takaistuimet paikallaan: kokoustila on valmis. Valoa riittää, vaikka gallialaistaivas putoaisi hetkeksi niskaan.Kehityksen kulun huomaa oikeastaan vain kaikenlaisen turvatekniikan täydellisenä puuttumisena: auto ei ”ymmärrä” ympäristöstään mitään, sen käytös on tyystin kuskin varassa ja törmäystilanteissa luotetaan ainoastaan turvavöihin.Tilaa sen sijaan ei nykyaika ole onnistunut loihtimaan lisää. Tämän päivän katumaasturimuoti, joka on ujuttautunut myös Matran luomaan ja Renaultin jalostamaan tila-autoperinteeseen, tuntuu 80-lukuisen Espacen ohjaimissa aika vieraalta.Nykyauton ostajia tästä ei pidä syyttää: harva heistä on päässyt nostalgiakoeajolle aidolla akvaariolla. Jos pääsisivät, veikkaan, että sen valoisuus valloittaisi. Tekniikka Dieselmoottori 2 068 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 65 kW (88 hv) / 4 250 r/min Vääntö 181 Nm / 2 000 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 13,2 s Huippunopeus 165 km/h Mitat (p/l/k) 4 365/1 780/1 660 mm, akseliväli 2 580 mm, omamassa 1 255 kg Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Janne Halmkrona ja Jussi Saarinen Lue lisää 108-vuotiaan taksin takapenkillä – Renault Type AG1 FL ”Taxi” vm. 1910 Yhdeksän litran moottorilla – Renault Type JV 40CV vm. 1922 Luksuksen loppu – Renault Vivastella Type PG7 vm. 1933 Muistatko: Sodan jälkeen puurunko pakussa – Renault ”1000 kg” Van Tila ja tulevaisuus edessä – Renault Juvaquatre, 4CV, Estafette, R4 ja R16 Tasa-arvoa taajamaan – Renault 5 TL vm. 1977 Pehmeys piilossa – Renault 20 TS vm. 1979 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä