29.4.2018 Ajoneuvot Tasa-arvoa taajamaan – Renault 5 TL vm. 1977 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksi Renaultin historian tärkeimmistä malleista on R5, joka suunniteltiin täsmäaseeksi 1970-luvun alun moderniin maailmaan. Tammikuussa 1972 esitelty Renault 5 oli suoraa jatkoa ranskalaisvalmistajan etuveto–iso takaluukku–monikäyttöisyys -linjalle, joka sai lopullisen muotonsa 1960-luvun vuosina. Yhtä numeroa pienempään malliin eli Renault 4:ään verrattuna R5 oli ulkomitoiltaan kompaktimpi – esimerkiksi pituutta oli 17 senttiä vähemmän. Auton kehitysvaiheessa esillä olikin nimi Renault 2, mutta lopulta markkinointiosasto numeroi auton viitoseksi. 3,5-metrinen R5 solahti sopivasti moderniin pikkuautosegmenttiin, jota edustivat muut keskieurooppalaiset uutuudet, Fiat 127 sekä Peugeot 104. Nämä toimivat tietyllä tavalla pioneereina, sillä muut valmistajat olivat vasta heräilemässä omilla malleillaan mukaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Napakkuutta naisille Kuten monen aiemmankin Renaultin mallin, myös R5:n suunnittelun taustalla olivat yhteiskuntarakenteen muutokset. Urbaaneihin perheisiin oli 1960-luvun lopulla syntynyt kakkosauton tarve, ja myös naiskuljettajien määrä kasvoi kaiken aikaa. Tämä löi leimansa myös viitosen olemukseen. Silmiinpistävää olivat laajat, parkkipaikkatönimisen kestävät vaaleat muovipuskurit sekä se, että autoa sai alkuun vain kaksiovisena – mikä Ranskassa oli liki ennen kuulumatonta. Takaovien puuttumista perusteltiin sillä, että äitinsä kuljettamat lapset olivat takapenkillä paremmassa suojassa ilman jatkuvaa huolta tahattomasta ovien aukomisesta. Viisiovinen mallikin tehtiin, tosin sitä saatiin odottaa aina vuoteen 1979 asti. Pikkuinen pitkittäin Erikoista Renault 5:ssä oli myös pitkittäinen moottori. Näin vanhemmista malleista tuttua tekniikkaa, missä vaihteisto sijaitsi voimanlähteen edessä, voitiin käyttää autossa sellaisenaan. Merkkinä tästä oli sateenvarjotyyppinen vaihteenvalitsin kojelaudassa. Alkuun moottorivaihtoehtoina olivat 782-kuutioinen 33,5-hevosvoimainen sekä suurempana vaihtoehtona 956-kuutioinen, 44 hevosvoimaa kehittänyt kone. Myöhemmin viitoseen ympättiin myös tavanomainen vaihdetanko, automaattivaihteisto sekä lukuisia tehokkaampia moottorivaihtoehtoja – jopa muodikkaalla turboahtimella ryyditettynä. Ja osallistuipa R5 ralleihinkin: etuvetoisen mallin ohella kilpailukäyttöön luokiteltiin hurja, keskimoottorinen ja takavetoinen versio, jolla ei loppujen lopuksi enää ollut kovinkaan paljon yhteistä alkuperäisen perheautomallin kanssa. Mutta palatkaamme vielä pitkittäismoottoriin, joka siis erotti viitosen olennaisella tavalla useimmista kilpailijoista. Kone käännettiin toisin päin vasta vuonna 1984, kun kotimaassaan Supercinq-nimellä (Superviitonen) kutsuttu toisen sukupolven malli esiteltiin. Moderni massatuote Kuten juttusarjamme edellisissä osissa olemme maininneet, pääsimme koeajamaan Renaultin muistorikkaimpia malleja valmistajan 120-vuotisjuhlien kunniaksi järjestetyssä mediatapahtumassa Pariisin länsipuolella. Tummansininen 5 TL vuodelta 1977 tekee parkkipaikalla sen verran suuren vaikutuksen – niin huokea kansanauto kuin onkin – että sitä on pakko päästä itse kokeilemaan. Vaikka R5 toki on korirakenteeltaan vakuuttavampi kuin tipparellu – tai takamoottoriset saman merkin edustajat – ja 1970-luvun alussa turvallisuus oli automainonnassa kovassa huudossa, tuntuu viitosen ohjaamo nykyihmisen silmin kovin kevytrakenteiselta. Viihtyvyys on silti taattu, sillä auton ulkomittoihin nähden sisätilat ovat hämmästyttävän väljät. Istuimet ovat toki pienet mutta myös kehoa kohtuullisesti tukevat. Ja ennen kaikkea tuntuvasti jämäkämmät kuin useissa muissa aikalais-Renaulteissa. Myös sisustuksen tyylikkyys runsaine printtikuvioineen ihastuttaa. Etenkin kojelaudan ja ohjauspyörän keskiön raidoitus saavat hymyn huulille, ja istuinten kinuskinruskea kangasverhoilu osuu harmonisesti yhteen ulkovärin kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Selvä suosikki Ajossa on runsaasti nykyautoista puuttuvaa läsnäoloa, tuntumaa – sekä myös hauskuutta. Piskuinen, pörisevä neloskone liikuttaa reilut 700 kiloa painavaa autoa pirteästi. Näppäryyttä vesittää vain tehostamaton ohjaus, eli ohutkehäisen ohjauspyörän käänteleminen vaatii auton liikkuessakin jonkin verran ylimääräistä voimaa. Viitonen on kaiken kaikkiaan mitä ilmeisin aikakautensa tuote – ja osui projektina maaliin. Tästä kertovat auton lopulliset myyntiluvut: vuosina 1972–1985 valmistui kaikkiaan 5,5 miljoonaa viitosta. Kotimaassaan Ranskassa R5 oli myyntitilastojen ykkönen vuosien 1974 ja 1983 välillä, ja markkinaosuus vaihteli huikeissa 10–16 prosentin lukemissa. Jotkut saattavat muistaa senkin, että viitosta myytiin monien muiden mantereiden ohella myös Yhdysvalloissa. Rapakon takaisille markkinoille keksittiin naseva myyntinimikin: Renault Le Car. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: valmistaja ja Jussi Saarinen Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 9.4.2024 Ajoneuvot Hondan uusi vetyauto on CR-V e:FCEV – yhdistää sähkön ja vedyn parhaita puolia 8.4.2024 Ajoneuvot Valtakunnan ykkösauto vaihtuu – mennäänkö perinteisellä, sähköllä vai crossoverilla? – Ja mikä tärkeintä, mihin asioihin presidentti itse voi autovalinnassa vaikuttaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?