29.4.2018 Ajoneuvot Tasa-arvoa taajamaan – Renault 5 TL vm. 1977 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksi Renaultin historian tärkeimmistä malleista on R5, joka suunniteltiin täsmäaseeksi 1970-luvun alun moderniin maailmaan. Tammikuussa 1972 esitelty Renault 5 oli suoraa jatkoa ranskalaisvalmistajan etuveto–iso takaluukku–monikäyttöisyys -linjalle, joka sai lopullisen muotonsa 1960-luvun vuosina.Yhtä numeroa pienempään malliin eli Renault 4:ään verrattuna R5 oli ulkomitoiltaan kompaktimpi – esimerkiksi pituutta oli 17 senttiä vähemmän. Auton kehitysvaiheessa esillä olikin nimi Renault 2, mutta lopulta markkinointiosasto numeroi auton viitoseksi.3,5-metrinen R5 solahti sopivasti moderniin pikkuautosegmenttiin, jota edustivat muut keskieurooppalaiset uutuudet, Fiat 127 sekä Peugeot 104. Nämä toimivat tietyllä tavalla pioneereina, sillä muut valmistajat olivat vasta heräilemässä omilla malleillaan mukaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNapakkuutta naisilleKuten monen aiemmankin Renaultin mallin, myös R5:n suunnittelun taustalla olivat yhteiskuntarakenteen muutokset. Urbaaneihin perheisiin oli 1960-luvun lopulla syntynyt kakkosauton tarve, ja myös naiskuljettajien määrä kasvoi kaiken aikaa.Tämä löi leimansa myös viitosen olemukseen. Silmiinpistävää olivat laajat, parkkipaikkatönimisen kestävät vaaleat muovipuskurit sekä se, että autoa sai alkuun vain kaksiovisena – mikä Ranskassa oli liki ennen kuulumatonta.Takaovien puuttumista perusteltiin sillä, että äitinsä kuljettamat lapset olivat takapenkillä paremmassa suojassa ilman jatkuvaa huolta tahattomasta ovien aukomisesta. Viisiovinen mallikin tehtiin, tosin sitä saatiin odottaa aina vuoteen 1979 asti. Pikkuinen pitkittäinErikoista Renault 5:ssä oli myös pitkittäinen moottori. Näin vanhemmista malleista tuttua tekniikkaa, missä vaihteisto sijaitsi voimanlähteen edessä, voitiin käyttää autossa sellaisenaan. Merkkinä tästä oli sateenvarjotyyppinen vaihteenvalitsin kojelaudassa.Alkuun moottorivaihtoehtoina olivat 782-kuutioinen 33,5-hevosvoimainen sekä suurempana vaihtoehtona 956-kuutioinen, 44 hevosvoimaa kehittänyt kone.Myöhemmin viitoseen ympättiin myös tavanomainen vaihdetanko, automaattivaihteisto sekä lukuisia tehokkaampia moottorivaihtoehtoja – jopa muodikkaalla turboahtimella ryyditettynä. Ja osallistuipa R5 ralleihinkin: etuvetoisen mallin ohella kilpailukäyttöön luokiteltiin hurja, keskimoottorinen ja takavetoinen versio, jolla ei loppujen lopuksi enää ollut kovinkaan paljon yhteistä alkuperäisen perheautomallin kanssa.Mutta palatkaamme vielä pitkittäismoottoriin, joka siis erotti viitosen olennaisella tavalla useimmista kilpailijoista. Kone käännettiin toisin päin vasta vuonna 1984, kun kotimaassaan Supercinq-nimellä (Superviitonen) kutsuttu toisen sukupolven malli esiteltiin.Moderni massatuoteKuten juttusarjamme edellisissä osissa olemme maininneet, pääsimme koeajamaan Renaultin muistorikkaimpia malleja valmistajan 120-vuotisjuhlien kunniaksi järjestetyssä mediatapahtumassa Pariisin länsipuolella.Tummansininen 5 TL vuodelta 1977 tekee parkkipaikalla sen verran suuren vaikutuksen – niin huokea kansanauto kuin onkin – että sitä on pakko päästä itse kokeilemaan.Vaikka R5 toki on korirakenteeltaan vakuuttavampi kuin tipparellu – tai takamoottoriset saman merkin edustajat – ja 1970-luvun alussa turvallisuus oli automainonnassa kovassa huudossa, tuntuu viitosen ohjaamo nykyihmisen silmin kovin kevytrakenteiselta.Viihtyvyys on silti taattu, sillä auton ulkomittoihin nähden sisätilat ovat hämmästyttävän väljät. Istuimet ovat toki pienet mutta myös kehoa kohtuullisesti tukevat. Ja ennen kaikkea tuntuvasti jämäkämmät kuin useissa muissa aikalais-Renaulteissa.Myös sisustuksen tyylikkyys runsaine printtikuvioineen ihastuttaa. Etenkin kojelaudan ja ohjauspyörän keskiön raidoitus saavat hymyn huulille, ja istuinten kinuskinruskea kangasverhoilu osuu harmonisesti yhteen ulkovärin kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySelvä suosikkiAjossa on runsaasti nykyautoista puuttuvaa läsnäoloa, tuntumaa – sekä myös hauskuutta.Piskuinen, pörisevä neloskone liikuttaa reilut 700 kiloa painavaa autoa pirteästi. Näppäryyttä vesittää vain tehostamaton ohjaus, eli ohutkehäisen ohjauspyörän käänteleminen vaatii auton liikkuessakin jonkin verran ylimääräistä voimaa.Viitonen on kaiken kaikkiaan mitä ilmeisin aikakautensa tuote – ja osui projektina maaliin. Tästä kertovat auton lopulliset myyntiluvut: vuosina 1972–1985 valmistui kaikkiaan 5,5 miljoonaa viitosta. Kotimaassaan Ranskassa R5 oli myyntitilastojen ykkönen vuosien 1974 ja 1983 välillä, ja markkinaosuus vaihteli huikeissa 10–16 prosentin lukemissa.Jotkut saattavat muistaa senkin, että viitosta myytiin monien muiden mantereiden ohella myös Yhdysvalloissa. Rapakon takaisille markkinoille keksittiin naseva myyntinimikin: Renault Le Car.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: valmistaja ja Jussi Saarinen Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti