12.4.2018 Ajoneuvot Luksuksen loppu – Renault Vivastella Type PG7 vm. 1933 Teksti Jussi Saarinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Iso Renault oli 1930-luvulle tultaessa kehittynyt jo varsin sivistyneeksi kulkupeliksi. Tuolloin ei vielä tiedetty, että elettiin näiden ranskalaissuuruuksien viimeisiä vuosia. Matka autoaikojen halki tuottaa odottamattomia elämyksiä. Kun siirrymme Renaultin 1910-luvun taksin ja 1920-luvun luksusmallin kautta 1930-luvun umpiautoon, harppaukset matkustusmukavuudessa ovat suorastaan ällistyttävän suuret. Aikahyppelyn mahdollistaa ranskalaisvalmistajan 120-vuotisjuhlien kunniaksi järjestetty tapahtuma, jossa pääsimme kokemaan erilaisia malleja Renaultin pitkältä taipaleelta. Nyt on vuorossa kolmas, tähän asti selvästi sivistynein otos. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Penkki perässä Siinä missä äsken äimistelemämme kaksi vanhempaa Renaultia pistivät matkustajansa ja kuljettajansa enemmän tai vähemmän sään armoille, vuoden 1933 Vivastella tarjoaa jo selvästi uudenaikaisemman, täysin ikkunoidun ja verhoillun ohjaamon. Kolmekymmenluvulle kapuava koematkustaja hämmästelee ensimmäiseksi tilojen väljyyttä – siis suhteellisen kapean auton pituussuunnassa. Koska yhtenäisen etupenkin taakse on varattu taittuvat apuistuimet lisämatkustajia varten, varsinaisen takaistuimen ja etusohvan väliin jää polvitilaa tuhlattavaksi asti. Vaikutelmaa vahvistaa se, että Vivastellassa todella istutaan takana – sanan varsinaisessa merkityksessä. Sohva on suoraan taka-akselin päällä, aivan pystyssä perässä kiinni, ja vilkaisu suorakaiteen muotoisesta takaikkunasta tuottaa välittömän näkymän erilliseen matkatavarasäiliöön sekä varapyörään. Antiikkiautossa ei tietenkään ole turvavöitä. Silti nykyihminen haroo liikkeellelähdön hetkellä olematonta suojaa olkapäänsä tienoilta. Kolarissa pitkä matka etupenkin selkänojaan tuottaisi jo melkoisen kohtaamisnopeuden, mutta tämä riskitekijä unohtuu pian – mielen valtaa tietty huolettomuus vuosikymmenten takaa. Toiseksi tyyrein Kuusisylinterinen Vivastella, joka esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 1929, sijoittui Renaultin mallistossa toiseksi ylimpään kastiin kahdeksansylinterisen Nervastella-mallin vanaveteen. Alapuolella tehtailtiin vielä nelipyttyisiä, rahvaanomaisempia Renaulteja. Tutustumamme autoyksilö kantaa mallitunnusta PG7, mikä tarkoittaa juuri edellä mainittujen lisäistuimien tarjoamaa kuudennen ja seitsemännen matkustajan kuljetusmahdollisuutta. Sisarmallissa, joka oli nimetty PG5:ksi, paikkoja oli vastaavasti viisi. Kun kuljettaja käynnistää 3 180-kuutioisen suoran kuutosen, autotekniikan kehitys edellisen kymmenen vuoden aikana hyökyy päälle entistä selvempänä. Käyntiääni on edelleen kuorma-automaisen hallitseva mutta huomattavasti sivistyneempi, ja synkronoitu vaihteisto saattaa pykälät päälle rutinan sijaan äänettömän sulavasti. Pitkän lattiavalitsimen hämmentämistä ei tosin usein tarvita, sillä 60-hevosvoimainen voimanlähde vaikuttaa tarjoavan erittäin hyvän vetositkeyden jo alhaisilta kierroksilta. Tarvittaessa maisemat vaihtuvat 4,98 metriä pitkän, ja 1,81 metriä leveän ja 1 680 kiloa painavan Vivastellan kyydissä aina 110 km/h huippunopeudella. Muisto menneestä Koeajo sujuu hilpeissä, hypähtelevän mukavissa ja ennen kaikkea kuivissa merkeissä, vaikka gallialaistaivas tuntuukin putoavan juuri tänään niskaan. Tuulilasin yläreunaan saranoidut pyyhkimet saavat tehdä verkkaista työtään toden teolla. Sateeseen saamme kosketuksen vasta, kun uskaltaudumme ulos ihailemaan Vivastellan yksityiskohtia ja tarkastelemaan sen tarinaa. Onneksi kuutosmoottori lämmittää, kun pitelen perinteistä, kahteen osaan jaettua konepeittoa ylhäällä kuvaajakollegan mieliksi. Kukaan ei varmaankaan kritisoi, jos kuvailee Vivastellaa yksinkertaisen linjakkaaksi autoksi. Vuosimalliin 1933 mennessä alkuperäistä, särmikkäämpää kanttimuotoilua oli jo ehditty hieman pyöristellä, ja musta-vihreän koeajoautomme muodot ovat todella sopusuhtaiset. 30-luvulla muoti muuttui kuitenkin nopeasti, ja vuonna 1935 esitellyn toisen sukupolven Vivastellan design oli jo selvästi virtaviivaisempi. Tuotanto jatkui aina toisen maailmansodan kynnykselle asti, jolloin tehtaan tuotanto kohdistui jälleen tyydyttämään armeijan tarpeita. Kun aseiden äänet sitten vuonna 1945 vaimenivat, Eurooppa ei enää ollut entisensä, eikä myöskään Renault. Kuuden sylinterin pitkät limousinet jäivät 30-luvulle, ja kansanauto – pieni, pyöreä perätuuppari – oli jo valmiina jälleenrakennuspuuhiin. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: valmistaja ja Jussi Saarinen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku